A bokszoló esete a matematikatanárnővel

Mit kezdhet egymással egy pályája leszálló ágában levő középsúlyú, szinte analfabéta bokszoló és egy fiatal, intelligens, egy jó nevű intézményben oktató matematikus? Ez a látszatra nagyon is irreális kapcsolat alkotja tárgyát Michael Nyman Love Counts (A szerelem számol) című kétfelvonásos kamaraoperájának.

Mit kezdhet egymással egy pályája leszálló ágában levő középsúlyú, szinte analfabéta bokszoló és egy fiatal, intelligens, egy jó nevű intézményben oktató matematikus? Ez a látszatra nagyon is irreális kapcsolat alkotja tárgyát Michael Nyman Love Counts (A szerelem számol) című kétfelvonásos kamaraoperájának.

A maszkulin ösztönlényiség és a finom, női intellektus varázsának találkozásától jutunk el erotika és matematika kapcsolatáig. Ez az út pedig a ráébredés és a ráébresztés útja. Avril Ainger, a kerekező matematikatanárnő véletlenül ismeri meg Patsy Blairt, a pallérozatlan őserőt, s ebből egy egészen érzékeny ívű románc kerekedik ki. Patsyvel egy buszsofőr nem hajlandó közölni az érkező busz számát, s ekkor derül ki, hogy a menedzserét vesztett bokszoló gyakorlatilag képtelen tájékozódni a számok világában. A számok világának megértése filozofikus mélységekbe torkoll: a nulla beiktatását a matematika rendszerébe Avril a semmitől való félelemmel magyarázza; a semmi valamivel kevesebb, mint egy, egészen bizonyosan akkora távolság van köztük, mint egy és kettő közt. A semmitől való félelem eredményezi egyébként magát a kommunikációt is. Az erotika és a testiség vágya is a semmi ellehetetlenítésére irányul.

Az első felvonás fő tárgya a matematikai logika rávetítése a hétköznapi világ mechanizmusaira. A héber számmisztika és a matematikatörténet fejlődésének bizonyos aspektusai lehetőséget teremtenek arra is, hogy nemcsak a jelenségek válnak számokban kifejezhetővé, hanem maguk a szavak is. A teljes lét számrendszerek mozgásaként és viszonyrendszereként íródik elénk, s az ember afféle titokfejtőként áll a végtelen matematikai tökéletességének kellős közepén. A zeneszerző a számmisztika elmélyítéséhez felhasználja Albert Riemenschneider amerikai orgonista és zenetudós 371 Harmonised Chorales című Bach-kiadványának elemeit: a kiválasztott koráldallamokat hol fragmentálja, hol elnyújtja, lassítja, mélyíti, s a mű számokkal kapcsolatos részeiben következetesen építi be. A Bach-örökség lappangása az opera zenei nyelvezetében ugyanolyan intenzitású gesztus, mint korábban a Schumann-allúziórendszer a zeneszerző Az ember, aki összetévesztette a feleségét egy kalappal (The Man Who Mistook His Wife For a Hat) című operájában. Bach minimalista reinterpretációja nemcsak a hagyomány újraértelemzése szempontjából érdekes, hanem azért is, mert dramaturgiai súlyt nyer. Ez a lappangó Bach kíséri el Patsyt a kétségeitől a felismerésekig. Az első felvonás zenei univerzuma leginkább az amerikai minimalizmus eszköztárát vonultatja fel (talán érdemes megjegyezni, hogy épp Nyman honosította meg a zenében ezt a terminust több nyelvre is lefordított Cage-monográfiájában), ehhez csatlakozik a populáris regiszterből is jócskán merítő (helyenként talán nem kellő mélységű) jazzes vonulat, valamint a historizáló Bach-alátét.

