<div>Bizonyos értelemben kőkonzervatív vagyok. Ha már csak egyetlen ember fog érvelni a nyomtatott sajtó szükségessége mellett, én leszek az.</div><div> </div>
Egy futballfüggő naplójából (mátrix)
![](/sites/default/files/styles/image_16_10_w400/public/lead_image/ddd_1.jpg.webp?itok=nBCkgCoC)
Bizonyos értelemben kőkonzervatív vagyok. Bár az is lehet, hogy egyszerűen csak maradi. Szeretek nagy, terebélyes újságokat lapozgatni egy csésze zöld tea (Pure Ceylon Green Tea) mellett. Szeretem a nyomdaillatot, a vezércikkek komolyságát, az ízlésesen tördelt oldalakat és a hathasábos fényképeket. Azt hiszem, ha már csak egyetlen ember fog érvelni a nyomtatott sajtó szükségessége mellett, én leszek az. S azt is remélem, nem fogom megérni a Gutenberg nélküli sajtó – „presse sans Gutenberg” – korszakát. Valahogy otthontalannak érezném magam a megszokott napi- és hetilapjaim, s a hozzájuk kapcsolódó olvasási rítusaim nélkül. Nem találnám a helyem, idegenebb lenne a világ. Igen, azt hiszem, újságok nélkül dideregnék és fáznék. Azt viszont nincs értelme tagadni, hogy az újságírás megváltozott. Amikor elkezdtem ezt a szakmát, még se internet, se mobiltelefon nem volt, számítógépet is csak egy-egy módosabb család engedhetett meg magának (nem mi). Tizenhét éves voltam, amikor a Hajrá! című sportlap szerződést kötött velem (1994-ben); tudósításaimat hangosan csattogó írógépen írtam, a másolatok indigóval készültek, s ha melléütöttem a szövegben, szöszmötölős korrektúra következett, hibajavító festékkel. A kész cikket faxon küldtem el, fényképet pedig borítékban postáztam hozzá. Tíz évvel később, 2004 februárjában már az Új Szó riportereként tudósítottam a Sparta Prága–AC Milan BL-meccsről. Február volt, ítéletidő és hófúvás, én pedig levágott ujjú kesztyűben jegyzeteltem a csontrepesztő hidegben (laptopot akkoriban még nem használtunk), s a meccs után tíz percem maradt arra, hogy lediktáljam az anyagot a szerkesztőségben ülő, a futballt az éjszakába nyúló kupamérkőzések miatt alighanem szívből gyűlölő gépírónőnek. Ilyenkor álltam a tribün forgatagában, gémberedett ujjaimmal fülemre szorítottam a telefont, és megpróbáltam a lehető leghangosabban és legérthetőbben artikulálni az egyes neveket, hogy másnap Serginho helyett ne Szerdzsínnyó jelenjen meg a sportrovatban. „Inzaghi, betűzöm, I mint Ilona, N mint Nóra, Z mint Zalán…” stb. Néha persze egészen komikus malőrök is becsúsztak, egyszer például telefonon tudósítottam egy júniusi Bacsfa–DAC (1–4) második ligás bajnokiról, „gólzáporos mérkőzésen nyert a DAC”, ez lett volna a felcím, de a gépírónőnk a nagy hangzavarban nem értette tisztán a szavaimat, így lett a gólzáporból „hózápor” (júniusban, Bacsfán). A korszerű technikai apparátussal felszerelt külföldi kollégákhoz képest sokáig olyannak tűntem, mint aki vadászó-gyűjtögető életmódot folytat. Ma már én is notebookkal járok meccsekre, bár fogalmam sincs, hol tartanak az ázsiaiak, néha a nagy nemzetközi rangadókon találkozom dél-koreai és japán újságírókkal, s elámulok a beazonosíthatatlan űrkorszaki technológiák láttán. Az ő perspektívájukból nézve én – a lestrapált Lenovómmal – őskövület vagyok, a távoli múltból felbukkanó, több millió éves fosszília. Emlékszem, a 2011-es Barcelona–Manchester United BL-döntőn Henry Winter, a Daily Telegraph kitűnő futballszakírója ült mellettem a Wembley sajtótribünjén, s én megfigyelhettem a munkamódszerét. Először nem értettem, miért csak félszemmel nézi a meccset, s miért érzi szükségét annak, hogy benyomásait, impresszióit azonnal megossza követőivel a Twitteren (a meccs alatt húszszor-harmincszor). Akkor szembesültem először azzal, hogy a „klasszikus zsurnalisztika” kora lejárt, s az újságírás behódolt a közösségi médiának. Az „itt és most” imperatívusza, az állandó online jelenlét parancsa persze csapda is: bármennyire versenyzünk az idővel, a pillanatot nem lehet megörökíteni. Ottlik Géza Hajnali háztetők című kisregényében van egy szép jelenet, amikor Bébé arra biztatja Halász Pétert, hogy fesse le, amit az ablakpárkányról látott: a hidakat, a háztetőket, a várost, az egész gyönyörű panorámát. Mire Halász Péter azt feleli: nincs szüksége arra, hogy lefesse, neki elég az, hogy látta. Valahogy így voltam ezzel én is. Soha nem készítettem ún. exkluzív felvételeket arról, ahogy a Barca, a Bayern vagy a Real futballistái pezsgővel locsolják egymást a BL-döntők után, egy-két méterre tőlem, mert úgy véltem, az élmény fontosabb, mint annak digitális lenyomata. S mivel a Myers-Briggs-féle személyiségteszt szerint szélsőségesen introvertált típus vagyok (ódzkodom a társasági élettől, nem szeretem, ha idegenek érnek hozzám, s még a futballmeccseket is egyedül nézem), viszonylag könnyű volt nemet mondanom a közösségi média és az állandó online jelenlét csábításának. Egészen eddig. Most ugyanis – miután elolvastam a Hogyan boldoguljunk a digitális korban? című túléléstechnikai kalauzt – saját Facebook-oldalt nyitottam. Ez a címe: fb.com/futballfuggo. Nem volt könnyű rászánni magam, s egyelőre bizalmatlanul méregetjük egymást, az oldal és én. Egyikünk sem tudja, mit várhat a másiktól. Kissé bátortalanul bolyongok ebben a hűvös, közömbös, zord médiatájban (a New York-i metró forgatagában könnyebb tájékozódni, mint a cybertérben), és fogalmam sincs, miért látják az egyik Facebook-bejegyzésemet kétezren, a másikat pedig csak nyolcvanan. Kába vagyok, mint Keanu Reeves a Mátrix elején, amikor álmából felriadva a képernyőre meredt. „Ébredj, Neo. Kövesd a fehér nyulat.” Követem. Gyanakodva, tétova léptekkel. A mátrix rabul ejtett. Gazdag József(fb.com/futballfuggo)
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Korábbi cikkek a témában
2020. 09.08.
Nyeretlen németek, elgázolt horvátok
2020. 07.21.
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.