Kultúra

Egy diktatúra szomorú rocksztárjai

A nyolcvanas évek eleje már olyan messze van, hogy a mai fiatalok kikerekedett szemmel fogják nézni ezt a filmet. Ráadásul megint bebizonyosodott, hogy a történelem ismétli önmagát. A szovjet hatalom működését bemutató rendező ugyanis házi őrizetben senyved, vélhetően azért, mert túl hangosan bírálta Putyint.
Juhász Katalin

2019. március 22. 17:00

(Képarchívum)
(Képarchívum)

A Nyár című orosz filmet jócskán megelőzte a híre. Akik nem tudták, ki számít ma abszolút sztárrendezőnek az orosz színházi világban, megtanulhatták Kirill Szerebrennyikov nevét. Európa-szerte rendez előadásokat, szó szerint hajba kapnak rajta a színházak, és több filmet is letett már az asztalra. Sikkasztással vádolják (erről sokat írtunk, most nem részletezem), a Nyár utolsó forgatási napját követő reggelen bilincsben vitték haza Moszkvába, a vágást már házi őrizetben csinálta, és másfél éve nem hagyhatja el a lakását. 

Először is köszönjük meg az orosz hatóságoknak, és személy szerint Putyinnak is, hogy engedték befejezni ezt a filmet. Még akkor is, ha nyilván tudták, hogy nagyobbat robban a hír, ha nem engedik. Sokkal szebb lett így a világ: született egy elgondolkodtató, különös hangulatú, nívós, mégis könnyen fogyasztható film, amely nemcsak két rosszkor, rossz helyen született zenésznek állít emléket, hanem egy egész nemzedéknek. A nyolcvanas évek leningrádi fiataljainak, akik számára a rockzene gyógyírt jelentett a sivár hétköznapokban. Kalandot, kiutat, teret az álmodozásra, az összekacsintás lehetőségét és a szabadság leheletét. A filmidő több, mint felében együtt lógó, lakásokban titkon Velvet Undergroundot, Bob Dylant, T-Rexet és egyéb „tiltott gyümölcsöt” kóstolgató srácokat láthatunk. Azt is megnézhetjük, milyen volt egy rockkoncert a nem kívánatos csápolás, tánc és együtt éneklés nélkül. És jelen lehetünk a dalszövegek cenzúrázásánál, amikor a szerzőnek el kell magyaráznia a párt zenei szakértői előtt, mire gondolt, amikor ezt meg ezt a sort írta. 

A sztori nem bonyolult: egy harmincas rocksztár segít befutni egy fiatal zenésznek, mert tetszenek neki a dalai, és régi önmagát látja benne. A tanítvány hamar lekörözi mesterét, nemsokára már érte rajongnak a lányok, köztük a mester felesége is. A végén kiderül, kié lesz a nő. Izgalmasabbá teszi az összképet az a tény, hogy valós személyekről van szó.

sfsfs
Középen a Viktor Tsoit alakító Teo Yoo    (Képarchívum)

Mike Naumenko, a Zoopark zenekar frontembere valóban nemzedékének sztárja volt, akit sokáig a legeredetibb orosz szövegírónak tartottak. Angol tagozatos suliba járt (egyik tanárja kezdte Mike-nak hívni Mihail helyett), ezért minden nehézség nélkül koppintotta a legjobb amerikai és brit szerzők szövegeit, elsősorban Bob Dylant és Lou Reedet. Zenei megoldásokat is bátran lenyúlt. A fiatal Viktor Tsoi felbukkanása ébresztette rá, milyen középszerű figura ő az eredeti ötleteket hozó, kirobbanóan tehetséges sráchoz képest. 

Az apai ágon koreai gyökerű Tsoi szerepére egy Németországban született, koreai származású színészt talált a rendező. Teo Yoo korábban csak pár mellékszerepet kapott itt-ott, és egy kukkot sem tudott oroszul. Eredetileg az állt a szerződésében, hogy angolul beszélhet a filmben, és majd utólag szinkronizálják, aztán a forgatás előtt Szerebrennyikov közölte vele, hogy mégis oroszul kellene fonetikusan bemagolnia a dialógusait, mert zavarná a nézőt, ha másképp mozogna a szája. Volt utószinkron, mégis talán emiatt tűnik sok jelenetben bizonytalannak a fiatal színész. Persze nem ismertük az igazi Tsoit, lehet, hogy ő is ilyen volt. (Amikor 1990-ben, 28 évesen meghalt autóbalesetben, állítólag több rajongója öngyilkos lett a hír hallatán.)

