Pécs a Mecsek gyöngye, de az elmúlt napokban gyöngyöket kínált maga is. Szinte hrabali gyöngyöcskéket – a mélyből. A kelet-európai lét hamisan csillogó felszíne alól.
Gyöngyöket terem a mély
Ezt jelezték azok az alkotások is, amelyeket az elmúlt napokban láthattak a filmünnep nézői. Például Ognyen Szvilicsics horvát filmje, a Bocs a kung fu-ért, amelyben Mira, a huszonéves németországi vendégmunkás a balkáni háború után terhesen, de férj nélkül tér haza szüleihez. Szigorú anyja gyorsabban beletörődik a történtekbe, mint vaskalapos apja, egyedül az öccse az, aki rosszízű megjegyzés nélkül viszonyul hozzá. Leleményesek a szülők. Hogy elhárítsák a falu kíváncsiskodását, és a „szégyent” is elkerülhessék, özvegynek hazudják a lányt. ĺgy aztán férjjelölt is akad, ám az igazi bonyodalmak a gyermek megszületésével kezdődnek. Az ugyanis csak a kórházban derül ki, hogy a csecsemő apja távol-keleti. Ami újabb szégyen a nagyszülők szemében. De még mielőtt Mira magyarázkodni kezdene, fogja a gyereket, és viszszamegy Németországba. Majd két-három év múltán látogat csak újra haza, amikor már a helybeli férjjelölt is túltette magát azon, hogy Mira fia „sosem fog kifehéredni”, és ismét jelét adja komoly szándékainak. Az áldozatból végül is hős lesz, humor és tragikum úgy keveredik a filmben, hogy a végeredmény mindenképpen megnyugtató. Mármint Mira szempontjából. A történet ugyanis végig erős érzelmeket kavar a nézőben.
Utolsó tíz percét leszámítva a lengyel Jan Hryniak alkotása, A harmadik is jól adagolja az izgalmat. Adott egy harmincas, újgazdag házaspár, Ewa és Pawel, akik komoly válságban lévő kapcsolatuknak úgy adnak még egy esélyt, mint Nicole Kidman és férje a Halálos nyugalomban. Kimennek hajókázni a tengerre. S akárcsak Kidmanék, ők is felvesznek maguk mellé egy harmadikat. Innentől fogva már vagy egy bűnügyi thrillert, vagy egy misztikus drámát sejt előre a néző, hiszen minden jel arra utal: a hullámok közül kihalászott középkorú férfi vagy végérvényesen tönkreteszi a házaspár kapcsolatát, vagy elcsábítja a nőt, s utána végez vele, vagy... a történések láttán több más csúfos vég is kínálkozik. Mint Kidmanék hajóján Billy Zane által. Hryniak azonban csak megfeszíti a húrt, de nem engedi, hogy elpattanjon. A tragédia ugyanis nem a titokzatos harmadik (Marek Kondrat) személyéhez kötődik, hanem már jóval előbb megtörtént a filmben, még mielőtt a nézői lettünk volna az eseményeknek. A „nagy átverés” azonban nem ez, hanem a film utolsó tíz perce, amelyben minden annyira összekuszálódik, hogy a végén már értetlenül bámuljuk a vásznat, és csak abban reménykedünk: akármi történt is, a rokonszenves pár együtt marad.
Veszedelmes viszonyok helyett „mindössze” Iszonyú viszonyokat ígért a román Todor Giurgiu, de még ez a megjelölés is erősnek tűnik az egyetemista Kiki szerelmi kapcsolatára. A lány előbb a saját bátyjával keveredik ágyba, aztán fokozatosan beleszeret bájos csoporttársnőjébe, aki „veszi is a lapot”, ám a végén, sértettségében szakít vele. Romániában állítólag hangos botrányokat kavart a film, Európa fesztiváljain azonban szép csendben gyűjtögeti majd a jó pontokat.
Sokkal hangosabb sikerre számíthat a világban Jan Cvitkovics szlovén rendező alkotása, a Sírugrók, amelynek kulcsmondata: „Mindenki a mennybe szeretne jutni, de senki nem akar meghalni”. Az én kis falum című zseniális Menzel-mű szlovén változata ez a film, ám Kusturica hatása is szemmel látható. Csupa elesett figura, csupa csodabogár, akiknek életébe sem a szél, sem a vihar nem visz változást. Nincs is összefüggő története a filmnek, inkább csak színes epizódokból, rövidke zsánerképekből áll, de úgy mutatja meg a helybéliek hétköznapjait, hogy abban van valami abszurd is, szívbemarkoló is, siralmas is, mulatságos is. Egyik hőse gyászbeszédek írásával keresi a kenyerét, a másik, az ő szűkszavú barátja meg csak úgy csetlik-botlik mellette a történések során. Megejtő, szívet melengető film a Sírugrók, bár a végén szörnyűséges drámát lát a néző, valami olyat, amit a halál témájában mozivásznon eddig talán nem is látott még soha.
Versenyen kívül mutatták be Vecsernyés János friss rendezését, a Kertész Imre regénye nyomán készült Emeletet. Ez az alkotás majd a februári budapesti szemlén mérettetik meg igazán a magyar filmek mezőnyében. Egy biztos: Pécsett még a legjobbnak megítélt külföldi művet is sikerült maga mögé szorítania. Több értéket is fel tud mutatni az Emelet: egy feszültséggel teli emberi drámát, lenyűgözően tiszta képi világot, egységes stílust, és a legkisebb szerepben is remek színészi alakítást. Haumann Péter, Takács Katalin, Haumann Máté, Iglódi István, Fekete Tibor, Csuja Imre, Czukor Balázs, Rátóti Zoltán és Kovalik Ágnes – élükön Vecsernyés Jánossal és az operatőr Lajos Tamással – a magasba emelik a Nobel-díjas író eddig nem nagyon ismert, Detektívtörténet címmel megjelent kisregényét. Pécs fiatal fesztiválját ez avatta igazi ünneppé.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.