A Szlovákiai Magyar Kultúra Múzeuma beszélgetősorozata, a Múzeumi Szalon legutóbbi pozsonyi rendezvényének Quittner János mesterkoreográfus volt a vendége. A Szalon házigazdája, Miklósi Péter publicista fordulatokban és eseményekben gazdag, négy országhoz (Szlovákia, Magyarország, Németország, Ausztrália) kötődő életpályájáról faggatta.
Ma is rengeteg terve van
Kora kapcsán megjegyezte azt is: gyerekszemmel a hatvan éven felüliek aggastyánnak tűntek szá?mára, most azonban, hogy ő is elérte ezt az életkort, egyáltalán nem érzi magát aggastyánnak, még rengeteg terve és elképzelése van, amelyeket szeretne megvalósítani. Az idősebb kor velejárója, „adottsága” azonban már nála is jelentkezett: gyerekkora élményei kristálytiszta élességgel térnek vissza. „A gyerekkor nagyon meghatározó, egy művészember számára fokozottan”, mondta, s egyfajta kapaszkodót is jelentettek neki gyerekkori emlékei az emigrációban. Amikor nagyon gyötörte a honvágy, papírra vetette, hogy álmaiban folyton visszatérő szülőhelyén, Pozsony-Vereknyén melyik házban ki hogyan lakott, vagy hogy ki cserélt házat. A mai Vereknye persze már nem az, ami évtizedekkel ezelőtt volt: „nekem a régi, lebontott Vereknye jelent sokat, és a hozzá fűző emlékek”.
Quittner János régi pozsonyi családból származik, felmenőit 650 évre vezeti vissza, és nagy szeretettel gondol szüleire, „akik példamutató magyarsággal nevel?tek”. Arra is magyarázattal szolgált, hogy amikor 1983-ban a Szőttes (amelynek 1969-től koreográfusa és művészeti vezetője volt), valamint a Csemadok és a kulturális minisztérium vitája, amely a néptáncegyüttes mű?kö?dése körül folyt, mélypontra jutott, miért nem állt meg egészen Ausztráliáig. Miután a Beneš-dekrétumok az ő családja életét is alapjaiban forgatták fel („apám összes testvérét a beneši dekrétumok vitték el Pozsonyból”), rokonságának java része 1945 után a távoli kontinensen kötött ki. A mesterkoreográfus 1983 decemberéig azonban még Németországban tartózkodott a családjával, s mint mondta, „nem úgy mentünk el, hogy disszidálunk”. Még reménykedett abban, hogy rendeződik a Szőttes körüli helyzet. Reményei azonban hamar szertefoszlottak, így elindultak a rokonokhoz Ausztráliába. A több évtizedes pálya fontos állomásainak felelevenítése során szóba kerültek mesterei is: első mesterének Horváth Rudolfot tartja. Rábai Miklós, a magyar Állami Népi Együttes koreográfusa is nagyon fontos személyiség az életében: szinte a fogadott fiának tekintette őt. A Rábai Miklóshoz fűződő szoros köteléknek is köszönhető, hogy Quittner János koreográfusként később az ő nyomdokaiba igyekezett lépni, s ez szinte természetes módon a dramatikus tánc felé vitte.
Szóba került az is, milyenek voltak a Csemadokban a 60-as évek, s természetesen megkerülhetetlen volt életének egyik fontos állomása, a Szőttes. Életének a Szőtteshez fűződő fejezete kapcsán Quittner János elmondta: számára a megvalósult álmot jelentette, úgy érezte, lehetőséget kapott az együttessel, hogy megmutathassa azt, ahogyan ő a néptáncról gondolkodik.
Kiégettnek nem érzi magát, magányosnak, csalódottnak sem, azt egy kicsit fájlalja, hogy a tudására manapság nem tartanak igényt, pedig, mint megjegyezte, számítógépe 7-8 kész forgatókönyvet rejt. Két régi nagy terve van: az István, a király című rockoperát szeretné színpadra állítani Gombaszögön, és szeretné megrendezni az Út a Golgotára című táncjátékot is.
Elárulta: nem tud munka nélkül élni, s Ausztráliában is ez volt az egyetlen ellenszere annak a honvágynak, amely éveken keresztül tombolt benne. Az ottani életstílusból nem ragadt rá a „keep smiling”, megtanulta viszont lezárni magában a dolgokat. Különbséget tenni az „ez volt” és az „ez van” között. Arra a kérdésre, hol érzi magát otthon, az 1990-ben a magyarországi Sérfenyőszigeten letelepedett mesterkoreográfus így válaszolt: „én mindig itt vagyok otthon”.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.