Gál Tamás a Csallóközi ponyvában elsősorban a rendező szerepét osztotta magára
Los Angeles helyett Dunaszerdahely
Charles Bukowski Ponyva című, utolsó regényét írta át színpadra – és nem mellesleg a szlovákiai magyar, konkrétan a dunaszerdahelyi valóságra – a hetényi Csavar Színház alapítója, Gál Tamás Varga Emese dramaturg közreműködésével. A Csallóközi ponyva bemutatója vasárnap 19 órakor lesz a dunaszerdahelyi művészeti alapiskolában.
„Nagyjából másfél éve került a kezembe a könyv, és azonnal az jutott eszembe, hogy ez színpadra kívánkozik, olyan zseniálisak a dialógusok. Aztán más okból is foglalkoztatni kezdett – meséli Gál Tamás színművész, miért is látott neki a regény dramatizálásának. – A Ponyva Bukowski utolsó műve, akkor írta, amikor már megérintette a halál, és valamiképpen azt az érzést próbálta kiadni magából, milyen, ha közel a vég. Az elmúlás a mi mindennapjainknak is a részévé vált, ahogy tragikus hirtelenséggel vesztettünk el művésztársakat, barátokat. A vallásos emberek szerencsésebbek, nekik ott van a túlvilágba vetett hitük, de az ateista ember nehezen tudja elfogadni, hogy porból lettünk s porrá leszünk. Bukowski tulajdonképpen egy görbe tükröt tart, vagy ha úgy tetszik, felkiáltójeleket rak elénk: hogy a semmit is mennyire fel tudjuk fújni, hogy mennyire fontos az életünkben a pénz, a hatalom, a dicsőség, és ezek nem adnak teret a szeretetnek, az önfeláldozásnak, az alázatnak. A Ponyva főhőse is sodródik az árral, az élettel, közben pedig rengeteg fontos gondolat fogalmazódik meg benne. Ami által, ebben bízom, a mi előadásunk is rengeteg érzést ébreszt. Ugyanakkor ez egy groteszk mű, feketehumorral, és nem mellesleg olvasottság is kell a megértéséhez, mert Bukowskinál semmi sem véletlen. Rengeteg kulturális utalást használ, és ezekkel mi is megpróbálunk játszani.” Los Angelesből a Csallóközi ponyvában Dunaszerdahely lett, a főszereplőből, Nick Belane magánkopóból, a lovi, a pia és a nők megszállottjából Rab János, aki innentől kezdve természetesen Dunaszerdahely egykor volt és mai kultikus vendéglátóipari egységeit járja be a történetben. Ahogy az sem véletlen, ha majdnem ismerős nevekkel találkozunk a magyar vagy a szlovákiai magyar kultúra berkeiből. A Csavar Színház új produkciójában Gál Tamás elsősorban a rendező szerepét osztotta magára. Emellett egy fontos, de kicsi szerepben a színpadon is feltűnik, bár, mint mondja, ezt a döntést a kényszer szülte: Habodász István a próbafolyamat utolsó szakaszában családi okok miatt kiszállt az előadásból, az ő helyére kellett beugrani. Rendezőként nem ez az első munkája, hiszen a Csavar számos bemutatóját jegyezte, ezek közül több mű dramatizálása is az ő nevéhez fűződik, 2012-ben pedig a kassai Tháliában állította színpadra a Gergő és az álomfogó című musicalt. A Csallóközi ponyva ezzel együtt az eddigi legkomplexebb színházi vállalkozása.
„Harminc nap, vagyis 60 próba van mögöttünk, ami egy közel 3 órás előadásnál nem sok, főleg egy olyan próbafolyamatot nézve, amely mindennek nevezhető, csak ideálisnak nem. Mindig a támogatási rendszer miatt panaszkodtunk, hogy középiskolás színjátszó csoportokkal együtt kellett pályáznunk. Ez megoldódott, és most jövünk rá, hogy mekkora érték az idő. Főleg akkor, ha tíz, különböző közegből érkező ember idejét kell összehangolni. Most még van bennem egy csomó kérdés, de vasárnap kiderül, meddig jutottunk. Bár, azt hiszem, soha nem fogom azt érezni, hogy teljesen készen vagyunk – mondja a hetényi próbafolyamat margójára Gál Tamás, aki a különleges szereposztás miértjeit is megosztotta velünk. – Mindig azt néztem, ki mire képes, és a szereplőket is így válogattam össze. Szarvas József évek óta nagyon jó barátom, egészen rendkívüli színész, akit a habitusa, a fizikuma szinte predestinál Rab János szerepére. Ölvecky András az amatőr oldalról érkezik, de hajszálon múlt, hogy nem lett belőle profi. Laboda Róbert az előadói képességeit már sokszor bizonyította, most lép egyet, és színészként is megállja a helyét. Matusek Attila több szerepet is játszik a darabban, hatalmas teherbírású, tehetséges ember. Az Ibusár után nem is volt kérdés, hogy Molnár Xéniával fogunk még együtt dolgozni. Ahogy Kiss Szilvia, a feleségem is biztos pont. A Csavar Színház a közös gyerekünk, szeretünk együtt dolgozni, nagyra tartom a véleményét, ha rendezőként elgyengülök, ő tart meg. A darabban van egy tizennyolc éves lány, ezt a szerepet Gál Réka Ágota, a lányunk kapta. Színészi pályára készül, azt gondoltam, próbálja ki magát. Van, amit apaként nem tudok elmondani neki a pályaválasztásával kapcsolatban, de rendezőként meg tudom mutatni, mi a színház, amit ennyire belülről még ő sem látott.”
A Csavar Színház vasárnap este mindenkit vár a dunaszerdahelyi művészeti alapiskola színháztermébe, akit érdekel „az amerikai irodalom mocskos öregemberének” utolsó agymenése, illetve a Csavar Színház által hozzárakott couleur locale. Gál Tamás hozzátette, az előadást „darabbemutatónak” szánják; elővételben nem értékesítettek jegyeket, a belépés ingyenes, illetve a helyszínen támogatói jegyek válthatók.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.