A tömegkultúra mint a magaskultúra ellenfogalma nőies jegyekkel telített – állítja Andreas Huyssen.
A modernség neme
A maszkulinitás hagyományos modelljét visszautasító férfi művész a témája Rita Felski A maszkulinitás álcázása: a femininné tett írás című tanulmányának is, mely a szerző The Gender of Modernity címmel 1995-ben megjelent kötetének egy részlete. A maszkulinitás hagyományos modelljének a visszautasítása a szövegek femininné tételét, a femininnel való képzeletbeli azonosulást eredményezte. Rita Felski a kor három jellegzetes szövegét, Joris-Karl Huysmans A különc, Oscar Wilde Dorian Gray arcképe és Leopold von Sacher-Masoch A bundás Vénusz című művét elemzi, s felfedi, hogy ez a femininné tett diszkurzus milyen viszonyban áll a századvég homoszexuális szubkultúráival. Eközben leleplezi az ezen művekben rejlő nőellenes hangnemet, rámutatva arra, hogy a társadalmi nem normáit felforgató esztéta, azáltal, hogy feminin tulajdonságokat vesz fel, csupán erősíti távolságtartását és fensőbbségét a nőkkel szemben.
Griselda Pollock tanulmányának fókuszában a képzőművészeti modernizmus áll: az impresszionista kiállítók társaságában, Párizsban az 1870-es és 1880-as években aktívan részt vevő nők közül Berthe Morisot és Mary Cassatt alkotásait vizsgálja. Tanulmányának alapproblémája a női művészet sajátosságainak felfedése; ez a hely dimenziójában például abban ragadható meg, hogy a női művészek többnyire a privát területeket, a család intim szféráját jelenítik meg. A maszkulin nézőpontú festmények helyszíneik révén (a bordély, a bár) maszkulin fogyasztót feltételeznek, s csak megerősítik ennek a pozíciónak a normalitását.
A két nézőpont ütköztetéseként Renoir A páholy és Casatt Az operában című festményeit veti össze – a Cassat-kép női főszereplője a nyilvános térben tartózkodó, a kompromittáló tekinteteknek kitett nő.
A franciaországi modernségre fókuszáló tanulmányokhoz kapcsolódik Tegyey Gabriella és Laura Grimaldi írása is: az előbbi a 19–20. század fordulójának nőíróival foglalkozik, az utóbbi pedig a Bovaryné feminista szempontú, esszészerű elemzését adja.
A Kalligramban közölt tanulmányokat viszonylag kevés szépirodalmi anyag egészíti ki. A két novella közül az egyik, Jean Lorrainé a nemi határok elmosódását, Charlotte Perkins Gilmané pedig a nő férfi általi elnyomásának végzetes következményeit tematizálja. A lírát olasz (Maria Luisa Spaziani), amerikai (Rita Mae Brown) és finn (Aino Kallas, Sirkka Turkka) költőnők versei képviselik.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.