Kosz, a kihagyhatatlan görög sziget

A kefalosi öböl

A hippokratészi esküről bizonyára mindenki hallott már, ahogy az is köztudott, hogy az ókori tudóst az orvostudomány atyjának nevezik. De hogyan kapcsolódik mindez egy nyaraláshoz? Látogassunk el Görögországba, Hippokratész szigetére, Koszra, ahol ennél sokkal több érdekességgel találkozhatunk, és egészen biztosan remek tengerparti kikapcsolódásban is lesz részünk.

Kosz a Dodekanéz-szigetcsoport harmadik legnagyobb tagja, az Égei-tengerben fekszik mindössze 15 kilométerre a török partoktól. Közvetlen repülőjárattal Bécsből vagy Budapestről 2 óra alatt kényelmesen megközelíthető, de akár egy athéni átszállást is közbeiktathatunk, a görög fővárosban is eltöltve 1–2 éjszakát. A sziget 290 négyzetkilométeres kiterjedésével kisebb, mint Pozsony területe, mégis megannyi látnivalóval, történelmi emlékek sorával és legfőképpen hívogató tengerpartokkal büszkélkedik. Ezért aki ide tervezi a nyaralását, biztosan nem csak fürdőzni fog az itt töltött idő alatt.

Kosz városa
Kosz városban bejárhatjuk a máltai lovagrend várát, sétálhatunk a római romkertben, az ókori világ egyik legnagyobb egykori piacterén. Leülhetünk a világ legöregebbnek mondott keleti platánja alá, melynek törzse több mint 12 méter átmérőjű, és alatta a monda szerint maga Hippokratész oktatta tanítványait. Megcsodálhatjuk a török uralom számos épített emlékét, minareteket, dzsámikat, vagy végigsétálhatunk a kikötő környéki szűk utcákon, amelyek nyüzsögnek a jobbnál jobb helyi specialitásokat kínáló éttermektől és lazításra invitáló bároktól.
A szigeten útra kelve a 800 méter magasságú hegyek között felkereshetjük a várromot, ahová a kalóztámadások elől menekültek a sziget kisebb falvainak lakói. Antimachia mellett a bizánci időkből származó erődöt találunk, és szintén ebből a korból származik a sziget déli részén, a festői Kefaloszi-öböl partján álló bazilika romja is. Tigaki mellett egy sós vizű tavat találunk, ahol vadon élő flamingókat figyelhetünk meg számos más vízi madár mellett.

A környék látnivalói
Ha már mindent felfedeztünk Kosz szigetén, akkor alig egy óra utazás után a szomszédos Niszirosz szigetén megnézhetünk egy aktív vulkánt, vagy áthajózhatunk Kalimnoszra is, ahol az Égei-tenger leghíresebb szivacshalászai élnek. Aki az ókori világ hét csodájának egyikét is látni szeretné, szintén szálljon hajóra, és irány Bodrum, amely az ókori Halikarnasszosz városának helyén áll. A 40 perces hajókázás után nemcsak ókori romokban lehet gyönyörködni, hanem a mai Törökország kínálta élményekben is részünk lehet: a régi bazárban kedvünkre alkudozhatunk, sétálhatunk az óváros utcáin, ahol mindenki biztosít minket arról, hogy a raki jobb, mint az ouzo és a kebab finomabb, mint a gírosz. Ha a bodrumi kirándulásról visszatérünk, a tenger túlpartján ezt mindenki fordítva tudja.

Csodaszép partszakaszok
Ennyi élmény után fel kell fedezni Kosz partjait, ami az ide visszatérők szerint mindig tartogat valami újdonságot. A sziget északi partja szinte egy egybefüggő, hatalmas, homokos strand több tíz kilométer hosszan elnyúlva. Tengerparti bárok és napágyak sorakoznak a finom fehér fövenyen, az aktív kikapcsolódást kedvelők szörfiskolák, kitebérlés, vízibicikli-kölcsönzők, motorcsónakok között válogathatnak kedvükre. Kosz nyugati része szinte egy más világ – tengerbe lefutó meredek sziklafalak, fenyvesek, amelyek között vad kakukkfű nyílik a tisztásokon (a koszi kakukkfűmézet muszáj megkóstolni!). Néhány meredek földút vezet le a tengerhez, ami itt szinte óceánpartot idéz. Hatalmas hullámok futnak a part felé, az állandóan görgetett finom kavicsok hangja adja mindehhez a zenei aláfestést. A sziget egyik legeldugottabb, nehezen megközelíthető, de gyönyörű partja a Kavo Paradiso. Mint a neve is mutatja, szinte paradicsomi állapotokat találhatunk itt, a védett öbölben a legfinomabb homokon nyújtózhatunk el, hátunk mögött pedig százméteres sziklák magasodnak.

Bulinegyed
Kardamena település Kosz déli partján fekszik, ez a sziget „bulinegyede”. Angol és skandináv irodák az itt épített 4-5 csillagos szállodákba utaztatják a fiatalokat, akik az Ibizát megszégyenítő itteni éjszakai élet után másnap a tengerparton pihenik ki fáradalmaikat. Nem véletlen, hogy a vízben rengeteg amatőr búvárt láthatunk, ugyanis a rendkívül tiszta víznek köszönhetően már egy búvárszemüveggel is szinte szabadtéri akváriumot vehetünk szemügyre a tengerben fürödve.
Kefalosz a szigeten házasodók kötelező fényképkészítési helyszíne. Az öbölben álló apró sziget, rajta a sziklákra épült kék-fehér templommal nemcsak az esküvői fotókról, hanem sok képeslapról is visszaköszön.

Termálfürdő a tengerparton
A termálfürdők kultúráját itthon nem kell bemutatni, de akinek a tenger vize túl hideg lenne, akár ötvözheti is a kettőt. Kosz délkeleti csücskén találjuk a Thermát, amely az ókor óta ismert gyógyvizéről. Itt a hegy lába alól tör felszínre a majdnem 50 fokos termálvíz, ami először egy kis, kőtömbökkel övezett medencébe gyűlik, onnan pedig a tengerbe szivárog. Egyedülálló élmény nyáron, 30 fok körüli hőmérsékletnél forró fürdőben ülni a tenger partján, néhány méterre a folyamatosan zúgó hullámoktól! Az igazi „ínyencek” váltott hideg-meleg fürdőt vesznek, a kénes termálvízből a sós tengervízbe és vissza. A helyiek még télen is látogatják a Thermát, természetesen csak a meleg vizű medencét, ahogy ők mondják, ott akár a nyarat is ki lehet várni.
A szigeten október végéig remek az időjárás, szeptember közepétől már nincs se kánikula, se rengeteg turista, így aki személyesen szeretné megtapasztalni a sziget nyújtotta élményeket, még nem késett el semmivel. Irány Kosz!