Csak az akciófilmeket és a speciális trükkökkel készült mozikat nem szereti, egyébként szívesen váltogatja a műfajokat. ĺzlésvilágának legfontosabb elemei, a fakó színek azonban pályakezdése óta kísérik. Szakmai körökben úgy vélik: nincs nála fényesebb elme a komor hangulat megteremtésében.
Képeket költ, melankóliával
A felemás siker azonban semmit sem von le Zsigmond Vilmos operatőri munkájának értékéből. Nosztalgikus színei, ábrándosra komponált képei gyönyörű hátteret adnak Hilary Swank, Scarlett Johansson és Josh Hartnett feszültséggel teli játékának. Paradox helyzet: bár a film hazájában is csendesen megbukik, Zsigmond Vilmos tehetségére újra felhívja a figyelmet az Amerikai Filmakadémia. Oscarra jelölik (méghozzá negyedszer!), s bár nem ő kapja az elismerést, tehetsége előtt ismét fejet hajt a szakma. Egyéként pedig van már egy Ocar-díja. 1977-ben kapta a Steven Spielberg által rendezett Harmadik típusú találkozásokért. Ezt követően A szarvasvadászért jelölték, amelyet Michael Ciminóval forgatot és A folyóért, amely Mark Rydell alkotása. Az Ivan Passerrel filmre vitt Sztálinért az Amerikai Operatőrök Szövetségének díját nyerte el, és Emmyt is kapott érte.
Hogy a Fekete Dáliáért végül mégsem őt jutalmazta az Akadémia, azt már az Oscar-gála előtt sejtette. „Nem én fogok nyerni, de már a jelölés is hatalmas elismerés számomra nyilatkozta. A jelölésem is azon múlott, hogy hajlandó voltam 300 dvd-t postán elküldeni az Akadémia tagjainak. Mivel az Universal Studio egyetlen centet sem volt hajlandó költeni a Fekete Dália promotálására, én magam akartam másolni a dvd-ket. Decemberben azonban mégis kiadták a filmet. ĺgy vettem 300 darabot a saját pénzemen, és azokat juttattam el gyorsan a döntésben illetékeseknek.”
Találékony ember. De megoldott már ennél jóval nagyobb dolgokat is. 1956-ban az életét terelte új mederbe. Illés György tanítványaként operatőr szakos barátjával, Kovács Lászlóval akiből szintén világhírű filmes lett bevásárlószatyorba rejtett kamerával filmezték a forradalmi eseményeket. A történések miatt mindkettőjüknek el kellett hagyni az országot, a felvételeket azonban vitték magukkal. Átcsempészték a határon. A Magyarország lángokbant végül a CBS csatornáján látta a világ, amikor Zsigmond Vilmos már Amerikában volt. Kezdetben laboránsként dolgozott, majd gyerekeket fényképezett, a jobb megélhetés reményében pedig híres amerikai fotográfusoknak nagyított fekete-fehér képeket. Öt évig küzdött, hogy komolyabb lehetőséghez jusson, de mivel az operatőrnek nemcsak látnia kell, hanem beszélni is, ez alatt az idő alatt angolul is megtanult. Az oktatófilmek után televíziós dokumentumfilmek következtek, majd miután már kint, Amerikában is találkozott Kovács Lászlóval, különböző alacsony költségvetésű filmekben kezdtek el dolgozni. Ha egyikük munkát kapott, a másik volt az asszisztense. Zsigmond Vilmos negyvenegy évesen készítette első jelentős játékfilmjét, A bérmunkást, amelyet Peter Fonda rendezett 1971-ben. Nem sokkal később már Robert Altman antiwesternjében, a McCabe és Mrs. Millerben dolgozik, és hogy elérje a régi fotók színvilágát, fényt kapott (exponált) nyersanyagra forgat. A siker egy egészen új képi világgal, amely melankolikus érzést kelt a nézőben olyan rendezők társaságát hozta meg számára, mint John Boorman (Gyilkos túra), Steven Spielberg (Sugarlandi hajtóvadászat), Robert Lieberman (Asztal öt személyre), George Miller (Az eastwicki boszorkányok), Martin Scorsese (Az utolsó valcer). A Maverickben ő maga is feltűnt: egy korabeli fényképész szerepében. Egyetlenegy alkalommal rendezett is. Liv Ullmann és Michael York főszereplésével izraeli-magyar-amerikai koprodukcióban forgatta A tékozló apát. Ennek tizenöt éve. Azóta nincsenek ilyen vágyai.
„Magyarul írok, magyarul olvasok, magyarul gondolkodom mondta nemrég a Magyar Filmszemlén. Még az operatőri munkában is magyar maradtam. Amikor a Bánk bán című Erkel-opera filmváltozatát fényképeztem, Munkácsy Mihály és Székely Bertalan festményeiből merítettem ihletet. Santa Monica-beli otthonomban herendi étkészletben tálal a feleségem. Bárki jön hozzánk, mindenki megcsodálja, ilyen gyönyörű porcelánt ritkán látnak a vendégeink.”
Hogy mi jön a Fekete Dália után? Woody Allen filmje, a Kaszszandra álma. Egy klasszikus tragikomédia. A bűn és bűnhődés története megcsavarintva.
Sven Nykvist, Vittorio Storaro, Miroslav Ondříček... sorolhatnánk korunk legjobb operatőreit. Zsigmond Vilmos „királyi páholyban” ül köztük. Igazi világklasszis.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.