<p>2010 első napjaiban egy rádiós műsorvezető a kialakult helyzet kapcsán a Kistehén Tánczenekart temette. Azóta biztos belátta, hogy nem kellett volna. A karizmatikus frontember, Kollár-Klemencz László új zenészekkel megtalálta a számításait, legalábbis ez szűrhető le a tavaly áprilisban kiadott Picsába az űrhajókkal! című stúdiólemez zeneileg és szövegileg egyaránt színesebb, komolyabb dalaiból.</p>
Intim Torna Illegál: Cirkusz
A szpíker az együttes távozott négyötödében látta az új lehetőségeket. A kiváltakhoz valóban nagyobb reményeket fűzhettünk. Összeszokott zenészek új formációban parancsolójuk nélkül a saját, áhított útjukat járva – ez a korlátlan lehetőségek tárháza! Még veszélyei sincsenek. Szóval a végeredmény, a kiváló album garantált volt.
Dorogi Péter énekes-gitáros, Kiss Sándor basszusgitáros-vokalista, a királyhelmeci származású Nádasdi János ütőhangszeres-vokalista és Gálos Ádám dobos-vokalista az új zenekarnak az Intim Torna Illegál nevet adta. Sok híresztelés kapott szárnyra a kiválás kapcsán, ami érthető, hiszen egyrészt a téma bulvárszagú, másrészt a zenészek nyilatkozatába – mely szerint a szétváláshoz személyes és művészi ellentétek egyaránt hozzájárultak – sok minden beleképzelhető. A kvartett első nagylemezének címe, a Cirkusz hallatán meg is ijedtem, attól tartottam, hogy részben az anyaegyüttes kulisszatitkaiba betekintést nyújtó, odamondogatós albumot kapunk a népesebb fél szemszögéből. Ráadásul többé-kevésbé ezt erősítette egy nyilatkozat is. „Mi a zenekarunk körüli cirkuszt szerettük volna érzékeltetni ezzel a címmel. Nemcsak a balhét, ami a Kistehén Tánczenekar kettészakadásához és az Intim Torna Illegál megalapításához vezetett, hanem azt is, hogy a koncertjeinken mindig történik valami váratlan, például fejen áll valamelyikünk” – mondta Kiss Sándor. A pikáns részleteket várók szerencsére hoppon maradtak,a remélt cirkusz elmaradt, még ilyen című felvétel sincs a CD-n. A szerzeményeknek a cirkusz világához sincs semmi közük, csak az utolsó előtti, Igyunk meg mindent címűnek van kis varietés beütése. Okosan megoldva azért található utalás a történtekre. Ha nem derült volna ki, akkor is tudnám, hogy a Hipnotizőr király üzenet Kollár-Klemencz Lászlónak. „Becsuktam a szemem, megszédült a fejem, amit mondtál, elhittem neked. De túl a hegyeken, nem fogod a kezem, nem táncolok, mint egy marionett.”És ennyi elég is az állítólagos cirkuszból! Egy ilyen együttesben ugyanis tényleg sok lehetőség van, és felesleges energiát pazarolni a sérelmek megjelenítésére. A zenészek jól hallhatóan már a nagylemez munkálatai előtt lezárták magukban a múltat. Az Intim Torna Illegál megalakulásakor, 2009 végén mindössze egy dal, az említett Hipnotizőr király volt készen, angol szöveggel.
Tavaly áprilisban egy négyszámos EP-n kaptunk ízelítőt a kvartett zenéjéből – a Cirkusz című albumon a négy szerzemény tíz újjal egészül ki. Az egykori Kistehén Tánczenekar repertoárjához képest az irányvonal valamivel rockosabb, a főszerep a gitároké. Fiatalos lendület, pörgős tempó és határtalan energia árad a dalokból. Astílust nem lehet behatárolni:aska, reggae, ragga, mulatós és cigányzene, punk, valamint hiphop elemei vegyülnek poppal, rockkal. Az együttes zeneileg Manu Chao latinos és a Gogol Bordello balkáni stílusvilágát, szövegileg a Kispál és a Borzot, a Kaukázust és a Republicot juttatja eszünkbe. A hatások ellenére a hangzás egyedi. A zenéhez erős szövegközpontúság társul, ha kell, hétköznapi, ha kell, igényesebb, elgondolkodtató megfogalmazásban. A hétköznapiakat a minimális igényekből fakadó életöröm és optimizmus jellemzi, Dorogi Péter szövegíró az élet apró örömeire fókuszál. Az Albérletem címűben például olyan érdekfeszítően teszi, hogy az embernek kedve támad lakásbérlésre és a zeneszámban felsorolt előnyök kiélvezésére. „A szürke falak között enyém a világ, ez az enyém, fejemre teszem én a papírkoronát, ez az enyém.” Még a bringát is örömforrásnak állítja be a Kedvenc mindenem a biciklim címűben. „Elvisz engem bárhová, ahová csak képzelem.” Az elgondolkodtató szerzemények közül a 6diplomás címűt emelném ki. Dorogi elmondta, egyszer találkozott egy emberrel, aki hatdiplomás közgazdászként mutatkozott be, az ihletet ő adta. „Mindig jön egy ember, aki megmondja, hogy mit kell tenni, aztán minden összeomlik. Ne hallgassál rájuk, ne légy a barátjuk, a bajban úgyis otthagynak majd téged!”
Dorogi Péter szerint a Kistehén Tánczenekarral az volt a legnagyobb gond, hogy nem tudott sikeres koncertegyüttessé válni. A dolog élőben nem nagyon működött. Elsősorban a médián keresztül bekerültek a köztudatba, viszont a fellépéseiken nem alakult ki a várt hangulat, a nézőszámmal is elégedetlenek voltak. Ez a zenekar egyedi helyzetével magyarázható, és a Szájber gyerek számlájára írható. Emlékszem, 2006-ban egy felvidéki rendezvényen mindenki ujjongott, hogy jön a Kistehén, a katarzis mégis elmaradt, mivel a közönség túlnyomó többsége csak a megaslágert ismerte. Dorogi azt mondja, amióta új névvel és felállásban lépnek fel, elsősorban a fiatalok körében lettek népszerűbbek, a bulik telt házzal és remek hangulatban zajlanak. Hát igen, szerencsére (?) nincs megasláger, helyette van tizennégy, többségében jól eltalált dal, amely kiváló alapanyag ahhoz, hogy az Intim Torna Illegál korunk vezető magyar koncertegyüttesévé váljon. A zenéje élőben hasít, de nem csak élőben érvényesül, a CD az otthonunkba, autónkba is becsempészi a bulik hangulatát. És ez nagy érdem, hiszen a kettő együtt ritkán működik.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.