Lewis Capaldi nagyító alatt (Forrás: Netflix)
Álmok, érzések, dilemmák
Még mindig csak 26 éves, 2018-ban rakétaként startolt és pillanatok alatt a sztratoszférában találta magát. Lewis Capaldi története egy tündérmese, amely viszont nem biztos, hogy happy enddel végződik. Megérdemelte, hogy dokumentumfilm készüljön róla.
Igazi antisztáralkat, mégis stadionokat tölt meg, két év alatt körbekoncertezte a világot, dalai 15 milliárd streamelést értek el, 2019-es bemutatkozó albuma két egymást követő évben lett a legkelendőbb lemez Nagy-Britanniában. Szűkebb hazájában, Skóciában pedig 1981 óta nem fordult elő, hogy egy odavalósi előadó vezesse a brit listát. (Sheena Eastonra emlékeznek még? Ő volt az első ilyen nemzeti kincs.)
Szülei egyszerű munkásemberek négy gyerekkel, Lewis a legkisebb fiú. Akkor kezdett gitározni, amikor a bátyja kapott egy gitárt karácsonyra. Tizenkét éves korától helyi pubokban énekelte dalait a kapatos publikumnak, akik köztül jó, ha ketten figyeltek rá. Hat évvel később feltöltötte egyik dalát (Bruises) a Spotify-ra, és megtörtént a csoda. A többi már történelem, vagy ahogy az anyuka fogalmaz: „olyan, mintha egy filmet néznék”.
Mi is egy filmet nézünk, Joe Pearl-man profi módon összerakott, családi videókkal színesített dokumentumfilmjét, amelynek már a címe is telitalálat: Így érzem magam (How I”m Feeling Now). Egy héttel a netflixes premier előtt Capaldi bejelentte, hogy ha nem csillapodnak a pánikrohamai és a kontrollálhatatlan izomrángásai, fel kell hagynia a zenéléssel, mert csak a színpadon hatalmasodik el rajta a tavaly ősszel diagnosztizált Tourette-szindróma. Nehogy azt higgyék, hogy ez véletlen egybeesés – mindenesetre működik a trükk, hiszen én is főleg emiatt néztem meg a róla készült dokut.
Nem mintha a dalaival problémám lenne. Szép, ízléses, javarészt lassú dalok szerelmi csalódásról vagy más veszteségről, a stílust pedig talán indie folk-popnak lehetne nevezni. A tavalyi Szigeten nem fértek el az emberek a nagyszínpad előtt, legalább harmincezres kórus ordította a refréneket. Ráadásul Capaldi már 2018-ban is fellépett ezen a fesztiválon, de még csak az A38 sátorban. (Akkor még nem ismertem, egyébként is az Arctic Monkeyst választottam volna, és az a sikeralbum csak a következő év márciusában jött ki, rajta a megaslágerrel – Someone You Loved –, amellyel Elton John barátságát is elnyerte az év daláért járó BRIT zenei díj mellé.)
A dalokat otthon írta és vette fel, a szülei házában, ahol egészen 2020-ig lakott. A film egyik jelenetében épp a cuccait pakolja össze, mert a szülők elköltöznek. Kulcspillanat tanúi vagyunk, ki is mondja, hogy ez volt az utolsó hely, amely még megmaradt a régi életéből, és most ez is eltűnik. Nincs több védőháló.
Nemcsak rajongóknak ajánlom a filmet, hanem mindazoknak, akik szeretnék tudni, milyen egy alkotói válság, illetve hogyan fordítja fel a siker egy életvidám, jó humorú srác életét. Hogyan teszi szorongóvá, önbizalom-hiányossá. Mert a kiadó már sürgeti a következő albumot, 2019 rég volt, hamar elfelejtik az embert, ha csendben van. Ezért a hosszú csendért csak részben okolhatjuk a Covid-időszakot – ahogy Capaldi mondja: a világjárvány számára csupán egy volt a három legfurább dolog közül, ami történt vele. Ki is guglizta, mi a baja: imposztor-szindróma. A „nem vagyok elég jó”, „csak szerencsém volt”, „előbb-utóbb rájönnek, hogy semmit sem érek” érzése, amikor az illető képtelen elhinni, hogy saját képességeinek, tehetségének köszönheti, amit elért, és egyre görcsösebben törekszik a tökéletességre.
A film tele van őszinte pillanatokkal, miközben azért érezni, mikor mit szeretne elérni a rendező. Szereti például képi és hanghatásokkal, gyors vágásokkal aláfesteni a tartalmas gondolatokat. És maga Capaldi is tisztában van azzal, hogy most szerepel. De sajátos humora meg-megvillan. Az egyik jelenetben például csomagol, mert a kiadója elküldte őt Los Angelesbe sikeres ottani dalszerzőkkel ötletelni. Amikor lezárja a koffert, odaszól a rendezőnek: most akkor vágjatok be egy landoló repülőt, hogy hipp-hopp, már ott is vagyok L.A.-ben. És a következő snitt tényleg egy landoló repülő.
Szóval humorból is jut ebbe az itt-ott szájbarágós, sikerorientált alkotásba. Az egyik legjobb poén rögtön az első öt percben elcsattan. Capaldi autózik odahaza Whitburnben, a skóciai porfészekben, közben arról beszél, hogy az átlagos életnek is megvannak a szépségei. Aztán jobbra néz. „Az a nő az optikából erre mutogat. Furcsa, hogy szemésznél van, mégis lát engem ilyen messziről. Fölöslegesen van ott. Hahó, meggyógyultál! Ez a vizsgálat: ha kinézel és látod Lewis Capaldit, akkor működik a szemüveg!”
A film executive producere nem más, mint hősünk menedzsere, Ryan Walter, aki sokat szerepel is, telefonál, intézkedik, félkész dalokat minősít, és felteszi a kérdést pártfogoltjának, hogy vajon lesz-e ez akkora sláger, mint a Someone You Loved. Mert egy közepes dalt nem érdemes kiadni. De olyat sem, ami nem hasonlít valamelyik előző Capaldi-slágerre. És ekkor mond valami rendkívül kínosat, amit hiba volt benne hagyni a filmben: hogy tudniillik az emberek ugyanazt szeretik hallani, amit már megszerettek. Ettől még Capaldi is ledöbben. Mert láthatóvá válik a vékonyka határ, amely elválasztja a művészetet a szórakoztatóipartól, vagyis a színtiszta üzlettől.
Az utolsó percekben a Forget Me című dal születését figyelhetjük. Hősünk és tanácsadói elhatározzák, hogy legyen ez mégiscsak valami teljesen más, pörgősebb, gyorsabb, táncolhatóbb, mint amit a rajongók megszoktak tőle. Amikor a dal feljut a slágerlista csúcsára, a kiadó öltönyösei pezsgőznek, táncolnak, ölelkeznek az irodában Capaldival, akiből – ugyebár – mindannyian élnek. Ezek a képek is sokat elárulnak a zeneipar működéséről.
Ma már tudjuk (bár a filmben még nem hangzik el dátum), hogy a második album májusban jön. A végén hősünk, akit addigra már nagyon megkedveltünk, elégedetten nyilatkozik róla, mondván, hogy olyan lett, amilyenre tervezte, és szereti hallgatni ezeket a dalokat. És nem vagyok biztos benne, hogy ez spontán mondat. Szerintem felírták neki.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.