Nosztalgiázzunk a 750 éves Győr utolsó fél évszázadáról!

Győri Balett
Győr |

A Győri Balett fogalommá vált az elmúlt évtizedekben. Számos sikert ért el a társulat itthon és külföldön. Különleges volt már a megalakulásuk is, egyebek mellett erről szól ez az írás.  

10.rész, 1979 
Nem csak a Nap szerette őket 

Az Állami Balettintézet idén végzett hallgatói – egy táncos kivételével – úgy döntöttek, hogy Győrben kezdik meg pályafutásukat, és megalapítják hazánk harmadik balett-társulatát. Művészeti vezetőnek Markó Ivánt, a világhírű brüsszeli koreográfus, Maurice Béjart szólistáját kérték fel. A tizennégy frissdiplomás táncoshoz csatlakozott két, korábban végzett fiatal, s így a nyolc fiú, nyolc lány augusztus 23-án már munkába áll Győrött. Az első bemutatóra novemberben kerül sor, Orff–Markó: A Nap szerettei című, harmincperces balettjét viszik színre.” (Ifjúsági Magazin, 1979. aug. 1.) 

Több mint negyven év alatt rengetegszer elevenítették fel a balettművész-évfolyam Győrbe igazolásának történetét. Álljon most itt (bizonyosan nem utoljára) az Ifjúsági Magazin 1979/8. számának interjúja, ahol a szerző Kiss Jánost kérdezi. 

Miért szerettek táncolni? 

„A Balettintézetben régi gyakorlat, hogy kötetlen beszélgetésre neves táncosokat is meghívnak. Három évvel ezelőtt Markó Iván volt a vendégünk. A beszélgetés elején rögtön egy kérdést tett föl: Miért szerettek táncolni? Teljes zavarban voltunk, nem szoktunk hozzá az őszinte légkörhöz, s ezért meglepett bennünket a színvallás. Pedig mindannyian tudtuk, hogy táncolni is csak őszintén szabad. Végül is parázs vita alakult ki, s ez a beszélgetés mindenkit feloldott, elragadott bennünket Markó személyisége. Ezt követően határoztuk el, hogy a diploma után is együtt maradunk. Iván neve, mint művészeti vezető, azonban csak két évvel ezelőtt került szóba. Egy színházi előadás szünetében tudtunk vele beszélni, az előadás után az egész évfolyam összejött, s a hajnalig tartó beszélgetésnek az lett az eredménye, hogy Iván igent mondott. Rendkívül megtisztelő ez számunkra, hiszen Markó Iván a világhírű Béjart-balett szólótáncosa, most van a csúcson, s érettünk hagyta ott a társulatot.” 

Ez kell nekem! 

Az akkor épülő győri színháznak kulcsszerepe van Markó és a társulat döntésében. Bodrossy Attila DLA akkor még fiatal építészként testközelből látta a teátrum építésének minden fázisát (bár részt nem vett a munkában); a történetet is ismeri: „A színpadot operaház méretűre tervezték – a stockholmi opera volt a minta. Egy ekkora színpad színháznak nem jó, de neki köszönhetjük Markó Ivánt. Amikor meglátta a színpadot, azt mondta: Ez kell nekem!” Kiss János is jól emlékszik az ő döntésükre: „Az egyik táncoslány édesapja járt Győrben, s mondta, hogy épül az új színház. Elmentünk a beruházó vállalathoz, s megtudtuk, hogy balett-terem is épül, s az minden szempontból megfelelő lenne a számunkra. Ezt követően a Kulturális Minisztérium közreműködésével állapodtunk meg a győriekkel.” 

Voltak azért feltételei a fiataloknak, például az, hogy ne kelljen opera- vagy operettegyüttesben szerepelniük. Győr tárt karokkal fogadja a tizenhat táncost, az új győri lakótelepen kapnak másfél szobás garzonlakásokat. Ketten laknak egy szobában. Az évfolyam először csak egyéves szerződést köt a színházzal, de a fiatal Kiss János már akkor üzeni a többi táncművésszel egyetemben, hogy „ezután is szívesen maradnánk. Tartós társulatot szeretnénk kialakítani…” 

Győri Balett

Csak egy maradhatott volna 

Ikonikus előadások koreográfiái születnek meg, Markó Iván alkotótársával, Gombár Judit dramaturggal, jelmez- és díszlettervezővel valóban szárnyal: A Nap szerettei, A csodálatos mandarin, a Bolero, a Jézus, az ember fia… A táncosok otthonra találnak, a Győri Balett a város „édesgyermeke” lesz, Markó iskolát is alapít, ahová főleg a kezdeti években nehéz a bejutás, sok a jelentkező kisgyerek, a szülők presztízsnek tekintik a felvételt a Győri Balett Tánc- és Képzőművészeti Szakközépiskolába. A történet aztán ismert, Markó Iván 1991-ben csomagol és távozik. De alakult is bárhogy ez a mese, kitörölhetetlen nyomot hagy a táncosaiban. Akárcsak Gombár Judit. Mindez nyilvánvaló akkor is, amikor Kiss Jánost (már nem fiatal táncosként, hanem a Győri Balettet sok éve igazgató vezetőként) a Prima díj évfordulóján, 2020-ban kérdezi az újságíró: 

–„Apánk és anyánk”… Ön évekkel Markó Iván távozása után is így beszélt róluk. Örökké így maradnak? 

