Géniusz: 3. ha-jó

Először tisztázni kell egy alapvető dolgot, mert tizenéves olvasóink bizonyára furcsállják a lemezborítón a hármas számot. Szerintem számukra tök ismeretlen együttes ez a Géniusz, ezért biztos azt feltételezik, hogy ez nem lehet a harmadik albuma.

Pedig dehogynem! Ha elárulom, hogy a zenekar 1985-ben alakult, tehát több mint két évtizede, akkor meg valószínűleg sokan azt kérdik: miért csak a harmadik hanghordozónál tart. A válasz egyszerű: a működés nem volt folyamatos, és az eredmények sem jöttek egykönnyen – ezért. Az együttes szép lassan végigjárta a szamárlétrát, közben több zenész megfordult benne, a kezdetekben például napjaink egyik legnépszerűbb musicalszínésze, Csengeri Attila is. A kilencvenes évek legelejére alakult ki az Oplasznik Péter énekes, gitáros, Binder Róbert basszusgitáros és Knapp Zoltán dobos alkotta törzsgárda. A Géniusz a következő években Magyarország egyik vezető koncertzenekara lett. Első lemeze ’94-ben látott napvilágot, amit ’96-ban követett a második. Mindkettő jó kis gitáralapú popfelvételeket vonultat fel. A mai huszonévesek és az idősebb generációk leginkább két átdolgozásdalra emlékezhetnek az együttestől: a Sajtból van a Hold című Demjén-sláger, valamint a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról című musicalből a Valaki mondja meg című felvétel új változatára. Köztudott, hogy a kilencvenes évek közepe nem a valódi zenészek korszaka volt, így aztán a sok tátogó műsztár között a Géniusz muzsikája igazi felüdülést jelentett. Sajnos azonban a kakukktojásnak számító próbálkozások nem igazán kaptak teret a médiában, eltörpültek a sok kínos produkció mellett. A Géniusz hiába volt vezető koncertzenekar az adott, mostoha körülmények között, albumai publicitás hiányában elsikkadtak, ebből kifolyólag nem tudott bekerülni az élmezőnybe. Gondolom, ez is közrejátszott a ’97-ben bekövetkezett feloszlásban, a tagok bizonyára belefáradtak a médiával folytatott szélmalomharcba. Ha várnak néhány évet, talán kihúzhatták volna, mivel az évtized legvégén ismét kezdett előtérbe kerülni az élő zenélés és az igényesebb stílusirányzatok. A Géniusz 2003-ban alakult újjá. Most látszólag könnyebb helyzetben van, hiszen az általa képviselt stílus, a gitárközpontú popzene – vagy nevezzük lágy rockzenének – mára világviszonylatban divatirányzattá vált. A gyakorlat viszont kicsit más, legalábbis Magyarországon, ahol a stílus továbbra sem kap akkora médiabeli teret, amekkora kijárna neki. Ennek tulajdonítható, hogy egyelőre nem az új Géniusz-daloktól hangosak a rádiók. Pedig a fiúk kétségkívül az elmúlt időszak egyik legjobb albumát tették le az asztalra. Lendületes, gitár- és dobalapú zenéjükhöz igényes, tág mondanivalójú szövegvilág társul. Lemezük töltelékdaloktól mentes, mindvégig egyenletesen magas színvonalú. A felvételekre „ideális körülmények között” rásüthető a rádióbarát jelző, jó volna, ha az elektronikus média végre felfedezné a korongot, mert szabályosan ordít a publicitásért, és szerencsés esetben az ebből következő sikerért.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?