A kárhozat útja

Mendes az Amerikai szépséggel valami lenyűgöző stílust keltett újra életre a mozifilmekben, melyet már a filmvilág nagyiparosai réges-rég kigyomláltak: az igényes teatralitás keverését a film dimenziói adta lehetőségekkel. Ez nem meglepő, mivel Mr.

# Mendes az Amerikai szépséggel valami lenyűgöző stílust keltett újra életre a mozifilmekben, melyet már a filmvilág nagyiparosai réges-rég kigyomláltak: az igényes teatralitás keverését a film dimenziói adta lehetőségekkel. Ez nem meglepő, mivel Mr. Mendest Anglia legelismertebb színházi rendezői közt tartják számon, és van egy csírázó érzésem, miszerint eljön majd az idő mikor majd egy lapon emlegethetjük a filmek fénykorának klasszikus, és sajnos már elhunyt virtuózaival.

Mendes semmit sem bízott a véletlenre, ezért az első filmje alkotógárdáját (kivéve a színészeket) újra összeverbuválta. Úgy vélem mindközül a legfontosabb a zseniális operatőr, Conrad L. Hall, aki ismét maradéktalanul tökéletes képi világot teremtett. Az ő segítségével Mendes megalkotta az utóbbi idők legstilizáltabb, legjobban megrendezet filmjét, amire már igen nagy szükségük volt az igényességet megkövetelő nézőknek. Tökéletes beállítások, hideg profizmus, és felkavaró atmoszféra. A legerőszakosabb részekben sem a vér dominál, hanem az operatőr diszkréten esztétikus távolságtartásának köszönhetően a fedett, áttetsző képek, páratlan ügyességű, ötletes, viszont elegáns megoldások. Ezen késporok közben az akcióra éhező nézőkkel mit sem törődve a hangeffektusokat kíméletlenül háttérbe szorították, helyettük Thomas Newman lágy szólamai festik szebbé jeleneteket.

Bár a munka a dandárját a rendező végezte, mindezt derékba törte volna a színészi esetlenség, ami elmarad, mivel Tom Hanks példátlan tehetséggel játssza a zord, hűvös gyilkost és apát, aki hat hétig tartó menekülése majd bosszúhadjárata közben most először foglalkozik igazán fiával, neveli férfivá. Mellesleg a fiú (szintén Michael) a történet narrátora, az ő szemén keresztül láthatjuk ezt a kegyetlen maffiavilágot.

Max Allan Collins biblikus alapú, Káin és Ábel, illetve Ábrahám és Izsák történetére asszociáló, azt a gengsztervilágba áthelyező regényének adaptációja ez. Kárhozat megváltás nélkül. Egy teológiai tézis szerint fölösleges azon serénykedni, hogy halálunk után a poklot jól elkerülvén a mennybe jussunk, mivel se menny se pokol abban a bizonyos transzcendens valójában nem létezik. Itt vannak a földön. Itt velünk. Magunk teremtjük meg őket, és csak rajtunk áll melyiket választjuk. Ők választottak. A megváltás reménye pedig hiába él, elmarad. (Mozinet)

A kárhozat útja (Road To Perdition), színes, amerikai film, 116 perc, Rendezte: Sam Mendes, Szereplők: Jennifer Jason Leigh, Jude Law, Paul Newman, Tom Hanks, Daniel Craig, Stanley Tucci

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Korábbi cikkek a témában

Ezt olvasta már?