Itt vagyok! (A szerző felvétele)
Szigeti helyzetkép a nyitónap után
Már hétfőn és kedden sokan sátrat vertek az Óbudai Hajógyári-szigeten, főleg hollandok és angolok. Ők jobban jártak, mint a szerdai nyitónapon egyszerre érkező tömeg, hiszen elfoglalhatták a legjobb sátorhelyeket, és nem kellett másfél órán át aszalódniuk a napon a bejáratnál, ahol a jegyeket karszalagra cserélték.
A beléptetési rendszer a K híd belső oldalára került át, és újratervezték a belső forgalmat is, hogy a lehető legbiztonságosabb módon oldják meg a forgalomirányítást. Tágasabbak a terek a nagyszínpad előtt, és a második legnagyobb programhelyszínnek számító „piros sátor” kordonjai is eltűntek. Ide állítólag tizenötezren is beférnek, az elektronikus zene sztárjait felvonultató Party Arénába pedig tízezren.
Néhány nagy nevet már 2020-ban bejelentettek a szervezők, közülük a legtöbben itt vannak, de olyanok is akadnak, akik mára már nem annyira érdekesek, ezért nem is ragaszkodtak hozzájuk. A könnyűzenei trendek még sosem változtak ilyen gyorsan – aki pár hónapja bukkant fel a semmiből, az ma már stadionokat tölt meg, és a Szigeten is tízezrek kíváncsiak rá.
Egyértelműen látszik, hogy a fiatalok ki vannak éhezve a fesztiválokra. Az idei bérleteladások már két héttel ezelőtt majdnem elérték a 2018-as rekordév számait, amikor összesen 565 ezer látogatója volt a Szigetnek, pedig egy nappal hosszabb volt, mint idén. Ez jó jel, hiszen minden fesztivál esszenciáját a bérletes látogatók képezik, a napijegyek kelendősége kiszámíthatatlan. A szervezők szerint volt olyan év, amikor közvetlenül a fesztivál előtt adták el az összes napijegy felét – jellemzően magyaroknak, hiszen a külföldiek előre tervezik az utazást. A világjárvány egyébként is rászoktatott minket arra, hogy az utolsó pillanatban vegyünk jegyet, amikor már biztosan nem jöhet közbe semmi. (Ez a nagy stadionkoncertek esetében is így alakul újabban, aminek a szervezők természetesen nem örülnek).
Idén nincs óriási különbség az egyes napok iránti érdekődés között, bár igaz, hogy headlinerek közül Dua Lipára vagy a ma fellépő Justin Bieberre többen kíváncsiak, mint a vasárnapi húzónévként prezentált Tame Impalára.
A Filatori-gáti HÉV-megálló mellett egyébként van lehetőség Covid-tesztre a rendezvény ideje alatt, egészen este tízig. Nem tudtuk nem észrevenni, hogy a vendéglátósok gyorsan be akarják hozni a kétéves bevételkiesést. Diákok és átlagos keresetűek pénztárcájához mérve szürreális áron kínálják az ételt-italt odabent, úgyhogy aki nem akar 4500 forintért hamburgert enni, vagy kétezerért egy vékonyka pizzaszeletet (ezek a legolcsóbb kaják), az csomagoljon otthon néhány szendvicset. Egy félliteres ásványvíz 850 forint, egy korsó sör 1300, a koktélok árait inkább nem ismertetném. Vizet szerencsére osztanak a fesztiválon kétdecis papírpoharakba a nagyszínpad mellett. Napközben több permetágyú is működik, hogy felfrissülhessünk a rekkenő hőségben.
Összességében kevesebb a díszítés, a látványelem a fesztiválon, a K híd és a „főutca” sincs fellobogózva – ezekre idén nem költöttek annyit. A hangulat azonban vizuális kényeztetés nélkül is remek volt az első napon. Az orosz–ukrán háborúval itt senki sem foglalkozik, bár pénzadományokkal lehet támogatni Ukrajnát, és több az ukrán fellépő. A Sziget már májusban jelezte, hogy nem hisznek a kulturális embargóban, nem tiltják ki az orosz művészeket, és egyébként is olyanokat hívtak meg, akiket saját hazájukban ellehetetlenít a rezsim.
Érdekes tény, hogy a Sziget technikai részére is hatással van a háború. Kádár Tamás főszervezőtől megtudtuk, hogy a színpadépítéshez szükséges alkatrészek közül nagyon sok abban a mariupoli Azovsztal acélgyárban készült, amit az oroszok szétbombáztak. Ezért több cégnek nincs utánpótlása, drágábban jutnak csak hozzá, ami emeli az építés költségeit. Szintén negatívan hat a Sziget költségvetésére az orosz, ukrán és belorusz bérletes fesztiválozók elmaradása, akik több ezren voltak.
Takarítókat és biztonsági őröket volt a legnehezebb találni erre az egy hétre, ami meglepő, mert az ember azt várná, hogy a járvány alatt a hangtechnikusok, színpadépítők száma csappant meg leginkább. Összesen egyébként több mint tízezren dolgoznak a fesztiválon.
A helyszín kicsit zsugorodott, a Buda felé eső erdős részt természetvédelmi területté nyilvánította a főváros vezetése, ezért el kellett keríteni. Máshová került a Civil sziget, és egy nagyobb kempingrészt is fel kellett számolni.
Néhány érdekes adat: a Sziget építése során mintegy 23 kilométernyi kerítést állítottak fel, a talajvédelem érdekében lefektetnek mintegy 21 ezer négyzetméter műanyag járólapot, szaknyelven „méhsejtet”, és további nyolcezer négyzetméter alumínium járófelületet. A sátrakban 23 ezer négyzetméter dobogót raktak le. A Szigeten 250 konténer, 1200 mobil vécé, hatszáz angol vécé, ötszáz zuhanyzó szolgája a fesztiválozókat.
Ma nyilván sokan jönnek Justin Bieber miatt, de előtte érdemes megnézni Stromae-t, a francia–belgarappert is, aki végre méltó helyére, a nagyszínpadra került. Holnap Calvin Harris lakossági diszkója előtt ugyanott Lewis Capaldi énekelteti meg a lányokat, aki remek dalokat ír és ad elő, és egy igazi antisztár, sajátos humorral – egyszer azt mondta magáról, hogy ő a skót Beyoncé.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.