<p>Maurer Dóra, aki az 1970-es évek óta a magyar képzőművészeti élet egyik meghatározó alakja, Átlépések címmel állít ki egy válogatást a munkáiból a Ventur utcai Z-Galériában.</p><!-- AddThis Button BEGIN -->
<a class="addthis_button" href="http://www.addthis.com/bookmark.php?v=250&pub=xa-4af18e613d12bca3">… src="http://s7.addthis.com/static/btn/v2/lg-share-en.gif" width="125" height="16" alt="Bookmark and Share" style="border:0"/></a><script type="text/javascript" src="http://s7.addthis.com/js/250/addthis_widget.js#pub=xa-4af18e613d12bca3"…;
<!-- AddThis Button END -->
Pozsonyi „piknik” a fény vonzásában
„Maurer Dórával van egy közös ismerősünk, aki a konkrét művészet egyik kiváló alakja, Francois Morelli – mondta Beke László művészettörténész a kiállítás megnyitóján. – Magyarországi kiállítása alkalmából üzent valamit a közönségnek, és ezt az üzenetet Maurer Dóra és én is magunkénak tekintjük, használjuk és alkalmazzuk. Az üzenet a következő: a művészeti kiállítások olyanok, mint egy piknik. Az emberek összejönnek, mindenki hoz valamit otthonról, azt „megeszik”, és elmennek haza. Ez számomra legalább háromdolgot jelent. Azegyik, hogy egy olyan művész mondja ezt, akinek az ars poétikáját Maurer Dóra teljes mértékben vállalja. A második értelmezés, amely ironikus ugyan, arról szól, hogy ha elmegyünk egy kiállításra, sajátmagunk képességeit, a magunk tudását visszük magunkkal, s abból nem könnyű bennünket kibillenteni, csinálhat bármit a művész. Remélem azonban, hogy a mai este nem csak erről fog szólni. Aharmadik jelentés, s ezt én vettem észre, a magyar festészet egyik leghíresebb alkotásával, Szinyei Merse Pál festményével hozható összefüggésbe. Mégpedig Majális című festményével, amelyet több nyelven „Piknik a szabadban” címmel fordítanak. S ezt most nemcsak a piknik, hanem abban a vonatkozásban is említem, hogy Maurer Dóra festményei nagyon sok tekintetben fényről szólnak. S bár az ő festészete geometrikus, konkrét festészet, művészetében óriási jelentősége van a nyelvnek, a megnevezésnek és a nyelvi játékoknak: képcímei egy nagyon pontos munkafolyamat, egy módszer kifejeződései. Ez összefügg azzal is, hogy nála rendkívül fontos az a logikai agymunka, amely a festmények készítése során megnyilvánul, s ami elindít egy új folyamatotanézőkagyában”–hallhattuka megnyitón.
Ahogy másutt megfogalmazták Maurer Dóra művészetével kapcsolatban: „Munkái híven tükrözik örökké kíváncsi, mindenre nyitott, mindig újat kereső személyiségét, soha nem lanyhuló kísérletező kedvét, okos szellemességét és finom iróniáját.” Remélhetőleg, a pozsonyi „pikniken” ebből is sikerül meríteni a „hozott” kínáMaurer latból.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.