Változó modern világ és/vagy skanzen

Kötelesség és nyűg, szakmai kihívás és a szimbolikus politizálás eszköze a határon túli magyarság. Egyre több szellemi műhely vállalja fel a Kárpát-medence legnagyobb nemzeti kisebbségének tudományos kutatását, de ezzel együtt a téma az aktuális politika kártyacsatáiban is szerepel – hol magasabb, hol alacsonyabb tétként.

Pozsonyból szemlélve a történéseket, olvasva a tanulmányokat, írásokat azt veszi észre az ember, hogy legtöbbször csak kliséket, jól hangzó és lelkesítő szentimentális szólamokat ismételnek, egyedül a kritikai értelmiség tár elénk új alternatívákat, késztet korábbi nézeteink, pozícióink újraértelmezésére. Az utóbbi hónapokban több olyan könyv is megjelent, amely a határon túli magyarokkal foglalkozik – szerzőik aktív politikusok és kutatók –, ám ezek közül csupán a Törzsök Erika írásait, elemzéseit, előadásait és beszélgetéseit egybegyűjtő Kisebbségek változó világban című kötet tekinthető a kritikai platformot érvényesítőnek.

A témát, amely sok általánosításra ad alkalmat, ma a magyarországi tudományos műhelyekben több szemszögből közelítik meg, akár ideológiai és politikai platformról is. Az első és egyben legradikálisabb a határon túliak és a magyarországiak politikai, társadalmi, szociális, gazdasági, kulturális és nyelvi homogenizálását hirdeti, amely a határok feletti nemzetegyesítés nemzeti-konzervatív elképzelésének szeretné alárendelni a határon túliak cselekvését és gondolkodását. A nemzet és nyelv szétfejlődésének jeremiádját hirdető koncepció anyaországi reprezentánsai nemegyszer számon kérik a határon túli politikai és értelmiségi eliten saját elképzeléseiket és közép-európai geopolitikai stratégiájukat. Ez a homogenizáló koncepció képezi a határon túli magyar közösségek radikális politikai erőinek elméleti fundamentumát, akik tudatosan vagy akaratlanul a magyarországi közélet polarizáltságát exportálják a határon túli közösségekbe.

A második koncepció mérsékeltebb, az előzővel ellentétben nem csak a magyarországi nemzeti-konzervatív, hanem a szocialista határon túli magyarságpolitikának is elméleti háttere. Ez ugyanis árnyaltabb képet formált a különböző politikai, jogi, társadalmi, gazdasági keretek között élő magyar közösségek helyzetéről, ám elvitatja a határon túli magyar közösségek autochtonitását, töredéktársadalommá degradálja őket, mivel társadalomdefiníciója csak a nemzeti közösség belső viszonyrendszerét akceptálja, figyelmen kívül hagyva a többségi nemzettel és a régióval fenntartott kapcsolatrendszerüket. Mérsékeltebbnek nevezhető, mivel a Kárpát-medencében élő magyarság többközpontúságát hangsúlyozza, végre felfedezve és alkalmazva az MTA nyelvészei által immár több mint egy évtizede a magyar nyelv többközpontúságáról hirdetett koncepciót.

A harmadik alternatívát a liberális megközelítés, így pl. Törzsök Erika kínálja. A számon kérő, homogenizáló, reduktivista szemlélettel ellentétben a Törzsök negyven írását, előadását és közel ugyanennyi beszélgetését, nyilatkozatát tartalmazó könyv a magyarországi szembesülésre, a tények tudomásulvételére helyezi a hangsúlyt, elutasítva a paternalizmust (aszimmetriát) és martirológiát, a kultúrfölényt kifejező és a szimbolikus politizálásra épülő kormányzati és ellenzéki magatartást.

