Halk szavú, kedves ember. Volt koporsógyártó inasa, volt grófi szolga, volt gyógyszertári „piócagondnok”, lett majdnem operaénekes. Élete kalandos volt, ám szerelme csak egy – Thália. Színpadra álmodta magát, álma teljesült: 57 évig színpadon állt. Három színház alapítótagja volt. Aki egyszer is látta, nem felejti többé törékeny kis alakját, mert amit adott, mindig nagy ajándék volt a nézőnek.
Színpadra álmodta magát
A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma rendezvénysorozata, a Múzeumi Szalon vendégeként a kassai Márai-kávézóban Miklósi Péterrel beszélgetett életéről, szerepeiről, a színházról. Eredetileg eljönni sem akart, meg kellett győzni arról, hogy rosszul hiszi, „az emberek kíváncsisága nem az emberre irányul”. Voltaképpen igaza is volt, hiszen a Thália fiatal művészei nem voltak rá kíváncsiak, a régi jó barátok jöttek el, a tapasztalt, régóta pályán lévő, ma már jobbára nyugdíjas színészkollégák. A pályakezdő fiatalok nem, se a harmincas-negyvenes középgeneráció.
Kisszámú, ám érdeklődő közönségét Misi bá jól elszórakoztatta. Megnevettette, meghatotta, szembesítette egy régi vágású színész krédójával: a színpad iránti lángolással, az egymás megbecsülésével, a művészet iránti szeretettel.
Nagy kaland volt maga az élete is, színészi pályájának fordulatai még inkább. Nyolcévesen már cirkuszt utánzott, tizenkettő volt első amatőr szerepében.
1950-ben a Faluszínház egyik alapítótagja, két évvel később a MATESZ, első magyar hivatásos színházunk egyik frontembere. Egy lerobbant épületben új kultúrát teremtett, hotelszobákban olvasópróbázva, a komáromi közönséget máig felemlegetve. Aztán hirtelen döntéssel új helyszín, új színház, újabb kezdés a semmiből: a kassai Thália Színház, melyhez végig hű maradt.
A karrierje is érdekes. Hősszerelmessel indított, ám gyakran alig kamaszodó gyereket játszott még harmincévesen is, de ha kellett, aggastyánnak is hiteles volt. Sok-sok epizódszerep, még több beugrás, mesejátékok, drámák és komédiák. Tudta és tudja, amit kevesen – jó rendező az epizódszerepre is jó színészt választ, hiszen az apróbb szerepecskék gyakran kulcsfigurák, fontos jelenetek részei. Tudja, hogy a vígjáték fizikailag, a dráma lelkileg fárasztja ki a színészt. Nem vár mást, csak tapsot és a kollégák szeretetét. És nem szereti ma sem, ha dicsérik.
Az 57 színpadon töltött évbe belefért A lusta méhecske mesejáték heréje, a Néma levente Beppója, Az aranyember Krisztyán Tódora. És mennyi karakter még! Apa a Rettenetes szülőkben, Lőrinc barát, később patikárius a veronai szerelmesek tragédiájában, Tudós a Csongor és Tündében, Barakiás zsidó főpap a Caligula helytartójában. Játszott Shakespeare-t, Goldonit, Schillert, Shaw-t, Ibsent, Örkényt, Camus-t és Sarkadit, mai és klasszikus szerzők jó és kevésbé jó műveiben alakított kisebb-nagyobb szerepeket. Kétszeres életműdíjas, a Szlovák Köztársaság Emlékplakettjével is büszkélkedhet.
De nem dicsekszik. Mesél, emlékezik, és ma is lángol a színház iránt. Törékeny testben nagy lélek, betegségnek, öregségnek kiszolgáltatva. Fájdalom gyötri, de nem testi, annak fittyet hány, ha színpadon lehet. Egy a fájdalma: hogy a Thália keltetőjéből sorra elszállnak a fiatal tehetségek máshová, és nem jönnek vissza már.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.