Utazz

Gdansk, a felfedezett ékszerdoboz

Januárban utazótársnőm, akivel húsz éve utazgatunk, lelkesen újságolta, talált jó áron repjegyeket, itt az ideje, hogy négyesben, egy laza csajos kirándulás keretében megismerjük Gdansk városát.
Szeles Pál Ildikó

2020. április 21. 09:46

- A szerző képarchívuma

Azonnal keresgélni kezdtem a várossal kapcsolatos információkat. Minimális ismereteim voltak eddig, igazából csak azt tudtam, hogy ebben a nagy Balti-tengeri kikötőben kezdődött 1939. szeptember 1-jén a II. világháború, és itt született 1906-ban egy nagyon érdekes gyógyító ember, Bruno Gröning.

Nagy kíváncsiság hajtott a februári Gdanskba. Érdekelt, hogy ez az 1263-ban alapított város, melyet nem kíméltek a történelmi viharok, hogyan tudott talpra állni. Egy város, melyet a II. világháború alatt porig romboltak, és valami csoda folytán mindössze egyetlenegy háza nem sérült meg, hogyan nyerte vissza régi pompáját.
Bécsből mintegy másfél órás út után landoltunk a Lech Walesa nevét viselő  repterén. Ömlött az eső, úgy döntöttünk, nem vonatozunk be a városközpontba, inkább a szállodánk ajánlotta taxis szolgáltatását vesszük igénybe. Szerencsénk volt, 25 perces utunk alatt a taxis mesélt a városról, megmutatta, merre van az Óváros és pár olyan pont, ami turistaként hasznos lehet számunkra. Tavaly januárban hatalmas tragédiaként élte meg Gdansk, hogy az 53 éves polgármesterüket, Pawel Adamowiczot értékelő beszéde közben a téren halálosan megkéselte egy helyi támadó. Jan, a sofőrünk fontosnak érezte, hogy ezt a helyet megmutassa nekünk, csak aztán vitt minket a szállásunkra. Kellemetlen volt az esős fogadtatás, de nem szegte kedvünket, azonnal sétára indultunk, és örömmel konstatáltam, hogy nagyszerű helyen van a szállodánk. Tőle jobbra pár méterre a régi városfal egyik darabkája is látható, a másik oldalon pedig pár méterre voltunk a Motlawa partjától, és végre láthattam a középkor legnagyobb kikötői daruját, amely a város jellegzetes látnivalói közé tartozik és egyben a város egyik kapuja is. 1444-ben épült, és a belső mechanizmusa megtekinthető. A Motlawa partján van látnivaló bőven, de az eső bezavart bennünket a számos csalogató halétterem egyikébe, így közelebbről megismerkedhettünk a lengyel konyhával. Mivel imádom a halat, barátnőimmel végigettem e gyönyörű hely gazdag halkínálatát. Másnap a Mariacka utcát fedeztük fel. Egy órán át tartott a séta, de nem azért, mert oly hosszú az utca, hanem mert a csodás kőteraszokon gazdag kínálat csábítja főleg a hölgyeket:   szebbnél szebb borostyán ékszerek vannak a vitrinekben.
Meglátogattuk a belvárosban Európa legnagyobb téglatemplomát, a Szűz Mária-templomot. 1343-ban kezdték építeni, változatos a története. 1502-ben nyerte el mai méretét, 25 ezer ember kényelmesen elfér benne. A templom padlójában 300 sírkő van beépítve. Most nem a templomi csend jellemzi a helyet, ugyanis a restaurátorok köszörűi, kalapácsütései visszhangzanak a gótikus falak közt. Tornyába 400 lépcső vezet. Számomra nagy élmény volt a Szent Brigitta-bazilika csodálatos borostyán oltára, amelyre egy helyi városnéző kisbusz nagy dumás turistavezetője hívta fel a figyelmünket. Szerencsénk volt, a templomban a délutáni mise utolsó részére toppantunk be.
A Motlawa partján a Fekete Gyöngy nevű kissé giccses kalózhajóra szálltunk, és megnéztük a Westerplattét, a hatalmas kikötőt a szerelőtornyaival. Így legalább miattunk nyitották ki a hidat, amin előtte átsétáltunk, mert az Amber Sky nevű óriáskerékből szerettük volna látni a hamvaiból újjáépült csodás várost. A kikötőbe tartó hajóúton megnéztük a II. világháború áldozatai előtt tisztelgő  emlékművet. Épp itt tört ki a háború, a kikötői raktár támadásával, és a 200 lengyel hős képes volt hét napon át ellenállni a Balti-tenger felől támadó németeknek. Leesett állal csodáltam a Hosszú utca, a Dlugi Targ színes, kecses házait, rokokó kapuit, a gótikus részleteket. A város minden egyes kapuja pazar díszítésű, mind másképpen szép. A házak homlokzatai gazdagon díszítettek, változatosak, két egyformát nincs esélye az embernek felfedezni. A Régi Városháza reneszánsz stílusú, a 16. században épült. Rengeteg említésre méltó látnivaló akad a városban, lehetetlen mindent megemlíteni. Számomra kedves a Neptun-kút és a mögötte álló impozáns Dwór Artusa. Mivel nem jutottunk el mindenhová, ha egyszer lehetőségünk lesz rá, szeretnénk visszatérni Gdanskba, és felfedezni a további látnivalókat, melyekben bővelkedik ez az ékszerdoboz szépségű város.

A Mariacka utca, végében a Szűz Mária-templommal

Fotók: Szeles Pál Ildikó, Shutterstock-2
Fotók: Szeles Pál Ildikó, Shutterstock-3
Fotók: Szeles Pál Ildikó, Shutterstock-4

Nehéz időkben van a legnagyobb szükség gyors, megbízható tájékoztatásra. Jövőnkről, biztonságunkról, egészségünkről csak hiteles információk birtokában dönthetünk. Az ujszo.com ezért dolgozik. A gazdaság megroppanásával ugyanakkor hirdetési bevételeink csökkennek.

Ahhoz, hogy továbbra is fontos információkkal tudjuk segíteni olvasóink döntéseit, nélkülözhetetlen marad a szerkesztőség alapos, összehangolt munkájának fenntartása. Hisszük, hogy most van a legnagyobb szükség ránk.

Ezért kérjük olvasóinkat, ha lehetőségük van rá, támogassák az ujszo.com működését. Számítunk Önökre! Önök is számíthatnak ránk! Ha támogatna bennünket, kattintson az alábbi gombra! Köszönjük.

Támogatom

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik. Egyben felhívjuk figyelmüket, hogy a kommentekhez tartozó IP címeket a rendszer elraktározza.

Önnek ajánljuk
caputova

Öt magyar professzort is kinevezett az államfő

Pellegrini

Pellegrini felszólította Gröhlinget, hogy viselkedjen „férfiként”

DAC női kézilabda

Az első hatba kerülés a célja a DAC női kézilabdacsapatának

koronavírus

A legtöbb esetben Csehországból hozták be a vírust Szlovákiába

Ľuboš Blaha

Holokauszttagadással gyanúsítja a NAKA Blahát

has hasfájás emésztés iluusztráció

Fáradtság, hasfájás, sárga bőr...