Az 1992 és 2003 között – de főképpen 1996/97-től – született írások rendhagyó hozzáállást képviselnek. Míg az esetek többségében a szerzők a téma történelmi megközelítésével, a vélt vagy valós sérelmek hosszadalmas lajstromának elkészítésével foglalkoztak több mint egy évtizede, Törzsök aktuális kérdéseket fogalmaz meg, alternatívákat vázol fel, csak a Történelmi tanulságok fejezetbe sorolt be 1997–2000 között írott szövegeket. Időrend tekintetében előbb, már az 1990-es évek első harmadában foglalkozott a régiók Európájával, még a reménytelennek tűnő mečiari időkben értekezett a régiók gazdasági együttműködéséről, a magyar tőke kihelyezéséről, a határon túliak gazdasági helyzetbe hozásáról. Az érzelmektől fűtött, autonómiákban csodagyógyszert látó történelmi években – 1993 körül – az autonómia és az önrendelkezések különböző formáit és alternatíváit mérlegelte tárgyilagosan, majd az 1990-es évek közepétől, a határon túli magyar pártok kormányzati szerepvállalásával párhuzamosan a kisebbségek stabilizációs szerepéről írt.

A szerző problémalátása figyelemre méltó, hiszen olyan tényezőkre is reflektál, amelyek mások figyelmét elkerülték vagy csak évekkel később került látókörükbe. Ilyen a modernizáció kérdése, amelynek nemcsak Magyarország, hanem a környező országok, az ott élő magyar közösségek is részesei voltak, ez óhatatlanul megnyilvánul az értékrend módosulásában, de ezt a folyamatot az adott ország és az anyaország belpolitikája mellett a világpolitika változása is befolyásolta. Az ilyen megközelítés jóvoltából sokkal árnyaltabb kép alakítható ki a határon túl élő magyarokról, hiszen a megismerés nem redukálódik csupán a magyar–magyar viszonyra vagy a tudománytalanul feltételezett határon túli archaikus, homogén magyarságtudatra. Az elméleti alternatívák felsorakoztatását – pl. az autonómia-törekvések esetében – pragmatikus, az adott országok belpolitikai helyzetét ismerő megvalósítási ajánlások követik, álmodozás nélkül, az erőviszonyoknak, a jogállamiság feltételrendszerének, a többség és kisebbség empátiahányadosának ismeretében. Fellép mind a magyarországi vágyálomkeltéssel, mind a határon túliak reduktív szemléletével szemben, a kisebbségeknek ugyanis „amikor elutasítják a homogén nemzeti államot, szembe kell nézniük azzal, hogy ha ezt az elvet elutasítják az egész állam vonatkozásában, önmagukra sem alkalmazhatják.” (26. o.) Valóban ideje lenne már tudatosítani – a kisebbségi politikai elitnek és Magyarországon is –, hogy „ez a térség nem lesz homogén sehol, semelyik országban” (uo.), éppen ezért mindenféle önkormányzati vagy autonómia-tervnek ezt figyelembe kell vennie, nem követhet kizárólagosan magyar nemzeti szempontokat, csak a többségi nemzettel együtt érhető el. Ám a kisebbségieknek tisztázniuk kell axiómáikat, mit és miért követelnek, mert pl. „az autonómia elismerése egy országhoz tartozásnak” a felvállalása, s „ugyanakkor elismerése annak, hogy magyarként tartozik egy közösség az adott országhoz” (26–27. o.), nem Magyarországhoz.

E módszertani következetesség tette lehetővé, hogy Törzsök olyan összefüggésekre hívja fel a figyelmet, amelyek az általános vélemény és gyakorlat szerint nem tartoznak a kisebbségi kérdéskörbe, így pl. a határon túli magyar pártoktól független kritikai értelmiségiek és a politikától távolságot tartó civil szervezetek szerepe mind a határ túloldalán, mind a mindenkori magyar kormány kapcsolatrendszerében. Törzsök Erika ezeket a meglátásait nem csak elméleti formában rögzítette, hanem 1994 és 1998 között a HTMH élén a gyakorlatban is megvalósította. Ám az azt követő kormányok nem vállalták, illetve feladták ezt a gyakorlatot, s ezzel a határon túli közösségekre a kisebbségi partokráciát és pártklientúrát szabadították rá, marginalizálva a kritikai értelmiséget és a civil szervezeteket. Erre vezethetők vissza a határon túli magyar politikusok szakmai szempontból nem megalapozott politikai követelései (pl. az egyetemek vagy a romániai magyar tévé) Magyarországgal szemben. A szuverén tematizálás, érdekképviselet hátterében azonban a kommunista egypártrendszer korszakára emlékeztető homogenizáló, pártirányítás alá helyezett közélet és a párt által irányított egyneműsített közbeszéd áll.

