A Közel című filmet Lukas Dhont rendezte (Fotók: Be2Can)
Itt a legsikeresebb fesztiválfilmek
Megnézhetjük az idei Nobel-díjas regénye alapján készült filmet, azt, hogy milyen, amikor egy erdélyi kis közösségben fellobban az idegengyűlölet, és beülhetünk zombis horrorvígjátékra is. Ma indul és október 25-ig tart a Be2Can filmszemle, mely a Berlinále, a Cannes-i és a Velencei Filmfesztiválon debütáló legsikeresebb alkotásokból válogat. Öt filmet ajánlunk a kínálatból.
25 város 32 mozija kapcsolódik be a filmszemlébe, Pozsonyon és Kassán kívül többek között Nyitrán, Szereden és Nagyszombatban is vetítenek majd filmeket. A filmszemle célja, hogy a hazai közönség is megismerkedhessen a legnagyobb európai filmfesztiválok terméseivel, melyek ritkán kerülnek a filmforgalmazók kínálatába. Van, ahol a teljes válogatást levetítik majd – ami idén összesen 21 film –, míg a többi városban néhány produkciót nézhetünk meg. Ez már kilencedik évada a fesztiválnak, a kínálatban fiatal és elismert rendezők munkáit is találjuk, lesznek díjnyertes filmek is, olyanok, melyek a fesztiválok versenyszekciójában, vagy azon kívül indultak.
Közel (Close)
Szokatlan empátiájával emelkedik ki Lukas Dhont belga rendező produkciója, a Közel, mely a kiskamaszok életébe nyújt bepillantást. Leo és Remi (Eden Dambrine és Gustav de Waele a filmben), a két tizenhárom éves fiú legjobb barátok, mindketten szerető családban nevelkednek Belgium egyik gyönyörű vidékén. Együtt töltik a nyári vakációt, elmerülnek a saját maguk által kitalált játékokban, bicikliznek, frissen szedett gyümölcsöt esznek, és segítenek szüleiknek a gazdaságban. Az iskola kezdete azonban kiszakítja őket ebből az érintetlen, gondtalan világból, és a korukbeli barátaik megjegyzései lassan mérgezni kezdik a kapcsolatukat. A belga–holland–francia film a nagydíjat vitte el Cannes-ban.
Happening
Mi történhet akkor, ha betiltanák az abortuszt? Erre a kérdésre segít elképzelni a választ Audrey Diwan Happening című drámája, mely az 1960-as években játszódik, abban az időben, amikor még illegális volt Franciaországban a művi terhességmegszakítás. A film egyébként még tavaly nyerte el a Velencei Filmfesztivál Arany Oroszlánját, és valószínűleg azért került az idei válogatásba, mivel Annie Ernoux regénye alapján készült, aki idén kapta az irodalmi Nobel-díjat. A francia írónő L'événement című regénye önéletrajzi ihletésű, egy fiatal, tehetséges diáklány megpróbáltatásairól szól, aki úgy dönt, lépnie kell, még akkor is, ha szégyennel és fájdalommal fog szembenézni.
R.M.N.
Egy többnemzetiségű erdélyi falucskában játszódik Cristian Mungui román rendező filmje, melyet a Cannes-i Filmfesziválon mutattak be. A karácsony közeledtével Matthias (Marin Grigore) hazatér külföldről erdélyi szülőfalujába, a havasokba, hogy meglátogassa fiát és hogy viszontláthassa egykori szerelmét, Csillát (Judith State). A falu légköre azonban megváltozott, miután Csilla pékségébe két külföldi alkalmazottat vettek fel. Felszínre törnek a rejtett indulatok, elharapódzik az ide- gengyűlölet.
Alcarràs
A Berlinále fődíját, az Arany Medvét egy mezőgazdaságból élő család portréja nyerte el, melyet Carla Simón katalán rendező részben a saját családjáról mintázott. Alcarràs egy kis falu Északkelet-Spanyolországban, ahol a szóban forgó család hosszú évtizedek óta gyümölcstermesztésből tartja fenn magát. A családtagok egy gyönyörű barackligetben töltik a mindennapjaikat, abban a tudatban, hogy a soron következő lesz az utolsó szüret. A barackliget tulajdonosa ugyanis nagyobb hasznot szeretne húzni a földterületből, mint amit az jelenleg szolgáltat, és napelemeket tervez telepíteni a barackfák helyére.
Érdekesség, hogy annak érdekében, hogy a szereplők és a barackliget viszonya minél autentikusabban rajzolódjon ki, Simón nem profi színészekkel dolgozott, hanem amatőrökkel, olyan emberekkel, akik számára generációk óta a mezőgazdaság jelenti a megélhetést. A film az ember és a természet viszonyát, a hagyományos mezőgazdaság és az ipari termelés ütköztetését boncolgatja.
Végső vágás (Final Cut)
Végezetül pedig hadd mutassunk egy olyan produkciót, melynek műfaja valamelyest kilóg az eddigiek közül: a Végső vágás egy zombikkal fűszerezett horrorvígjáték, mely az idei Cannes-i Filmfesztivál nyitófilmje volt. A produkció egyébként a japán One Cut of the Dead remake-je. A film egy filmforgatásról szól, ahol a filmbéli stáb egy japán zombis horror feldolgozását készíti: Rémi (Romain Duris), a felettébb ügyetlen rendező, japán megrendelésre készít zombihorrort egy streamingszolgáltató számára, mégpedig úgy, hogy a végeredményt élőben közvetítik majd a platformon. És ekkor valóban életre kelnek az élőhalottak. A filmet szerethető vígjáték formájában készítette el Michel Hazanavicius rendező, így meleg szívvel ajánlunk azoknak is, akik egyébként ódzkodnak a horror műfajától.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.