A táncrendek titkai
Nyilvános bálban a fiatal leányok ülőhelye anyjuk vagy garde de dame-juk ülőhelye előtt volt, nem ültek le, és nem tartózkodhattak hosszasan egy másik teremben. Az sem volt illő, hogy táncosukkal egyedül menjenek a buffet-be – garde de dame-juknak mindig a nyomukban kellett lennie. A bálok sikerének általános fokmérője az volt, hogy a nyitótáncot hány pár táncolta: kétszáznál kezdődött a skála alsó szintje. Utána sem volt teljesen szabad, a hölgyekre és urakra is szigorú illemszabályok vonatkoztak.
A társas események elengedhetetlen kelléke volt az ún. tánczrend, azaz a díszes, notesz formájú miniatűr programfüzet, amelyhez ceruza is tartozott, hogy a táncok – például a csárdás, keringő, lengyelke, négyes vagy a tipegő – felsorolása mellé bejegyezhesse a nevét az a gavallér, akinek a hölgy a táncot odaígérte. A táncrendek mindig a bált adók jelvényeit viselték, egyiken-másikon a rendezők névsora is olvasható volt. Tartalmazták a „szünóra előtti” és „szünóra utáni” táncok sorrendjét, nevét. Részük volt egy kis zsinóron függő akasztó is, mellyel a hölgy ruhájához vagy legyezőjéhez lehetett rögzíteni. Az apró ceruzát kapocs rögzítette. A bálba érkező hölgyek általában a bejáratnál, tálcára rendezve vehették át a táncrendet – esetenként az ünnepi vacsora menükártyája mellé tették –, vagy már a bál megrendezése előtt átadták, elküldték a rendezők. A 19. század utolsó harmadában és a század fordulóján díszműiparosok, könyvkötők, ötvösök hada foglalkozott táncrendek készítésével, ötvösműves remekek, zománcmunkák, bőrből, selyemből, bársonyból, fából készült mesterművek is találhatók közöttük.
Tiszt nem táncol karddal
A tánctudás alapvető eleme kellett, hogy legyen minden fiatalember és hölgy eszköztárának. Ahogy Wohl Janka is írja, a századfordulón megjelent egy hanyatló tendencia, ugyanis „napról-napra szaporodik azon fiatal emberek száma is, kik 20–26 éves korukban már nem táncolnak. – Zwikkeres vagy monoklis szemmel járják végig a bálokat, a táncosnők toilettjeit kritizálják s legfeljebb arra szánják rá magukat, hogy valamely elegáns, ünnepelt asszony mellé ülve, vele egy félórát elcsevegjenek.” Aki viszont táncolt, annak a formákat be kellett tartania. Az etikett szerint tisztek sohasem táncoltak karddal, sem pedig sarkantyúval. A kesztyűt a bál folyamán le nem húzhatta sem a táncos, sem a „táncosné”. A táncosnő tánc közben zsebkendőjét vagy legyezőjét azon kézben kellett tartania, melyet táncosának vállára helyezett. A táncos, aki egy hölgyet előre lefoglalt, az illető tánc zenéjének első hangjaira odasietett – nagy illetlenséget követett el, aki táncosnőjét hosszasan várakoztatta – és meghajtotta magát. A nő felállt s karját táncosa karjába fűzte. A táncos jobb karjával fogta át a táncosnőt. Midőn a tánc véget ért, a táncos újból karját nyújtotta, majd táncosnőjét helyére vezette. Ott ismét meghajolt előtte, mire a táncosnő fejbólintással bocsátotta el.
A táncosnők kénytelenek voltak mindenkivel táncolni, s ha fáradtság ürügyén kosarat adtak egy táncosnak, ezt a táncot már nem táncolhatták mással. Ha egy fiatal hölgyet nem kértek fel táncra, a világért se mutathatott rosszkedvet, hanem illő volt fesztelenül és kedélyesen beszélgetnie szomszédnőjével, hogy elhanyagoltságát palástolja. Egy finom hölgy soha sem táncolt nyilvános bálban olyan úriemberrel, ki nem lett számára bemutatva. Az illem és jó modor megkívánta, hogy a táncosnő éppoly rendezett toalettel hagyja el a bált, mint amilyen minőségben a terembe lépett. Valóban elegáns úrinők megjelenésükben még a bál végével is megtartották azt a csínt és frissességet, mely legfőbb bájuk volt. A felbomlott frizura és a foszlányokra tépett ruha árulkodó jelek voltak, hogy más is történt a bálon, mint illendő.