– Bizonyos dolgok nem változnak. Attól, hogy utána rossz dolog történik, a múltat nem kell és nem is lehet eltörölni. (15 év, 45 Prima díjas ember) 

Hogy milyen helyzetbe került akkor a társulat, arról Bombicz Barbara 2011-ben így mesélt: „1991 májusában Iván elhagyta a Győri Balettet. Akkor már megvolt a felkérés, hogy II. János Pál pápa látogatására a Szent Margit-legendát adjuk elő. De nem volt koreográfus. Megkaptam Gombár Judit zenei összeállítását, és a kazettát hallgatva elképzeltem Szent Margit szólóját. Az együttesnek tetszett az elgondolásom, így került színpadra első részkoreográfiám a kompozícióba, amelynek megalkotásában az együttes több tagja is részt vett. Az akkor pár hetes második gyermekemet mózeskosárban vittem a próbákra, és két szoptatás közben gyakoroltuk a táncosokkal az általam készített jeleneteket.” (Fidelio, 2011. aug. 26.) 

A társulat talpra áll, ezt negyven év távlatából pontosan tudjuk. Könnyebb így a megbocsátásról is beszélnie a Markó szerepét átvevő Kiss Jánosnak: „Bizonyos dolgokért – sok mindenért – megbocsátottam. Komolyan vállalom, hogy a legszebb tett a megbocsátás, ami persze más, mint a felejtés. Egyetlen dolog van, amit nem tudok megbocsátani: amikor arra kértük, a huszonötödik évfordulón, hogy legalább egyetlen művet adjon át, s terveztük a közös bemutatónkat – amibe először belement–, az utolsó pillanatban nem engedte meg. Az a tragédia ebben, hogy ezek teljesen elvesztek. Amíg más koreográfusok műveiből sok fennmaradt, Markó Iván alkotásait egyetlen helyen sem adják elő. Nincsenek. Eltűntek.” 

Markó Ivántól A Nap szeretteinek bemutatója apropóján a tévériporter azt kérdezi a negyven-éves felvételen: Van-e a példaképe? Többes számban – feleli Markó: vannak. „A gyerekek a példaképeim. Azért, mert bátrak. Mert belevágnak valamibe, amiben hisznek. Azért, mert tudnak szeretni. Mert tudnak dolgozni. Ennyi.” 

Győri Balett

Demcsák Ottó (már 2021-ben)  sikerről, kudarcról, Győrről 

– Ahogy az ember sem felejti el az első szerelmét, úgy mindannyiunkra valószínűleg igaz, hogy „A Nap szeretteire” mindenekfölött tekintünk. Voltak kudarcaink is, szerencsére kevés. Az észak-európai közönségnek például nem jött át a spirituális koreográfia, amit megálmodtunk, de ebből is tanultunk – azt, hogy táncolni kell akkor is, ha fáj, ha baj van, ha eltakarja egy láthatatlan fal az üzenetet. Barátokat, szerelmeket kaptam Győrben, s a pillanatra is emlékszem, amikor megérkeztem: az épülő színházat néztük meg, még csak a szerkezete látszott, de akkor már tudtam, nagy esemény fog itt történni velünk. 

Bombicz Barbara anno a kezdetekről 

– Mondhatjuk, hogy az ölébe hulltak a szerepek és nyomukban a siker? 

– Nem. Nekem mindenért meg kellett küzdeni. De nem volt olyan szerep, amelyet ne szerettem volna, és nem volt olyan, amelyet ne kaptam volna meg. Az együttes legelső premierje, A Nap szerettei Orff Carmina Buranájára hatalmas sikert aratott Győrött. Abban a produkcióban én voltam a női főszereplő, a Földanya. A nagy áttörés azonban egy év múlva Az igazság pillanata volt, amelyben a bikát táncoltam. Akkor tanultam meg, hogy vannak helyzetek, amikor le kell küzdenem önmagam határait. És azt is megtanultam, miként tudok túllépni saját magamon. Ma is az a cél lebeg előttem, hogy többet teljesítsek, mint amilyen teljesítményre képesnek képzelem magam (Fidelio, 2011. aug. 26.). 

Az alapító táncosok 

Kiss János, Bombicz Barbara, Tárnoki Tamás, Dombrovszky Éva, Krámer György, Horváth Erika, Demcsák Ottó, Király Melinda, Szabó Elemér, Szigeti Gábor, Greiner Éva, Németh István, Horváth Gizella, Szekeres Lajos 

Győri Balett

A harmadik igazgató 

1991-ben Kiss János vette át a társulat vezetését, az  együttes a váltás után is képes volt megújulni, évrőlévre emelni a művészi mércét, egyre szélesebb horizontot tárni közönsége elé. Az elmúlt két és fél évtized kitartó művészi munkáját újabb sikerek koronázták. Többek között olyan neves koreográfusokkal dolgozott együtt a társulat, mint Robert North, Ben Van Cauwenbergh, Christopher Bruce, Cayetano Soto, ifj. Harangozó Gyula, Lukács András, Leo Mujic, Gustavo Ramirez Sansano, Vámos György. 2015-ben Velekei László volt táncművész művészeti vezetőnek való kinevezésével ismét új korszak köszöntött be a társulat életébe. A fiatal koreográfus nevéhez köthető saját darabok: Tóth Ilona emlékére ’56, Kodály, Ne bánts!, A terem, Belső hangok, Romance – Kodály Zoltán műveire, A skarlát betű és a PianoPlays – etűdök Liszt és Wagner műveire. 2020. július 1-jével a társulat harmadik igazgatója Velekei László. (Forrás: Győri Balett) 

A fejezet az "Ez már a mi 50 évünk" című könyvben jelent meg, amit Győr 750 évének utolsó 50 évéről adtak ki 2021 nyarán. Megrendelhető az [email protected] emailcímen vagy a +36/ 8279165-ös telefonszámon. 

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?