Örömteli tény, hogy Kassán végre megjelentek a manók, azaz a kerti törpék, még pontosabban a bábok. Nekem ugyanis nagyon hiányoztak már, olyannyira, hogy többször világgá akartam kürtölni kívánságomat: bábokat a felvidéki gyerekeknek! Ha már külön magyar bábszínházuk nem lehet, legalább a meglévő két színház vállalja fel néha ezt a feladatot.
„Bebábozódás” a Tháliában
Rózsa királyfi (Manases István) a darab alapjául szolgáló népmesében sokkal teszetoszább, mint a Thália színpadán, itt ugyanis nem tér nyugovóra, hanem segít a manóknak az irreálisan nehéz feladatok elvégzésében. A harmadik próba során pedig tényleg ő maga irányítja a történéseket, bár igénybe veszi Ibolya segítségét. Ibolya szerepében felváltva láthatunk két kassai konzervatoristát, Pék Veronikát és Šenkovič Petrát. Talán ez utóbbi meggyőzőbb, tündéribb királylány, szerelmesebben tud nézni, szebben tud beszélni. A papucsférj Plútó király szerepében látható Jakubecz László a felnőtteket is képes szórakoztatni, ahogy időnként „helyi érzéstelenítésképp” húz egyet a nyakában lógó flaskóból. A hárpia feleséget és gonosz boszorkányt alakító Nagy Kornélia, a társulat új tagja „jó vétel” volt, mert kiválóan ért a gyerekek nyelvén, és arcjátéka néha tényleg félelmetes. A mellékszereplők közül a kertészt alakító Flórián Róbert Szabolcs emelkedik ki, ő is igazi mesejáték-figurát formál meg, és nem mellékesen remekül bábozik. És most jönnek a manók, Milo Jaroš „teremtményei”, akiket az elején kerti törpékként emlegetnek, és akikről kiderül, hogy Ibolyának engedelmeskedve segítik Rózsa királyfit a próbák abszolválásában, így állva bosszút a gonosz királynén. A gyerekek számára egyáltalán nem zavaró, hogy jobb híján ugyanazok a színészek mozgatják a bábokat, akik a királynét, a kertészt vagy a királyt játsszák. Mert a gyerekek képzelőereje határtalan. Számukra a király palást nélkül is király, a vászondarab kölestábla, a kék selyem pedig tó, nem beszélve az egyetlen bot segítségével megformált vadkacsáról, amely igazi képzőművészeti remeklés.
Ezzel a mesével a Thália bárhol sikert arathat, beleértve Magyarországot is. Külön öröm, hogy az előadásban nyoma sincs annak a demonstratív népiességnek, amely a legjobb mesét is agyon tudja nyomni. A közönség komplex történetet kap, amelyben békésen megférnek egymás mellett a kerti törpék, a manók, a varázslói képességekkel megáldott szereplők és a hús-vér emberek. Mivel az eredeti két felvonást egybeolvasztotta a rendező, a legkisebbek számára sem megterhelő az előadás, az Ág Tibor által válogatott népdalok pedig még sokáig ott csengenek az ember fülében. Remélem, nem ez volt a Thália Színház első és utolsó bábszínházi elemeket tartalmazó produkciója. Az életre keltett bábok ugyanis jól megmozgatják a kicsik fantáziáját. Főleg, ha odahaza ki is festhetik őket a műsorfüzetként funkcionáló kifestőben.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.