„És zeng apáink drága nyelve”

<p>Emlékezetes, igazi ünnep, a szép szó ünnepe volt Rimaszombatban a huszonharmadik Tompa Mihály Vers- és Prózamondók, Énekelt Versek és Lírai Színpadok Országos Versenye.</p>

IBOS EMESE

A három napos rendezvénysorozaton közel százötven egyéni produkciót, három lírai színpadot és tizenkét énekelt verset bemutató formációt hallgathatott meg a közönség. Az idei országos döntőn 242 versenyző vett részt, ez a viadal az egyik legkiemelkedőbb irodalmi és pódiumművészeti rendezvény az egész magyar nyelvterületen.

Rendkívül széles palettát mutatott a szövegválasztás. Idén a korábbi évfolyamokhoz képest mintha többen választották volna klasszikus szerzők műveit, ám a fiatalabb és a kortárs nemzedék alkotásai is jelen voltak. Örvendetes tény, hogy kidolgozott produkciók, felkészült előadók érkeztek Rimaszombatba.

Az első és a második kategóriában meglepően szuggesztív, kiemelkedő versenyzők, őstehetségek mutatkoztak be. A korábbi évek legkritikusabb korosztálya, harmadik kategória prózamondói ezúttal erős mezőnyt alkottak. Benes Tarr Csilla zsűritag úgy fogalmazott, hogy a színvonal erősödéséhez a jó szövegválasztás és a korábbi években elhangzott tanácsok, bírálatok megszívlelése is hozzájárulhatott. Több visszatérő versenyző pedig mostanra érett be. „Dramaturgiailag jól felépített produkciókkal készültek, kidolgozott karaktereket láthattunk” – mondta Benes Tarr Csilla.

Egyedüli negatívumként meg kell említeni, hogy többen túllépték a produkció versenyszabályzatban meghatározott ötperces időkeretét. „A kisebbek a szövegek végére elfáradtak, kifogyott az eszköztáruk és unalmassá vált a produkció, ezért valóban érdemes 3-4 perces szöveget választani” – mondta Mokány Csaba zsűritag. Culka Ottó szerint, ha elvétve is, de az országos versenyhez méltatlan szövegválasztások és hangsúlyozási hibák is előfordultak.

A megzenésített versek kategóriájában fellépők szinte csak egyéni hangszerelésű produkciókkal jelentkeztek, túlnyomórészt klasszikusokat dolgoztak fel. Tóth Árpád, a zsűri elnöke úgy látta: évek óta a mostani volt a legjobb mezőny. „Néhány visszatérő formáció nemcsak nagyon sokat fejlődött technikai szempontból, hanem megtalálták egyéni hangjukat, zeneileg igazi egyéniségekké váltak. Ilyen például a nagykaposi Csak formáció. Jól hangszerelt, ötletesen feldolgozott darabokat adtak elő. Ugrásszerű fejlődés tapasztalható az új felállásban szereplő Egy pohár citromnál és a Tompa Virágai is új hangot ütött meg. Érezni, hogy folyamatosan dolgoznak magukon”– mondta Tóth Árpád.

Az idei döntőn mindössze három lírai színpadot láthattunk. Mindhárom csapat a szerelem témáját dolgozta fel, de egymástól igencsak eltérő szemlélettel, a csapatmunkában megvillanó egyéni tehetségekkel.

A gálaműsoron immár tizenötödik alkalomal adták át a Kulcsár Tibor-díjat, melyet idén Gál Tamás vihetett haza.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?