Hosszú esztendőkön át idegenkedtem attól a sajátosan „kedélyes” filmnyelvtől, amelyet Woody Allen teremtett a neurózis kifejezésére. Nem tudom, miért, de borzolta az idegeimet. A nálunk bemutatott legújabb (van már újabb is) opusa, a Match Point előtt is vonakodtam, de erőt vettem magamon, hiszen Woody Allent illik megnézni.
Match Point – a véletlenek játéka
Mivelhogy jól indul a film. Többször feldolgozott alapsztorival, igaz, de Woody Allen izgalmasan kezeli, jól felpörgeti és jól összekuszálja. Szóval valódi boszorkánymestere a filmes történetbonyolítás vegykonyhájának. Különös, fanyar „íze” van a Match Pointnak az elejétől a végéig. De még maradjunk az elején! A legeslegelején, ugyanis itt hangzik el a főhős, egy exteniszbajnok szájából az a mondat, ami előrevetíti, miről is fog szólni a film: „Vannak pillanatok egy mérkőzés folyamán, amikor a labda a háló tetejét éri, és egy másodperc törtrészéig nem lehet tudni, hogy mi történik: a labda továbbpattanhat, vagy vissza is hullhat. Egy kis szerencsével a labda átmegy a hálón, és te nyersz. De talán nem így történik, és akkor veszítesz.” Igaz, hogy Antonioni nagyfilmje, a Nagyítás lényegi kérdést magyarázó jelenete, a labda nélküli teniszezés ugrik be egyből, de az nem baj, mert ott is és itt is mást magyaráznak meg a tenisszel. Itt az előbbi idézettel azt, hogy az élet a véletlenek sorozatán múlik. S a teniszedző főhős életében jól pattognak a labdák, vagyis jól jönnek be a véletlenek.
Az egykori ír teniszbajnok oktatónak szerződik egy előkelő londoni klubba. (Apropó, Angliában vagyunk, az angliai felső tízezer, az angol arisztokrácia világában, és nem New Yorkban, nem Manhattanben – már ez sem a megszokott Woody Allen-védjegy.) A véletlenek játékával itt, ebben a londoni teniszklubban kezdődik a fiatalember karriertörténete: egy előkelő, finom úri fiú edzője lesz, pontosabban több is annál. Mivel – újabb véletlen! – mindkettőjük rajong az operáért, s az opera olyan katalizátor, amelyik az idegenekből is egy csapásra kebelbéli jó barátokat csinál, még olyan esetben is, ha egyikük az előkel# elithez, a másik pedig jóval alsóbb rétegekhez tartozik. Az úri fiú azon melegében meg is hívja újdonsült barátját az operába, a családi páholyba... Nocsak, nocsak, csak nem egy újabb tehetséges Mr. Ripley-vel van dolgunk, gondolkozik az ember, de nem. Hősünk itt is szerepet játszik, amiként Mr. Ripley, de az ő vágyának tárgya – Mr. Ripley-vel ellentétben – nem a gazdag úri fiú, hanem a gazdag úri fiú gazdag, ámde kevésbé szexi, éppen csak olyan, amilyen lánytestvére. Ám a vágy, amely a fiúban forr, nem szerelemtőről fakad, hanem a felemelkedés fűti. Olyan eszeveszetten törekvő-törtető, hogy képes szenvedélyek nélkül benősülni az arisztokrata családba. Mindig elegáns törtető hősünk sok-sok véletlennel – a hálón átemelt labdával – előbbre és előbbre lép a ranglétrán, a házasság is klappol úgy-ahogy, csak a gyerek nem akar összejönni – házasságon belül. Merthogy összejön azon kívül, igaz, így is majdnem a családban marad. Hősünk a szenvedélyt ugyanis a sógorává lett úri fiú exmenyasszonya, egy minden meghallgatásról elbocsátott, magát színésznőnek valló amerikai szexbomba oldalán találja meg. Innentől kezdve van is megszakított ágyjelenet a filmben dögivel.
Ám ez a kettősség – a két ágyban teljesítés – kemény labda a még oly gyakorlott teniszedzőnek is. A titkos szerető egyre inkább veszélyezteti a karrierépítésben. Megoldás kell, és hősünk talál is. Azt azonban, hogy milyet, nem illene elárulni, nehogy lelőjük a poént. Csak annyit előlegezünk meg, hogy itt a film valahogy elszáll, s elmegy valamiféle kiforgatott Agatha Christie-féle krimibe.
Persze nem baj, ezzel együtt, mondom, ha ilyen az új Woody Allen, akkor akár szeretem is. Jöhet az újabb Match Point, vagyis lássuk, milyen a Scoop című új opusa, amelyet Amerikában már bemutattak.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.