A borító galaktikus utazást ígér (Képarchívum)
Szárnyalás helyett zötyögés
Még mindig alig hiszem el, hogy megjelent ez az album, pedig közel egy hete hallgatom. Zeneileg semmi újat nem hozott, mégis poptörténeti mérföldkő, mert példa nélküli, hogy valaki negyven év hallgatás után tér vissza új lemezzel. Az összes nagymama ezt fogja kapni karácsonyra, de könnyen lehet, hogy unokáik is erre buliznak majd.
Az üzleti siker garantált. Angliában, ahol a legnépesebb ABBA-rajongótábor él, öt nap alatt több példány fogyott belőle, mint a top 40 többi albumából együttvéve. Ezzel a Voyage az utóbbi négy év legkapósabb lemeze lett a szigetországban. Fontos hangsúlyozni, hogy fizikai példányszámról van szó, azaz mégiscsak létezik egy CD-vásárló réteg. Nyilván az idősebbek, gondolhatják önök, hiszen a svéd négyes tagjai is túl vannak már a hetvenen. Nos, nem egészen.
Az ABBA ugyanis folyamatosan jelen volt a köztudatban az elmúlt negyven évben. A dalaikból összerakott musical telt házakkal ment, a belőle készült film pedig akkora siker lett, hogy a folytatást is le kellett forgatni. Több mozifilmben felcsendültek a fülbemászó dalok (a Muriel esküvőjében egyenesen a cselekménybe építették bele a főhős ABBA-imádatát), a válogatáslemezeket pedig mindig jól időzítették. Így a fantasztikus négyes több generáció életének hangtapétáját biztosította, ez volt az a zene, amelyet vita nélkül az egész család szeretett.
Illetve egy időben, bizonyos körökben sznobériából divat volt utálni az ABBA-t, de azok is hallgatták, akik nyilvánosan szapulták. A zenészkollégák részéről pedig végig megvolt a tisztelet, álljon itt pár meglepő név, akik büszkén vállalták, hogy ABBA-rajongók:. Lemmy a Motörheadből, Dave Grohl, Brian May, Jarvis Cocker, Brian Eno, Noel Gallagher...
Az évek során többen kínáltak nekik szép összegeket egy koncertért, új lemezért, vagy akár csak egy közös integetésért – sikertelenül. Ezért robbant akkorát augusztusban a bejelentés az ABBA frissen létesített Twitter-oldalán, hogy íme két új dal, novemberben pedig jön az album, sőt jövő májusban virtuális koncertek lesznek Londonban, eddig sosem látott technikával, a zenekari tagok hologramverziójával.
Benny Anderson és Björn Ulvaeus, a két agytröszt, a diszkókorszak Lennon–McCartney-ja már évekkel ezelőtt elhintette, hogy írtak két új dalt, úgyhogy hatalmas volt a várakozás. És szeptemberben kiderült, remek dalok ezek (I Still Have Faith In You, Don't Shut Me Down), egyszerre nosztalgikusak és előre mutatóak. A „fiúk” szerint olyan jól ment a stúdiózás az exnejeikkel, hogy felötlött bennük: mi lenne, ha csinálnának egy teljes albumot, ha már így összejöttek? És gyorsan írtak még hét dalt, illetve elővették a fiókból a Just a Notion címűt, amely az 1978-as lemezről maradt le – megjegyzem: nem véletlenül.
A legjobb számmal kezdődik az utazás, az I Still Have Faith in You (Még mindig hiszek benned) egy kicsit hasonlít az I Had a Dream-re, bár bonyolultabb a dallamszerkezet. Anni-Frid Lyngstad és Agnetha Fältskog az öregedéssel való szembenézésről, a meglévő dolgok értékeléséről énekelnek benne, a réginél mélyebb fekvésű, ezüstös, kedves hangjukon. Keserédes vonós nyitány, később diszkrét dobpergés, a végén diadalmas, táncos ütemek, szóval le a kalappal. Csak sajnos ezt követően alacsonyabbra kerül a léc, a sebtében összedobott új dalok meg sem közelítik a két kislemez színvonalát.
A kelta dallamokat idéző When You Danced With Me egy vidéki lány története, akinek a szerelme „elment a városba”, ezért évekre elszakadtak egymástól. (Érdekes, hogy a fiú nem fedezte még fel az írországi vasúthálózatot, vagy az SMS-eket.) Benny Anderson korábban is szívesen nyúlt a folklórhoz, elég csak a spanyol–perui hangulatú Chiquititára vagy a Fernandóra gondolni. Ez a szám azonban nem izgalmasan egzotikus, hanem irritálóan unalmas.
Björn Ulvaeus szövegeire is szánnék egy bekezdést, mert néhol igen fura mondatokat ad exneje szájába. Például: „Nem vagy az a férfi, akinek lenned kellett volna. Valahogy cserben hagytalak” (I Can Be That Woman) . De azt az élethelyzetet is megéneklik, hogy a nő hazaérve hűtlenkedésen kapja párját – egy kutyával (!). Popdalban ilyesmit még nem pipáltam, forradalmi kép is lehetne, ha nem lenne inkább visszataszító. A Keep an Eye on Dan egy elvált asszony kínosra sikeredett monológja arról, hogy kisfia jobban szereti az apját, mint őt. Hiányzik belőle a Visitors albumot belengő őszinte fájdalom, ott van viszont a Voulez-Vous-korszak diszkó-dáridója. A nagymamákat és a karácsonyt pedig azért említettem az elején, mert a Little Things fő mondanivalója, hogy milyen jó nagyszülőnek lenni az ünnep reggelén, mert nem nekik kell felkelniük az unokákhoz, úgyhogy ágyban maradhatnak, amíg a szülők vesződnek velük. Igazi „alternatív” karácsonyi dal lehetne ez, ha nem spiláznák túl egy gyermekkórussal, amely teljesen felesleges.
És így haladhatnék számról számra, szinte mindegyikben találnék valami kivetnivalót, zavaró tényezőt, – vagy zenei értelemben, vagy a hangszerelés miatt. Hiánytalanul ott vannak a jól ismert és milliók által szeretett ABBA-s fordulatok (sémák), a fülbemászó dallamok, a tekergő, kásás, nosztalgikus vokálok, a kiegyensúlyozott, cizellált hangzás, amely egykor egyedivé és összetéveszthetetlenné tette a négyes dalait. De összességében sajnos pont olyan ez az album, mint amikor az otthon talált alapanyagokból főzünk valamit, mert nem vesszük a fáradságot, hogy lemenjünk a boltba friss áruért. Legutóbb a Pink Floyd visszatérő albumának hallgatásakor volt hasonló hiányérzetem (The Endless River, 2014). Ott is megvolt minden, amiért anno imádtam őket, mégsem működött a dolog, mert hiányoztak belőle a friss ötletek. Akkor azt mondtam, inkább ne született volna meg ez a lemez, mert semmit nem tett hozzá az addigi „eredményekhez”.
De lehet, hogy az én készülékemben van a hiba, talán túl sokat vártam ettől a galaktikus „utazástól”, és meglepett, hogy időutazás lett belőle – vissza a múltba, ami csak a filmben működhet jól, a zenében semmiképp. Mert a kiéheztetett ABBA-rajongókat nem zavarhatják ilyen apróságok a felhőtlen élvezetben. Hiszen olyan ajándékot kaptak ezekben a vészterhes időkben, amire legmerészebb álmaikban sem gondoltak volna.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.