Pillanatkép a The Missile (Rakéta) című filmből
Itt a skandináv filmtermés legjava, ezekre az alkotásokra érdemes odafigyelni
Az északi országok filmjei ritkán kerülnek a hazai mozik kínálatába. Ezt a hiányt szerették volna pótolni a SCANDI filmes seregszemle szervezői, akik az év leghűvösebb időszakában hozzák el a hazai nézők számára a friss skandináv filmtermés legjobbjait: ezúttal január 22. és 29. között hangolódhatunk az északi hullámokra, idén ráadásul nem csak a nagyvárosokban.
Az idei válogatás is olyan filmeket vonultat fel, amelyek sikerrel szerepeltek a fesztiválokon, vagy amelyeket a helyi közönség és a filmkritikusok elismeréssel fogadtak. A 2014-től működő Scandi filmes seregszemle azt a célt tűzte ki maga elé, hogy a kortárs skandináv filmművészet sokszínűségét mutassa be – a kínálat műfajilag széles palettán mozog, miközben az alkotások, sürgető társadalmi kérdéseket vetnek fel.
Pozsonyban nemzetközi vendégekkel is találkozhatunk a vetítéseken, ilyen például Erlingur Thoroddsen izlandi filmrendezővagy épp Rasmus A. Sivertsen és Tommy Wirkola, akik norvég filmkészítés fiatal csillagai. A fővárosi mozik mellett többek között Kassán, Nagyszombatban, Nyitrán, Szencen és Újvárban is vetítik a filmeket, érdekesség azonban, hogy kisebb mozik is csatlakoztak a rendezvényhez – idén például Nádszegen és Betléren is filmfesztiválozhatunk.
Milyen volt a karácsony Lappföldön a nyolcvanas évek közepén? A The Missile (Rakéta) egy eldugott kisvárosban játszódik, ahol Niina, a helyi újságnál, egy egyedülálló anya nyomozásba kezd, hogy cikket írjon a Finnországra kilőtt szovjet rakétáról – csak épp senki sem veszi őt komolyan. Miia Tervo rendező és forgatókönyvíró alkotása részben abszurd vígjáték, részben politikai thriller, részben pedig a családon belüli erőszak következményeiről szóló fájdalmas elmélkedés.
Szintén finn, de merőben eltérő hangvételű alkotás a Once Upon a Time in a Forest (Egyszer egy erdőben, a programban Vtedy v lese címen találjuk). Virpi Suutari környezetvédelmi dokumentumfilmje fiatal aktivisták egy csoportját követi, akik az erdőket szisztematikusan pusztító és a környezetet fenyegető ipari cégek ellen lépnek fel. A gyönyörű kompozíciók és a váltakozó filmformátumok a természet nyugalmára és bölcsességére mutatnak rá, amelynek fontosságáról gyakran megfeledkezünk mai, rohanó világunkban.
Erik Poppe az egyik legnevesebb skandináv rendező, aki bonyolult, több szálon futó narratíváival vált ismertté. The Final Days (Az utolsó napok, Posledné dni) című legújabb filmje a norvég miniszterelnök, Vidkun Quisling félelmetes alakjának titkait járja körül – Quisling együttműködött a nácikkal, a dánok hazaárulónak tekintik. A filmben egy sötét cellában, egyedül várja a tárgyalást, miközben, egy pappal készített interjún keresztül, aki meggyóntatja a náci hatalom egykori vezetőjét, fokozatosan tárul fel ennek a különleges személyiségnek a pszichológiája. Vajon Quisling felelősnek érzi-e magát tetteiért? Nyomasztja őt a lelkiismerete? Változott-e értékrendje az elkerülhetetlen vég előtt?
Egy skandináv filmszemle krimi nélkül nem lenne az igazi – nézzük tehát a Boundless című alkotást (a szlovák programban Nesmierny címen keressük). A dán film igazi közönségsiker volt az északi országokban, élén Ulrich Thomsennel, aki nem első alkalommal alakította Carl Mørck nyomozót. Ő és kollégája, Rose egy régi ügybe keveredik Bornholm szigetén: egy fán talált halott lány esetébe. A hivatalosan közlekedési balesetnek minősített gyilkossághoz a rendőrség és egy szekta is bekapcsolódik, amelyben évek óta nyomtalanul tűnnek el fiatal nők, miközben a két nyomozó saját sötét múltjába is visszatekint. Ole Christian Madsen rendező Jussi Adler-Olsen könyvének sajátos költőiségét eleveníti meg a vásznon.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.