Naumenkót (aki csak egy évvel élte túl mentoráltját) egy mai orosz rocksztár, Roman Bilik játssza, a Zveri nevű banda frontembere. Alakítása eléggé hullámzó, szinte csak a koncertjelenetekben meggyőző, amikor ismerős terepen mozoghat. A Nyár nem neki köszönhetően izgalmas, hanem a rendezői ötletek miatt. Egyes pontokon „megbolondul” a történet, a szereplők fura helyeken fakadnak dalra, például egy vonaton, ahol az utazóközönség vokálozik a Talking Heads Psycho Killerében, miközben a szólót éneklő srácot punkfrizurája miatt vegzálják a rendőrök. Vagy egy trolin, ahol megfáradt munkások éneklik Iggy Poptól a Passengert. Vagy amikor éjjel, a szakadó esőben egy rozoga nő rázendít a Perfect Day-re Lou Reedtől. A dalszövegek (az orosz nyelvűek is) sok esetben szembe mennek a látvánnyal, erős kontrasztot képezve.

Vladislav Opelyants kamerája gyakran hátulról, szinte lopakodva követi a szereplőket, amint jönnek-mennek a lepukkant, régi dicsőségét már csak nyomokban őrző városban. Még gyakrabban csak a központi figurára fókuszál a kamera, a kép háttere elmosódik. A meg nem történt, musicalszerű jeleneteket pedig harsány, graffitis stílusban, pirossal színezi. 

A ráérősen hömpölygő, fekete-fehér filmbe néhány másodperces gyors, színes snittek is kerültek – talán ezzel jelzi a rendező, milyen lehetett volna az élet Leningrádban, ha hagyták volna szabadon élni, szeretni, tombolni, kibontakozni azt a generációt, amelyet mi most úgy nézünk, mintha valami régi, kosztümös filmet mutatnának nekünk. 

Támogassa az ujszo.com-ot

Az elmúlt időszakban arra kértük olvasóinkat, járuljanak hozzá az ujszo.com működéséhez annak érdekében, hogy a jelentős költségekkel járó hiteles, megbízható hírszolgáltatást hosszú távon biztosítani tudjuk.

Köszönjük a pozitív fogadtatást. Jó érzés tudni, milyen sokan tartják fontosnak a független, magyar nyelvű újságírás fennmaradását Dél-Szlovákiában, és milyen sokan szeretik az Új Szót.

A beérkezett támogatások lehetővé tették, hogy új munkatárssal bővítsük az ujszo.com professzionális csapatát, fejlesszük szolgáltatásainkat, növeljük az ügyeletben töltött órák számát. Nagyszerű eredmény ez olyan gazdasági környezetben, ahol a fejlesztések helyett a költségek visszafogása került sok helyen célkeresztbe.

Hálásak vagyunk eddigi támogatásaikért, és kérjük, továbbra is segítsék az ujszo.com fejlesztését. Számítunk Önökre. Önök is számíthatnak ránk.

Ha támogatna bennünket, kattintson az alábbi gombra. Köszönjük.

Támogatom
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
Ľubomíra Izáková

A lakosság jelentős része szorong, segítséget mégsem kérnek

Az Új Szó és a Trend közös konferenciáján tartott panelbeszélgetés résztvevői balról jobbra: Mózes Szabolcs, az Összefogás vezetője; Agócs Attila, a Híd alelnöke; Farkas Iván, az MKP szakmai alelnöke és a beszélgetés moderátora, Czímer Gábor, az Új Szó be

Október másodikán alakulhat meg a Szövetség (VIDEÓ)

sport a tévében

Angol, olasz, német és francia bajnoki a tévében

v

A rutin diadala – simán győzött az FC Köbenhavn Pozsonyban

Igor Matovič

Matovič: Azok engednek utat a maffiának, akiknek az igazságot kellene védeniük

rimaszombati kórház petíció

Több mint 36 ezer aláírás gyűlt össze a rimaszombati kórház megmentéséért

Legfrissebb galériák
Olvasta már?
logo

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

logo 18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.