Párizs/Firenze. „Leonardo da Vinci szelleme” címmel nyílt 2007. január 7-ig látható kiállítás a firenzei Uffizi képtárban Jacques Franck francia festő-művészettörténész munkáiból, melyekben azt kívánja bemutatni, hogyan festette meg a nagy olasz mester híres képét, a Mona Lisát, pontosabban a mosolyát.
A híres mosoly titka
Lenardo a „mikrofelosztás” módszerét alkalmazta – magyarázta Franck. Az imprimatúra nevű alapozással enyhén sárgás színt adott, majd a kontrasztok létrehozásához fogott hozzá, igen oldott, vöröses színeket alkalmazva. Ez után újra kiemelte az árnyékokat, finom vonalkázó, árnyalásos technikával. Ezt újabb, fátyolos hatású imprimatúra réteg követte, mely betakarta és álcázta a formát. Egymást követték a mind finomabb, oldott ecsetvonások, minden réteget újra elfedett ez a türelmesen felhordott fátyol, s az egész vastagsága nem haladja meg az 1–2 millimétert.
Franck szerint Mona Lisa arcán da Vinci vagy harmincszor is elvégezte ezt a műveletet. Feltehetően nagyítóval dolgozott, mert harmincad vagy negyvened milliméter vastagságú rétegekről volt szó, és a munka évekig tartott. A művészettörténész emlékeztetett arra, hogy a vonalkás árnyalás a római idők óta használatos módszer a mélység megadására, az olajfestmény pedig maga is lehetővé teszi a domborzatot. Leonardo a két módszer szintézisét valósította meg abbeli törekvésében, hogy különleges felületet. E folyamat állomásait jelenítik meg a Franck által festett, a firenzei képtárban kiállított pannók.
Mona Lisa nagyon lassú, nagyon alapos munka gyümölcse, olyan munkáé, mely sok gondolkodás és tapasztalat összegezése.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.