A párizsi Notre-Dame mecset

Moszkva. Nem kis felzúdulást okoz az orosz irodalmi életben Jelena Hudinova A párizsi Notre-Dame mecset című könyve. A sci-fi cselekménye 2048-ban zajlik, amikor Párizsban már a muzulmánok uralkodnak, a Eiffel-torony a világ legmagasabb mecsetje és a Notre-Dame is a konstantinápolyi Hagia Szofia sorsára jutott.

Moszkva. Nem kis felzúdulást okoz az orosz irodalmi életben Jelena Hudinova A párizsi Notre-Dame mecset című könyve. A sci-fi cselekménye 2048-ban zajlik, amikor Párizsban már a muzulmánok uralkodnak, a Eiffel-torony a világ legmagasabb mecsetje és a Notre-Dame is a konstantinápolyi Hagia Szofia sorsára jutott.

A dátummal az írónő Orwell 1984-ére utal, annak jóslatait – némileg módosítva – helyezi egy későbbi korba. A történelmi regényeiről ismert Hudinova könyvének színvonala azonban messze elmarad a nagy angol szatirikus íróétól.

A regény szembeállítja egymással a „meggyengült és lemondó” katolicizmust és a győzedelmeskedő iszlámot, amelyet ellenfele gyengesége is erősít. Hudinova a katolikus egyház mindenfajta modernizációját ellenző, a Szentszék által kiátkozott Marcel Lefebvre érseket tartja példaképének – írta a Corriere della Sera című olasz napilap.

A regénybeli Párizsban, ahol a kevés ellenálló gettóban él, létrejön az illegális fegyveres ellenállás, amely a terrorizmus módszereivel él. Az ezzel kapcsolatos, főleg a liberálisok részéről elhangzó bírálatokra az írónő számos interjúban elmondta: az ellenállók a könyvben nem a keresztények, azok csak imádkoznak és elfogadják, hogy vallásukért mártíromságot kell szenvedniük. Az ellenállók a világiak, „az új maquisard-ok, az antifasiszta ellenállás örökösei, a modern, vallástalan társadalom maradványai”. De az ő harcuk is sikertelen lesz, nem győzhetnek, csak azért fognak fegyvert, hogy ne rabszolgaként haljanak meg.

A konzervatív pravoszláv írónő egyébként támadja mind a liberálisokat, akik véleménye szerint gyengítik a társadalom immunitását az iszlám fenyegetéssel szemben, mind a katolikus egyházat, amiért alkalmazkodik a mai világhoz. Főszereplőjét részben az utóbbi években kíméletlen iszlám-ellenességével kitűnő híres olasz újságírónőről, Oriana Fallaciról mintázta, de az ő hősnője nem tollal, hanem fegyverrel harcol.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?