Mielőtt az olvasó arra gyanakodna, hogy itt valamiféle ezoterikus, posztromantikus fejtegetést fog olvasni a katarktikus és már-már patologikus zeneélvezet végzetes következményeiről, téved. Laurent Petitgirard legújabb CD-jéről lesz szó, melynek legérdekesebb darabja az Euphonia című balett 1989-ben komponált zenéje.
Képes-e ölni a zene?
A cd nyitódarabja a 2004-ben komponált Les Douze Gardiens du Temple című szimfonikus költemény, mely Debussy-hangulatokat idéz elénk némi misztikus elragadtatással fűszerezve. Debussyhez kötik a művet a kimerevítetten rezgő, lebegő lírai pillanatok és az általa is olyannyira kedvelt tibeti cimbalom alkalmazása. A misztikus (a tonalitást jelképező?) templom 12 őre 12 hangjegy. Nem nehéz e templomot Szkrjabin Indiába képzelt misztikus művészeti szentélyével azonosítani, melyben a 12-es számnak éppoly meghatározó konstrukciós szerepe van, mint a schönbergi dodekafóniában. A templom-zenét a balettel a CD-n egy 2002-ben komponált, elliptikus szerkesztésű absztrakt időfogalmakkal dolgozó szimfonikus költemény köti össze.
Petitgirard zenéjének sajátos humora és kritikai éle van, mely posztmodern módon képes összehangolni a populárisat az arisztokratikussal, s ezáltal művei nemcsak a beavatottak számára nyújtanak nem mindennapi zenei élvezetet. A populáris kultúra elválaszthatatlan a zeneszerző életművétől, hiszen ő pl. a híres Maigret felügyelős krimik zenéjének megalkotója is. A CD különlegessége az is, hogy műveit maga a zeneszerző vezényli.
(Les Douze Gardiens du Temple, Počme, Euphonia, CD, Naxos, 2005.)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.