Azt gondolom, fölösleges sopánkodni azon, hogy napjainkban a giccs kiszorítja a művészetet, vagy hogy a média, főként az elektronikus gyarmatosítja világunknak azokat a területeit, melyeken még nemrég is a művészet volt őshonos. Nem kell sopánkodni, nevetséges is volna.
A művészet jövőjéről és a sopánkodás fölöslegességéről
Januárban egy csodás hetet töltöttem el Rómában. Mivel ebben az örök városban mindig akad három-négy képzőművészeti kiállítás a legjavából, rögvest hármat is megtekintettem. Nem, nem fogom leírni, mi lógott a falakon, s mi volt látható a vitrinekben, bár az alkotások kiállításának módja megérne legalább egy rövid fejtegetést. A publikumról akarok írni, pontosabban a publikum egy részéről, melylyel minden galériában nagy számban találkozom. Fiatal publikum volt, iskolaköteles, általános iskolás gyerekek alkották. A földön ültek, térdükön vázlatfüzet, mellettük színes ceruzák, s csak úgy, mintha maguknak, azt rajzolták, ami épp megragadta őket valamelyik képen vagy szobron. Fölöttük ott állt a tanító, aki a művész életéről és annak a kornak a stílusáról mesélt nekik, melyben a mű fogant, valamint a művészi „kivitelezés” lehetőségeiről és módjáról. A tanító nyugodtan és fesztelenül beszélt, nem terhelte a gyerekeket fölösleges adatokkal. Semmit nem erőszakolt rájuk, csak úgy lazán igyekezett figyelmüket felhívni azokra az érdekességekre, melyek leköthetnék a gyerekek figyelmét, s kiválthatnák bennük a művel való bensőségesebb párbeszédet.
További gyerekekkel a könyvesboltokban találkoztam; minden galériának van könyvesboltja is. Kellemesen meglepett, hogy ezek is felkészülten várták a gyereklátogatókat: számos olyan könyvet kínáltak, melyek – természetesen figyelembe véve az iskolás értelmi és érzelmi „felkészültségét” – ösztönző módon vezetik be a gyermeket a képzőművészet bonyolult és összetett labirintusába. Ezek a könyvek afféle Ariadné-fonalként szolgáltak a labirintusban való biztonságos tájékozódáshoz.
Látva-elnézve ezeket a gyerekeket a galériákban, nyomban elképzeltem, milyenek lesznek húsz-harminc év múlva. Felnőttek lesznek, többségük nyilván családot alapít s gyereket nevel. Aztán majd ha egy nagyjából húszfős gyerekcsoportból felnőttként legalább ketten-hárman megtartják a művészet iránti érdeklődésüket, amikor művészetimádókká válnak, s egész életükben párbeszédet folytatnak a művészettel, s természetes módon a gyermekeikben is felébresztik a művészet iránti érdeklődést, akkor a művészetnek továbbra is lesz publikuma, s képes lesz ellenállni a giccs agresszív támadásainak. S nemcsak hogy ellenáll, még meg is erősödik, márpedig ez jó hír nemcsak a művészet számára, hanem számunkra is, akik művészet nélkül nem tudjuk az életünket elképzelni.
(Romboid, 2007/3.; Cs. G. fordítása)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.