A Globalizáció és kisebbségek (44–52. o.) című írás már öt évvel ezelőtt olyan vizsgálandó szociológiai témákat vetett fel, amelyek felkészíthették volna mind Magyarországot, mind a többi magyar közösséget az új kihívásokra, így pl. az EU-csatlakozás egyes törvényszerű folyamataira: a migrációra, az identitásváltásra, a demográfiai változások lehetőségére (48. o.). Ezek a kérdések azonban mind a mai napig válaszra várnak. Ugyanez az írás fogalmazza meg az elmúlt évtized cezúráját, Közép-Európa gazdaságának, kultúrájának stb. globalizálódását, ami új hozzáállást követel mindnyájunktól, akik e kérdéskörrel foglalkozunk. Magyarország előző és jelenlegi kormánya lebecsülte mind a globalizáció hatását, mind a határon túliak modernizációs készségét és igényét, mind pedig az EU-csatlakozásból természetesen következő migrációt. Ez utóbbinak legszemléletesebb bizonyítéka a státustörvény, annak filozófiája, amely ebben az új, a személyek szabad mozgását lehetővé tevő történelmi helyzetben a szülőföldön való boldogulás hamis – és modernizációellenes – ideáját erőlteti. Éppen erről szól a kötet zárófejezete, amely a státustörvényről és a jövőkép nélküli státusokról szóló – az Élet és Irodalomból is ismert – írásokat tartalmazza.

Törzsök Erika az említetteken túl részletesen foglalkozik a média áldásos és leépítő, romboló hatásával, a határon túliak anyagi támogatásával, valamint e támogatás mechanizmusának depolitizálásával (Ring Évával közösen írt tanulmánya: A határon túli magyar nyelvű oktatás kormányzati támogatásával kapcsolatos észrevételek, javaslatok, 152–135. o.), és ismét elsőként jelzi jelenünk egyik most kialakuló problémáját, az egyház(ak) politikai szerepvállalását és annak kisebbségi vonzatát. Sajnos, időtállónak bizonyult a 2002-es magyarországi választások utáni felvetése – az egyházak és a FIDESZ együttműködését értékelve –, hogy „helyes-e akár a hatalom megragadásáért és birtoklásáért a múltba fordulni” (180. o.), mert széttekintve (pl. a visegrádi négyek országaira) nem elképzelhetetlen a nemzeti-konzervatív kurzus regionális hatalomra jutása. Ez örömmel töltheti el a magyarországi jobboldalt, még a szlovákiai magyarok pártját is, de ugyanez az ideológia és politika a szomszédos országokban élő magyar közösségeknek már szolgált kellemetlen meglepetésekkel. Nekünk ugyanis kedvezőbb és elfogadhatóbb a liberális és balközép szlovák politika, mint a Tiso államát éltető, a múltba tekintő, állami iskolákba hittant erőltető, a zsidók elleni pogromokról készült dokumentumfilmet cenzúrázó, államnemzetben gondolkodó, a státustörvény hatálytalanítására ellentörvényt szorgalmazó szlovák nemzeti-konzervatív kurzus – azaz a magyarországi nemzeti-konzervatívok európai ideológiai szövetségese. Ez ugyanis a kisebbségek érzelmekkel telített védekező, bezárkózó magatartását, végeredményben pedig a modernizálástól elfordulást, a skanzenizálódás reális veszélyének folyamatát erősíti. Ennek megértéséhez segít hozzá – Göncz Árpád előszavából kölcsönözve – „a felelős gondolkodó” Törzsök Erika Kisebbségek változó világban című könyve, amely egyben a határon túli magyarságpolitika egyik 21. századi alternatívája. (Törzsök Erika: Kisebbségek változó világban. A Református Egyház Misztótfalusi Kis Miklós Sajtóközpontja, Kolozsvár, 2003. 272 oldal)

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Korábbi cikkek a témában

Ezt olvasta már?