<p>Francia(-belga) melodráma még nem tarolt a Kodak Színházban. Általában amerikai vagy brit, netán azokkal koprodukcióban eszkábált mozgóképeknek áll a zászló, a február 26-i gálán azonban bekövetkezhet e fordulat. Már ha Oscar-díjra váltja jelöléseit...</p>
Új idők régi mozija
Erre minden esély adott, cannes-i bemutatója óta fesztiválok, kritikusok, szakmabeliek ölelték keblükre e fekete-fehér (majdnem) némafilmet, angol nyelvterületen pedig a Weinstein kompánia terjeszti, mely diadalra jutott már vert helyzetből is.
A némafilmest (The Artist) világszerte ajnározzák, összesített toplistákon (Time, The Guardian, The Telegraph...) trónol. Érthető a felhajtás, könynyed, elbűvölő szenvedélyfilmet méltatnak, melyben az önelégült, megnyerő mosolyú, szótlan szívtipró (Jean Dujardin) s a szószátyár szépség (a rendező hitvese: Bérénice Bejo) is ragyogóan alakít. Nagyszerűen idomulnak az átmeneti szótlansághoz. Csöppnyi szakmabeliek (James Cromwell, John Goodman, Penelope Ann Miller, Malcolm McDowell vagy Uggie, a kutyus...) istápolásával csodákra képesek. Mindezt Michel Hazanavicius jóvoltából, akit a rendezők céhe (DGA) is a legjobbnak talált. A gall irányító mintha bombasikert szimatolt volna, következetesen vitte végig elképzelését, mindennemű nehézségek ellenében írta, vágta, hangolta, ahogy Bíró Yvette mondaná: „sajátos szívdobogást” adván filmjének...
George („Istenem, George Valentin!”) ketyegője Peppyért (a Variety szalagcíme: „Ki ez a lány?”) kattog. Az ünnepelt ősfilmes akaratlanul emeli bakfisunkat maga elé a rivaldafénybe, aki a hangos beszéd alkalmazásával (1927) a múltnak adja át felfedezőjét. A világválság ellenére beköszönt a kék bálványok kora! Talkie elnyomja a pantomimet. A friss hús befut, a dinoszaurusz meg futóhomokba lép, tűzbe fojtván bánatát...
Lángoló ortály izzítja a háttéreseményeket is, Kim Novak (Szédülés) kirohanást intézett a (zene)szerzők ellen, eltulajdonítás vádjával rohanván le őket. A hírverés még jól jöhet promotálási célokra, s Ludovic Bource nevét sem kisebbíti. Főleg annak tükrében nem, hogy az inzertkorszak örökségével mindvégig igencsak tisztelettudóan bánt(ak)...
Az első Oscar-ceremónián (1929) részesült némafilm fődíjban (a Fiatal sasok a Virradat).
Utoljára? Kérdem ezt úgy, hogy a film valójában sosem volt néma...
Kaszás Dávid
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.