Két meghatározó élményem volt az utóbbi másfél hónapban. Az egyik lesújtó, de végtelenül pitiáner és nevetséges is egyben. Gondoltam, nem is teszem szóvá, de mivel szereplői az Európai Parlamentbe készülnek, nem kerülhetem meg.
Tenger és trágyadomb
A másik élmény: Czajlik Jóska csapatának előadása a budapesti Bárka Színházban. Gombrowicz Operett című „harcos operettjét” vitték színre. Katarzis. Szellemi, lelki tisztítótűz. Nemcsak az előadás miatt, nemcsak, mert ez Witold mester egyik legjobb darabja, s a legkegyetlenebb tükröt tartja elénk a közép-európai történelem valós abszurditásáról. De úgy, hogy sírva röhögünk, s röhögve sírunk. Az előadást nézve jóleső büszkeséget éreztem a szlovákiai magyarok tehetsége és tudása miatt. Azok a fiatal színészek, akiknek elegük lett a küldetéstudatos, megideologizált, melldöngetéses nyomorból, s vállalva a kihívásokat, most máshol teremtenek értékeket. S azé a fiatal rendezőé, aki sose gondolkodott karámban és nyájszellemben. Szlovákiai magyarok, de nem az a legfontosabb számukra, hogy magyarok. Csak az, hogy a szakmájuknak élhessenek, hogy hagyják őket dolgozni. Az identitás magától értetődő és természetes. Miként a kulturális közeg és a gyökerek is. Tudják, honnan indultak, de nem csinálnak belőle kokárdát és plecsnit. S ami lényegesebb: undorodnak a mártírköntösbe bújt dilettantizmustól. Amit ők a Bárkában tesznek, annak szellemisége előbb-utóbb hozzánk is tengeri levegőt hoz. S most nem is színházra gondolok. Csak a normális életre.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.