<p>Milyen gondolatokat, érzéseket, indulatokat, tapasztalatokat találunk, ha belehallgatunk azokba a hangokba, amelyek az Európa egységét kifejezni hivatott Örömóda taktusai mögött sejlenek fel? Az öreg kontinens kilátásairól, a művészet és a kultúra társadalmi szerepéről mesél az idén jubileumi, 25. évébe lépő Színházi Nyitra fesztivál.</p>
Kezdődik a Színházi Nyitra
A ma kezdődő és szeptember 28-ig tartó nemzetközi szemlén magyar társulat nem szerepel a fő programban. A szlovák színházi válogatás mellett lesz viszont német, francia, ukrán, lengyel, cseh és svéd előadás.
A fesztivált nem akárkik nyitják meg: az egyik legnevesebb német színházi műhely, a Münchner Kammerspiele a Rainer Werner Fassbinder filmje nyomán színpadra írt Miért lett R. úr ámokfutó? című előadással mutatkozik be Szlovákiában. A dráma a középosztály frusztrációját, a konformizmus szorítását állítja középpontba: R. úr műszaki rajzoló egy építészeti irodában, minden tekintetben rendezett és konszolidált életet él feleségével és fiával, egy napon mégis kitör belőle az agresszió.
Ukrajnát a kijevi Dakh Daughters Band képviseli: hat lány zenél, énekel együtt a csapatban, amely nemzetközi ismertségre a Majdanon vállalt szerepe miatt tett szert, azóta pedig az ukrán szabadságvágy egyik szimbólumaként állandó szereplője az európai fesztiváloknak. Rózsák című estje bizarr kabaré békéről és háborúról, szerelemről és szépségről, mindarról, ami egy életet élhetővé tehet. Közben a színpad kísérleti térré válik, ahol a sokkoló látvány népszerű slágerekkel, saját szerzeményekkel, klasszikus ukrán költők és Nobel-díjas írók szövegeivel formálódik összefüggő egésszé.
A Színházi Nyitra idei programjából különösen érdekesnek ígérkezik a Svédországból érkező előadás: Anmar Taha rendező Irakból menekült el, sorstársaival, kollégáival hozta létre Göteborgban az Iraqi Bodies társulatot, amely a tánc- és a fizikai színház eszközeivel erősen politikus felhangú produkciókat mutat be. A vér pillérei című metaforikus táncballada a szereplők Irakban elszenvedett traumáiról – ölésről, öngyilkos merényletekről, az élet értelmének kereséséről – szól, úgy, hogy közben az európai kultúra nagy mítoszait is igyekszik megidézni.
Az ostravai Aréna Kamaraszínpad Tomáš Vůjtek Kihallgatás című holokausztdrámájával jön Nyitrára. A bemutató a tavalyi év egyik emlékezetes színházi eseménye volt Csehországban, az előadás több kategóriában is elnyerte a cseh színikritikusok díját. A mű középpontjában Adolf Eichmann tényleges bűnein alapuló fiktív vallomása áll, amely nemcsak „a gonosz banalitását” tárja fel, hanem a századunk totalitárius rendszereinek alapvetően közös működési mechanizmusait is.
Tadeusz Kantornak, a kelet-európai színházi avantgárd jeles alkotójának esztétikája, formanyelve előtt tiszteleg a lengyel produkció. A Teatr Polski Bydgoszcz társulatának Kantor downtown-ja a mai európai és amerikai ellenkultúra áramlatait térképezi fel: kortárs avantgárd művészek szólalnak meg videofelvételről, gondolataik Kantor téziseinek feszülnek neki, miközben az elméletek egyfajta performanszként testesülnek meg a színpadon.
Egy nemzetközi reptéren játszódik a francia Compagnie Du Zieu előadása. Az Isztambulból érkező gépen meghalt egy (arab) férfi. Nem tudni, mi okozta a halálát. Néhány utas karanténba kerül, ahol egy (marokkói származású) orvos kezelné őket. Ez az Egyszerre éjszaka alaphelyzete, amelyből Olivier Saccomano szerző és Nathalie Garraud rendező nem a paranoia irányába lép tovább. A szimbolikus térben, amely a szabad mozgást biztosító közeg helyett fogsággá válik az utasok számára, s amelyet egyébként is egyre inkább a rettegés és a folytonos ellenőrzés ural, felszínre jönnek az egyéni vágyak, élettervek, értékrendek.
Egyén és közösség, múlt, jelen, jövendő – ezt kínálja a Színházi Nyitra 2016-ban.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.