Andy Warhol ars poeticáját értelmezni kérdéses kimenetelű vállalkozás. Értelmezni azt az ars poeticát, amely deklaráltan szembefordult mindenfajta értelmezéssel, amely elvetette az antropomorfizmusba merevedett humanista tudásmítoszt, és amely csapdát kívánt állítani a célracionális műelemző stratégiáknak.
Elvis, Marilyn és a kultúra Xerox-foka
„Én lerombolom az agy és a társadalmi szervezettség fiókjait” – szállt harcba a múlt század elején a dadaista Tristan Tzara a humán tudományokkal és a logikával. A nyelvhasználat (jelhasználat) börtönlakójának lázadó gesztusa volt ez, kudarcra ítélt kísérlet, hiszen a dadaizmus nem csak a tagadást, hanem az általa véghezvittnek hitt meghaladó aktust is a meghaladni kívánt tradicionális jelrendszer jeleivel próbálta artikulálni, egészen hagyományos formákat választva ehhez. „Olyan verseket fogok felolvasni, melyeknek célja nem kevesebb, mint a hagyományos nyelvtől megszabadulni s azt ad acta tenni” – írta Hugo Ball.
Évtizedekkel később a pop art mintha már az ellenszegülés lehetetlenségéből indulna ki. Mintha belátnák, hogy az uralkodó jelrendszer sajátossága az is, hogy bele van kódolva az ellenszegülés lehetősége, ezért nem lehet kilépni ebből a beágyazottságból: a jelrendszer ellenőrzi, és ezen belül bizonyos határokig engedélyezi saját szubverzióját. A pop art lemond a dadaisták lázadó attitűdjéről. A leghétköznapibb frázist, a legkézenfekvőbb tárgyakat állítja premier plánba, a lehető legbanálisabb prototípust keresve mindenben. A művészet feladata az lenne, hogy ellenálljon az időnek, hogy információértékkel bírjon az uniformizálódó világban. Warhol művészete azonban szembefordul ezzel az elvárással: olyan jeleket választ, amelyek nem állnak ellen az entrópiának, hanem igazolják, felgyorsítják azt.
Walter Benjamin 1936-ban publikált profetikus tanulmányában (Műalkotás a technikai sokszorosíthatóság korában) előrevetíti a szuperrealizmus, azaz a leghétköznapibb dolog műtárggyá válásának transzesztétikáját, azt az állapotot, amikor már semmi sem szép és semmi sem csúnya, amikor semmi sem műtárgy, mert minden az. A művészet önmaga paródiájává válik (mint Roy Lichtenstein kinagyított képregénykockái), és nincs többé autentikus művészet, mert a média és a számítástechnika révén mindenkiből potenciális alkotó lett. A technikai sokszorosíthatóság korában a mű elveszti az egyediség auráját, az „itt és most” esztétikai élményét. Warhol ezen is túllépve a korlátlan reprodukálásra készülő műtárggyal az eredeti létezését tagadja. A kultúra Xerox-foka ez, Baudrillard kifejezésével élve, a sztárkultusz kora, amikor az eredetit a végtelenségig gyártható szimulakrumok helyettesítik.
Mi a különbség a holló és az íróasztal között, kérdezi a Kalapos Alice-től Csodaországban. Alice nem tud válaszolni. Mi a különbség a Campbell levesdoboz és Elvis Presley között? – kérdezhetnénk ennek megfelelően.
De Warhol művészete vajon a szabványosíthatóság leleplezése-e? Ha erre kategorikus választ adnánk, magunk is belesétálnánk a csapdába. Mindenesetre ha már a jelrendszerrel szembeni ellenszegülés nem vezethet eredményre, a klisék, sztereotípiák segítségével rá lehet mutatni arra, hogy a fogyasztói társadalom embere öntudatlanul veszi fel a társadalom által kínált identitás-módozatokat. Ezt a viszonyrendszert tudatosítva pedig alá lehet aknázni a populáris mítoszokat – és itt nem csak a test- és divatkultuszra kell gondolni, hanem akár a szülőföld-mítoszra is –, ha mégoly fájdalmas is megfosztani az embert egyfajta kényelmes otthonosság-érzettől.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.