A deális házasságnak ígérkezett: szerelem első látásra, csodálatos esküvő, biztos anyagi háttér, irigylendő egzisztencia. Joaquin, az elismert marketingszakemberként tevékenykedő férj tenyerén hordozta csodálatos ifjú feleségét, Angelát, aki úgy érezhette: mindez álom luxuskivitelben.
Enyém vagy!
Az ébredés keserves volt: a babaruha-válogatáshoz és lakásberendezéshez túlságosan elfoglalt férj a pénzkeresés által felgyülemlett feszültségeit először csak szóban engedte felszínre törni: a hangerő egyre nagyobbá, az előadásmód pedig egyre állatiasabbá vált. A megszületett gyermekben csak éjszakai zajforrást, feleségében pedig lélegző vörös zászlót látó férj a verbalitás síkján aratott győzelme után a fizikai tettlegesség irányába fordult.
Az első pofont a második követte, majd következett a rugdosás, végül a házasságon belüli nemi erőszak. Az összezavarodott, megalázott feleség kiugrási kísérlete – a válás – azonban csak olaj lett a tűzre. A beteges, kisajátító szerelmét erőszakkal kifejező diplomás Jaquin a primitív népeknél alacsonyabb szinten, „enyém vagy-megjelölésekkel”, azaz állandó kékfoltokkal és lélekösszetöréssel próbálta magához láncolni élete szerelmét. Angela nem a válás, hanem az öntudatra ébredés napján elhatározta: a törvényhozás hiányosságai miatt egyetlen megoldás létezhet számára – az önbíráskodás...
Javier Balaguer filmje házassági dráma: egy csodálatosnak induló szerelem állati szintre jutó realitásának képsora. Az egyre gyakrabban hallható házasságon belüli erőszak és megerőszakolás témáját feldolgozó alkotás azonban csak a felszínt karcolgatja. A társadalomrajz-gyanús alkotás éppen azzal veszti el hitelességét és problémaorientáltságát, hogy hatásvadász módon az erőszak nyílt ábrázolásának bemutatására vállalkozik. A képsorok azért válnak öncélúvá, mert csak töredékes információkat kapunk a férj stresszes életének ilyenfajta levezetéséről. Kár. A rendező ugyanis zseniális szociológiai tanulmányt készíthetett volna celluloidra a fogyasztói társadalom által istenített és áhított, tökéletesnek titulált menedzser típusról, akik mellékesen súlyosan frusztráltak és aberráltak. Az egyébként felejthető Amerikai psycho című alkotás ugyanennek az aktuális témának feldolgozására tett kísérletet évekkel ezelőtt – nagyobb sikerrel. Az Enyém vagy! mindössze a főszereplő spanyol szépség, Paz Vega (Beszélj hozzá!, A szex és Lucia) játéka által válik élvezhetővé.
Szerelem első látásra; tettlegesség; nemi erőszak; önbíráskodás: mintha a Fókusz különkiadását néznénk másfél órában. (mozinet)
Enyém vagy! (Sólo mía), színes, feliratos, spanyol film, 100 perc. Rendezte: Javier Balaguer. Szereplők: Paz Vega, Sergi López, Asunción Balaguer, Beatriz Bergamín, María José Alfonso
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.