Donny Osbourne nem egy Einstein, mint ahogy Martin McDonagh Az inishmore-i hadnagy című abszurd vígjátékának további szereplői sem azok. Kegyetlenül együgyűek és együgyűen kegyetlenek. Donny Osbourne is lecsúszott, szakadék peremére került férfi, olyan színpadi figura, aki rengeteg lehetőséget kínál a váltásokra az őt játszó színésznek.
Egy kedves őrült Inishmore-ból
Amikor a második felvonásban a szakadár csoport elviszi a fiát megölni, hosszan néz utána.
Ez a pillanat is bizonyítja, maradt az apában emberi tulajdonság. Kiderül, hogy gyermekszerető. Ha nem lennének ilyen emberi pillanatai, nem lenne értelme eljátszani. Mert tényleg egy őrült fazon ez a Donny.
Az előadást nyitó jelenetben Donny zoknit varr. Szeretetreméltó figura.
Szerethető kisemberek ezek valamennyien. Élik a maguk zárt világában az életüket, amibe sok szélsőséges gesztus, a másikkal való szélsőséges viszony is belefér, de azért van ezekben a viszonyokban barátság is, odafigyelés is. Mégis minden felületes, másodlagos. Az egyik gondolat kioltja a másikat, azután visszatér az eredeti mederbe az emberek jelleme.
Miért nem lázad fel Donny, amikor parancsra emberi testeket kell darabolni, hogy az inishmore-i öldöklés minden nyoma eltűnjön? Ereje okán is azt mondhatná, hogy kösz, megyek, én ezt nem csinálom.
Eszébe sem jut elmenni! Éppen ettől olyan abszurd ez a figura. Végzi a feladatát, amit parancsba kapott, mintha kenyeret sütne. Ez a Macskabaj előadásának az egyik legnagyobb humorforrása. Donny is, akárcsak a többiek, a lehető legnagyobb természetességgel vág bele egy ilyen munkába. Ahelyett, hogy azt mondaná, takarodjatok innen. Morbid humorra épül a Macskabaj, remélem, lesznek nézők, akik ezen jól szórakoznak. Merthogy ezt akarjuk.
Lukáts Andor rendezőt tíz éve ismeri. Akkor a Portugál című darabban önnek adta a Kocsmáros szerepét a Katona József Színházban. Azóta is megy az előadás, sőt a filmváltozatban is megformálja ezt a figurát.
Elég jó barátságba kerültünk Andorral. Nem azt mondom, hogy összejárunk, de hál’istennek egyre rendszeresebbé válik közös együtt munkálkodásunk. Az Örkény István Színházban rendezett egy monodrámát a Novecentót, előtte a Bárka Színházban a Kék, kék ég című darab előadása során dolgoztunk együtt, amit szintén Egressy Zoli írt, akárcsak a Portugált. Most Komáromba hívott a Macskabajba. Nagyon örülök ennek a felkérésnek.
Novecentónak, az óceánjáró zongoristának mi volt a titka?
Alessandro Baricco monodrámája a barátságról meg a zsenialitás tiszteletéről szól. Novecento életét legjobb barátja, a trombitás adja tovább úgy, ahogy a zongorista elmesélte neki. Másfél órás előadás született, szünet nélkül. Andor a rá jellemző módon a próbák során ellátott feladatokkal. Mindig ezer ötlete van, és szórja magából valamennyit.
A színházon kívül sikeres magyar filmekben szerepelt. Az Üvegtigris mára kultuszfilm lett, Csoki figurája pedig az ĺzi rajder, öcsém, ízi rajder! kiáltásnak köszönhetően kultikus figura. Hogyan jött össze a csapat?
Próbafelvételekkel. Rudolf Péter több szerepben kipróbált bennünket. Az ő titka, hogy miért éppen nekünk szavazott bizalmat, de úgy tűnik, jól választott. Remekül szórakoztunk a forgatáson, amikor a kamera pihent, akkor sem állt le a pörgés. A második rész vetítése idején voltak olyan hangok, hogy az első rész jobb volt, másoknak a második rész tetszett jobban. A lényeg az, hogy az Üvegtigris második részét is várták az emberek. Azért készülhetett el, mert volt rá igény. Szerencsémre színházban is, filmben is mindig tehetséges emberekkel dolgozhattam.
Nem bánta, ha azzal állították meg az utcán, hogy ĺzi rajder, öcsém?
Azért törjük magunkat, hogy a nézők sírjanak, nevessenek, vagy éppen épüljenek. Dehogy bántam. Nagyon jólesett.
Al Bundynak, a Rém rendes család cipőárus családfőjének magyar hangját könnyen megtalálta?
Hallottam, milyen stílusban beszél eredetiben, megpróbáltam kényelmes hangot keresni, hiszen háromszázötven részben szinkronizáltam.
Egy-egy előadás után meddig marad a szerepben?
Úgy működik ez nálam, mint egy magnetofon. Az ember bemegy, megnyom a fejében egy gombot, elkezdi játszani, és amikor vége van, kikapcsol.
A művészbejárón kifelé menet már nem is gondol Donny Osbourne sorsára?
Az aznap esti előadás élménye továbbpörög a fejemben. Úgy éjfél körül tudok elaludni az előadás után.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.