<p>A párizsi külváros erőszakos világával szembesülő Sri Lanka-i tamil menekültekről szól a francia Jacques Audiard Dheepan című filmje, amelyet csütörtökön mutattak be a 68. cannes-i fesztivál hivatalos versenyprogramjában.</p>
A francia külvárosi erőszak Audiard legújabb filmjében
Cannes |
Audiard a versenybe meghívást kapott öt francia alkotó közül az egyetlen nemzetközileg is elismert rendező, 2009-ben a börtönök világáról szóló A profétával a fesztiválon elnyerte a zsűri Nagydíját. Hetedik filmjéhez is nyomasztó témát választott: három Franciaországba menekült Sri Lanka-i - egy volt tamil lázadó, Dheepan, egy fiatal nő és egy 9 éves kislány - életét, akik a franciák előtt egy családnak adják ki magukat. Egyikőjük sem beszél franciául, de Dheepannak egy drogbandák által uralt veszélyes párizsi külvárosban sikerül házmesteri állást kapnia. A "család" mindent megtesz a beilleszkedésért és azért, hogy megértse az idegen kultúrát, de nem tudják magukat kivonni a bandaháborúból, s végül Londonban találnak rá a boldog életre. A rendező a bemutató előtti sajtótájékoztatón elmondta: elsősorban arra a kérdésre kereste a választ, hogyan válik igazi családdá a három menekült a megpróbáltatások által. A tamil lázadó a hazájában politikai okokból ragadott fegyvert, Európában a szerettei megvédéséért kénytelen harcolni, ezért a film elsősorban a Sri Lanka-i pár történetére, szerelmük kialakulására koncentrál. A főszerepeket amatőr színészek alakítják, Dheepan szerepében Anthonythasan Jesuthasan író látható, aki 16 éves korában maga is a tamil lázadók oldalán harcolt Sri Lankában, s 1993-ban menekült Franciaországba. A rendező ugyanakkor nem foglal állást a Sri Lankában 37 éve tartó konfliktusban, szándékosan nem politikai filmet akart forgatni. "Elég hamar egyértelművé vált számomra, hogy ez nem egy dokumentarista film lesz a Sri Lankai- polgárháborúról vagy a francia külvárosokról, hanem mindkét dolgot díszletként használom" - hangsúlyozta Audiard, aki szokásához híven nagyon megosztotta filmjével a fesztiválközönséget. A csütörtöki másik versenyfilm a tajvani újhullám alapítója és vezéregyénisége, Hu Hsziao-hszien The Assassin (A gyilkos) című filmje, amely a vu-hszia, egy eredetileg kínai irodalmi műfaj, a hősi harcművészek kalandjait bemutató műfajba tartozik. A 7-8. században játszódó kosztümös történet főhőse egy női lovag Su Csi tajvani sztárszínésznő alakításában, akit gyerekként elvesznek a szüleitől és igazságszolgáltató harcosnak nevelnek. Felnőttként a fellázadt tartományok elleni harcot kapja feladatul. A majdnem végig néma harcművészeti film sajtóvetítéséről az újságírók tömegesen távoztak, de a filmes szaklapok elismerően írtak a tajvani rendező "talán legszebb és legkülönösebb filmjéről". Négy nappal az eredményhirdetés előtt, az utolsó három versenyfilm bemutatója előtt négy film emelkedik ki a 19 alkotásból álló mezőnyből. Paolo Sorrentino Oscar-díjas olasz rendező Ifjúság című filmje végletekig megosztotta a fesztiválközönséget, de a Le Film francais francia szaklap pontozási listáján a legerősebb alkotások közé került be, nem előzte meg ugyanakkor a továbbra is élen álló Carol című leszbikus amerikai szerelmi filmet Cate Blanchettel a főszerepben, Todd Haynes rendezésében, valamint az auschwitzi koncentrációs táborban játszódó Saul fiát, Nemes Jeles László első filmjét és az olasz Nanni Moretti Mia Madre (Anyám) című önéletrajzi ihletésű alkotását.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.