Az öltözködés csínja-bínja
A rendezetlen külső a tartózkodás, a csín és rendszeretet hiányáról árulkodott. Wohl Janka szerint „a nő, ki reggelig táncolt, s ki a nyitott ablaktáblákon beszivárgó napsugár fényében sem veszti el arca rózsáit, kinek öltözete és hajfodrozata nem szenvedett az áttombolt éj alatt, az egészséges, fiatal, rendszerető és tartózkodó – egyszóval a feleségek ideálja!”
Ami az öltözetet illeti, „az egészen kivágott ruha azonban csak bálba dívik, vagy olyan nagyobb estélyekbe, melyeken táncolnak is” – olvasható Wohl Janka könyvében. A báli öltözet külön művészet volt, ahogy az 1891-ben megjelent könyvben is olvasható. „Tulajdonképen senki sem öltözködhetik tökéletes ízléssel, kinek nincs reá tehetsége – mert az öltözködésre ép olyan tehetséggel kell birni, mint valamely tudományra vagy művészetre – de minden müvelt nő vagy férfi öltözhetik csínnal és – illőn.” A csin/csín szó kettős jelentéssel is bírt – szemeket gyönyörködtető rend, mód, és társalgási illem, udvariasság, pl. csinnal meghajtani magát; csinnal lépni, lejteni. Ebből származik a csinos jelző. Az illendőség pedig Wohl Janka szerint az öltözetnél annyit tesz, mint összhangban állni nemcsak „alakunkkal, korunkkal és egész lényünkkel, de állásunkkal és körülményeinkkel, valamint azon alkalommal is, melyen viseljük”. Ez ma is érvényes és nem csak a báli toalettet illetően.
Cipőjéről ismerszik az úrinő
Az elegáns úri közönség a jelmezbálokat is szívesen látogatta. Ezekről éjfélkor vagy legfeljebb éjfél után távozott, „minthogy ez órában tartották bevonulásukat a debardeurök s más efféle álarcosok s a bál elevenebb, azaz kicsapongóbb szintet kezdett ölteni.” (A debardeur jelentése kirakodó- vagy kikötőmunkás, itt az alsóbb néposztályt jelenti.) Wohl Janka szerint „a jó társaság hölgyei, kik dominóban látogatnak álarcos-bált, nem lehetnek elég óvatosak. Már öltözetüknek is kifogástalannak kell lennie, s minden ízében el kell árulnia az úri nőt. Az elegáns dominó többnyire fekete, s habár készítésmódjára nézve egyszerű, de drága szövetből készülhet, s gazdag fekete csipkével lehet borítva.” A dominó korabeli jelmezruha, mely rendszerint fekete vagy színes selyemszövetből készült.
A báli kiegészítőkről így ír Wohl Janka: „cipőnek, keztyünek kifogástalanoknak kell lenniök, miután a férfiak azt állítják, hogy ezekről ismerik fel legkönnyebben: úri nővel van-e dolguk, vagy sem. A finom dominó nem engedi, hogy álarcát felemeljék vagy hozzányúljanak. A férfiak az első öt perc alatt tudják, mihez kell tartaniok magukat azon növel szemben, ki többé-kevésbé szellemdúsan társalog velők, titkaikat tudja, s gyengéiket gúnyolja vagy ostorozza.” A társasági eseményekre vonatkozó szabályok ekképpen intik mértéktartásra, visszafogottságra a hölgyeket: „A finom és tiszteletreméltó hölgy társalgásában megjelenhet minden elevenség, csipösség, de még kacérság is, mégis van valami érintetlen, tartózkodó, mi mindig imponál a férfiaknak, kik ösztönszerűleg érzik, hogy minden ügyesség dacára sem lesznek képesek a beszélgetést oly térre átvinni, melyre tisztességes nő nem követheti őket.” Mindezek után bárki elismerheti, hogy egy bál teljes mértékben igénybe vette a hölgyeket, és minden ilyen társasági esemény után egy hétig volt mit kipihenniük. Utána pedig készülhettek a következő bálra.
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.