Patsy és Avril szerelmének kibontakozásakor számos kép villan fel előttünk, az edzőteremé, a városi parké, a vendéglőé vagy Patsy kunyhójáé. Avril miközben szörnyülködik Patsy erőszakon és ütlegelésen alapuló hivatásán, s a számokkal való foglalkozást gyógyításként és lelki-szellemi regenerálódásként értelmezi, öngyógyítást is végez. Lassan, a szexualitás egyre nyilvánvalóbb felélénkülésével feltör Avril múltja: korábbi férje fizikailag számtalanszor megalázta és bántalmazta. A pedagógiai tevékenység csúcsa, hogy Patsy képessé válik egy önálló bankszámla megnyitására.

A második felvonás a test világát állítja előtérbe: a jelenetek java része egy ágyon játszódik, ahol a szereplők csókokat számlálnak, mint Catullus híres csókversében, az erekció természetéről cseverésznek kendőzetlen közvetlenéggel, bohóckodnak vagy éppen a héber nyelvbe kódolt számmisztikát elemzik. Nyman ügyel arra, hogy minden egyes jelente érzékiséget árasszon, zeneileg kiélezett legyen, s így egy folyamatos zenei előjáték feszültségét teremti meg. Avril és Patsy azonban a múlt áldozatai, nem tudják odavetni magukat a jelen kínálkozó hedonizmusának: Avril a hátborzongató házasság emlékeivel küzd, Patsy pedig a régi bokszolói dicsőség örökkévalóságának naiv hitében tévelyeg. Patsy egy edzés következtében (egy új fiú tapasztalt beavatójaként) kómába kerül, holott megígérte Avrilnek, hogy abbahagyja a bokszolást. Avril noha megrongálja Patsy tornafelszerelését egy körömvágó ollóval, nem tudja megakadályozni a megakadályozandót.

Az utolsó jelenet tragikus és líraian megindító: a nyitó jelenethez jutunk vissza, annál a fánál találjuk magunkat, amelynél Avril és Patsy egykor találkoztak, miközben Patsy rendszeres edzését végezte. Patsy immár tolókocsiban ül, Avril ápolja, a zenei reminiszcenciák pedig sugallják, hogy az emlékezet lassan visszatér, hogy elkezdődik valami új, hogy a múlttal való leszámolás, ha irdatlan áldozatok árán is, de mégiscsak sikerült. Az egyébként neves drámaíró, Michael Hasting librettójának Nyman zenéje még a gyengéit is könnyeden hidalja át: sikerült elkerülni a fel-felkínálkozó érzelgősséget (pl. 9. jelenet), és a számmisztikus fejtegetések nemegyszer bizarr tanárossága is feloldódott a zenében (pl. a 11. jelenetben ezt egy Bach-korálfeldolgozás zavarba ejtő sikeressége akadályozza meg). A Bach-allúziók mellett számos posztmodern módon felhasznált idézettel találkozni az operában, többek közt a szexuális egyesülésből eredő neurózis ábrázolásakor Nyman megidézi Wagner Siegfriedjének híres záró felvonását, mely a szeretkezés misztikájának egyik legmaradandóbb poémája.

Nyman zenéjének feszültségét egy speciális, masszív, asszertív lüktetés állandó, hol a szükségeset magába olvasztó, hol a felesleget magából kilökő változatossága adja. Zenéje könnyen megközelíthető, magával ragadó, nem csak megszállottaknak ajánlható csemege. A darab ősbemutatója 2005-ben, Karlsrhuhéban zajlott le. Patsy szerepében (basszbariton) Andrew Slater hallható, aki olyan klasszikus szerepeket is sikerrel énekelt már, mint az Orfeo Plutója, a Sevillai borbély Basiliója vagy a Don Giovanni Masettója. Avrilt (szoprán) Helen Williams hangja testesíti meg, aki a kritika tanúsága szerint kiváló Niece volt a Peter Grimesban, kimagaslóan énekelte többek közt az Éj Királynőjét vagy Yvette szerepét Puccini A fecske című operájában. A Michael Nyman Bandet Paul McGrath vezényli.

(Michael Nyman: Love Counts. An opera in two acts, 2 CD, Chester Music Ltd. / MN Records, 2007.)

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?