Pontosan negyven éve, hogy Várnai Péter neve alatt megjelent az első magyar operalexikon, de már ötven esztendeje lapozgatjuk Till Géza kézikönyvét, az Operát.
Biblia a zenei ínyenceknek
![](/sites/default/files/styles/image_16_10_w400/public/lead_image/ujszo_14394099916057_88.jpeg.webp?itok=Iu5GWV75)
Pontosan negyven éve, hogy Várnai Péter neve alatt megjelent az első magyar operalexikon, de már ötven esztendeje lapozgatjuk Till Géza kézikönyvét, az Operát. Csehy Zoltán (poszt)modern operakalauza, az Experi-mentum mundi 1945-től 2014-ig rendszerezi, ismer-teti a kortárs operákat.
Várnai Péter lexikonja a 17. századtól a múlt század második feléig tartalmazza külföldi és magyar operaénekesek adatait, a műfaj legfontosabb darabjait, a nemzetközi repertoár fő műveit, de külön címszavakat kaptak a szerepek, a karmesterek, a rendezők, a tervezők, a szövegírók, sőt még az énektechnikai, zenei, dramaturgiai fogalmak is. Csak tartalmi kivonatokat nem közöl a kötet. Till Géza kézikönyve az operaházakban játszott, a rádióban hallható, a hanglemezeken megörökített és zenetörténeti szempontból jelentős 165 klasszikus darab rövid, ám minden fontosat magába foglaló ismertetését kínálja a szerzők élettörténetével és az operák cselekményének részletes leírásával.
Csehy Zoltán más vizeken evez. Időben is, válogatásban is, illetve ez utóbbi egység(esség)ében. De hogy miképpen kerül az opera mint olyan Csehy, a jeles költő és műfordító asztalára? Ahogy vaskos (több mint ezeroldalas) könyvének bevezetőjéből kiderül, megszállott operarajongóval állunk szemben. „Ez a műfaj számomra a zene orgiája – vallja őszintén a szerző –, az emberi elme legőszintébb, pszichoanalitikus remeklése, szenvedélyesen és kendőzetlenül érzékenyülök el, hagyom, hogy leleplezzen a teatralitás vagy akár a kárhoztatott természetellenesség.” Kedvenc szerzője, Ligeti György véleményét osztva azt is leírja: „A zene története a személyre szabott erotika története is.” Zene és erotika ugyanis egy és ugyanaz, állítja Ligeti. Csehy vállalkozása, mint minden hasonló vállalkozás, szubjektív, bizonyos értelemben azonban erotikus is. Hiszen könyve, ahogy ő jellemzi, szerelmi vallomás „a világ egyik legösszetettebb és legtökéletesebb műfaja iránt”. Egy ilyen bejelentés tudatában az olvasó is izgatottabban kezdi el lapozni a kötetet, hiszen magából a műfajból és a témákból eredően is nem kevés pikantériával számolhat. Ennek tálalásában pedig – akár költőként, akár műfordítóként – unikális a szerző. Óriási ismeretanyagot kínáló friss kötete azonban nem csak azokhoz szól, akik hozzá hasonlóan az opera megszállottjai. Finoman, érzékenyen vezeti a pusztán érdeklődő, tájékozódni kívánó átlagembereket is, akiknek talán sosem lesz operabérletük, legfeljebb a tévé képernyőjén találkoznak egy-egy dalművel. Ahhoz viszont, hogy elinduljanak e számukra teljesen új, sok esetben idegen úton, remek segítség egy ilyen modern- vagy inkább kortársopera-biblia.
„Közel tíz éve publikálok hoszszabb-rövidebb lemezbemutatókat, recenziókat és kritikákat, melyek különös módon jobbára kortárs zenével, azon belül pedig elsősorban operákkal foglalkoznak – írja Csehy Zoltán, akinek szövegei egyebek mellett lapunkban jelentek meg. – Ezek a kis írások alkották e kötet kiindulási alapját. Csakhogy a szubjektív, jobbára az irodalmár szemszögéből láttatott művek saját értelmezéseivel nem akartam terhelni az olvasót. A szélesebb kontextust is szerettem volna megmutatni, egy gyakorlatias dimenziót is hozzáadni mindehhez: így fogant meg az operakalauz ötlete.”
Elképesztő kutatómunka, temérdek utánjárás, nem kevés zeneirodalmi búvárkodás eredménye a könyv, amely a művek cselekményének részletes bemutatása mellett a szerzők életútjáról is pontos képet fest, de a művek általános jellemzése sem marad el, ráadásként pedig még a hangfelvételek (a CD-k és a DVD-k) pontos adatait is megkapjuk.
A lexikon címében szereplő opera, az Experimentum mundi napjaink egyik legizgalmasabb kortárs olasz zeneszerzőjének, Giorgio Battistellinek az 1981-ben született műve, amelyben a hétköznapok hangjait komponálta zenei egységgé. S ez jellemző magára a vonzó kiállítású, súlyos kötetre is. Mark Adamótól Udo Zimmermannig minden szerző zenei világát hallatja, legyen az akár Lüszisztraté avagy A meztelen istennő, akár Sophie Scholl története a Fehér rózsában. De megismerhetjük végre Sir Benjamin Britten A csavar fordul egyet, Philip Glass Einstein a strandon vagy Michael Nyman A szerelem ki/számít című operájának pontos leírását is. S ez nemcsak a „kezdő operabarátok” ismeretanyagát mélyíti, hanem azokét is, akik már otthonosan mozognak a kortárs dalművek meglehetősen gazdag világában.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.