Annak idején Fassbinder kísérletezett azzal, hogy művészfilmekből készített közönségfilmeket. Soderbergh az egyszerűbb utat választotta: Tarkovszkij könnyűnek nem nevezhető alkotását próbálta a csőlátású amerikai közönségnek fele annyi időben közérthetővé fogalmazni.
Solaris
Soderbergh változatához nem tudott többletet adni, izgalom helyett unalom, feszültség helyett kommersz üresség tölti ki a jeleneteket, amely szórakoztató ugyan a maga módján, de közel sem olyan kifejező, mint a szovjet alkotótárs tolmácsolásában. A romantikus háttértörténet szimpla férfi találkozik a nővel sztori, amelyben annyi az érzelmi töltet, mint egy Axe reklámban. Tarkovszkijnál a párbeszédek és a szereplők kapcsolata kifejezi a rendező ars poeticáját, míg Soderbergh alkotása csak a kötelező hollywoodi szerkesztést követi. A szereplők kiegészítő kellékek George Clooney mellett egy olyan filmre, amely nem egy szereplőre szabott – pontosabban nem a szereplőre szabott.
A Solaris nem váltja meg a világot, és aki önálló műként kezeli, egy profin kivitelezett hollywoodi kommersz alkotást lát benne. Ha az eredetihez hasonlítjuk, akkor egy olyan kivonattal találjuk magunkat szembe, amely a kötelező olvasmányok kivonatos gyűjteményére emlékeztet (pl. 66 híres regény, 55 emlékezetes dráma és társai): a tartalmi ismertető benne van, de az eredeti olvasását nem pótolja. Hiányzik belőle az egyéniség, a költészet, a líraiság. Ami a regényt regénnyé, a filmet pedig filmmé teszi. (mozinet)
Solaris (Solaris), színes, amerikai film, 99 perc, Rendezte: Steven Soderbergh, Szereplők: George Clooney, Natascha McElhone, Jeremy Davies, Ulrich Tukur, Viola Davis
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.