Mintha láthatatlan hangszert pengetnék ujjaimmal finoman, lehunyt szemmel, úgy rajzolódott elém egy életút, úgy tárult fel egy ősrégi világszemlélet előttem.
Egy sámánnak nincs élő és élettelen, a létezés maga az élet
A sámán szót hallva a ma embere előtt misztikus, földöntúli hatalommal bíró lények jelennek meg. Van ennek valami valós alapja?
Egyszerű értelmezésben azt kell, hogy mondjam igen, a sámánok valóban különös képességekkel és energiákkal rendelkező emberek voltak, de a dolog misztériumát kissé eloszlatja, hogy gyakorlatát a mostani világban élő ember is elsajátíthatja, szert tehet saját rejtett erőire a sámánizmus tanításai által. A sámánizmus az emberiség talán legrégebbi világszemléleti és gyakorlati rendszere. Egységes rendszernek nem is nevezhető, hiszen a világ minden földrészén valamikor élő hagyományként létezett, így számottevő különbségek voltak az egyes népek tradíciói között. A „sámán” szó evenki (mandzsu – tunguz) eredetű, jelentése: „az ember, aki tud”. A sámánizmus sok helyütt ma is él, s alapjai, lényegi elemei az ősi tanokkal megegyeznek. Ezek közül a legfontosabb, hogy mindent élőnek tekint. Nincs élő és élettelen, a létezés maga az élet. Mindennek lelke van, az embereknek, állatoknak, növényeknek, köveknek, vizeknek, a szélnek és a csillagoknak is. Lelke van a Napnak, a Holdnak, a felhőknek, de még a helyeknek is. Ezt a lelket erőnek, energiának is felfoghatjuk. A sámánok, illetve ebben a hagyományban gyökerező magyar TÁLTOS-ok (régebbi szóhasználattal TÁTOS-ok) képesek voltak ezeket az energiákat érzékelni, velük kapcsolatba lépni.
Téged, mint XX. században született embert milyen szálak vezettek, életed mely fordulópontja indított el a táltos hagyományok felé?
Ahogy az olvasás tudományára szert tettem, minden időmet és idegszálamat lefoglalta az indián regények olvasása. Hatalmas érdeklődéssel fordultam e távoli kultúra felé, teljesen lenyűgözött az indián felfogásból áradó természet-közeli egyszerű bölcsesség. Tanulmányaim sem vetettek meszszire e témakörtől, főiskolán művészettörténetet és rajzot tanultam. A tanítás mellett minden szabadidőmet a Bakonyi Indiántáborban töltöttem az indián kultúra szemléletének és gyakorlatának még mélyebb megismerésével. Aztán egy napon a Bakony hegyei között csendesen álldogálva megfogalmazódott bennem egy gondolat, hogy mégsem vagyunk mi indiánok, hogy valami mást, de ehhez foghatót kell keresnem. Ekkor kezdtem el a magyar hagyományokban hasonló értelmű kultúra után kutatni. Régi könyvek, a honfoglalás kori nyelvezet, szertartások tanulmányozása útján ismertem meg a magyar táltosok felfogását és életét.
Volt-e valaki, aki segített, tanítód, mestered, vagy önmagad erejére hagyatkozva indultál el?
1991-ben találkoztam egy Magyarországra érkezett dániai tanítóval. Ősi, természet-közeli animista (anima=lélek) felfogást tanított, mely mindent élőnek, léleknek tekint. Tartalmazza a sámáni világfelfogást és hagyomány gyökereit, melyek legmagasabb tudásával a táltosok bírtak. 1996-2000-ig minden nyarat indián rezervátumokban töltöttem. Sziú (lakota) és más indián törzsekkel együtt élve sajátítottam el az ősi táltos szemlélethez közeli ottani technikákat.
A rengeteg elméleti és gyakorlati ismeret felhalmozása után mikor lett táltos belőled?
Nem tartom táltosnak magam, sokkal inkább táltos úton járó embernek. Sokszor kérdezik tőlem, hogy vajon mit is lehetne írni a nevem mellé. Ilyenkor szívesebben veszem a regős, énekmondó, tanító megnevezést, hiszen nem teszek mást, mint az embereket segítem közel vinni saját belső útjukhoz.
Milyen eszközökkel, milyen technikával tudod ezt a gyakorlati segítséget nyújtani?
A valóság nem csak a kezünkkel fogható, szemünkkel érzékelhető dolgokból tevődik össze. Létezik a világnak egy láthatatlan része is, hiszen minden élőlény és tárgy rezgéseket bocsát ki magából, gondoljunk csak a televízióra, rádióra és mobiltelefonjainkra. A táltos egy megválaszolandó kérdés felmerülésekor paripáját, dobját segítségül híva kerül kapcsolatba e megfoghatatlan világgal. Éber tudatállapotából a dob hangjainak rezgésével irányított álmon keresztül jut az adott problémához kapcsolódó információkhoz. Mondjuk valaki két jónak ígérkező állásajánlatot kap, s nem tud a kettő közül választani. Az előbb említett irányított álmodáson keresztül belehelyezkedhet mindkettőbe, megvizsgálhatja, hogy természete és erői szerint melyik számára a megfelelőbb. Ezt az irányított álmodást révülésnek nevezik, mely mélységére jellemző, hogy körülbelül tíz perc dobolás egy hat órás meditáció szintjére juttatja az embert.
Hogyan lehet elsajátítani ezt a révüléstechnikát?
Tizenkét lépcsőből álló tanítási rendben tanítom az ősi táltos szemléletet és gyakorlatot. Itt a legfőbb cél a lélekutazás, a révüléstechnika biztonságos megtanulása a belső tudás és erő növelése érdekében. A résztvevők az éneklés, csörgőzés, dobolás, tánc ősi módjait használják, hogy megtanulják a megváltozott tudatállapot elérését, találkozzanak szellemi vezetőikkel, s elsajátítsák a különböző gyógyító módszerek alapjait.
Úgy tudom, sokszor vezetsz csoportokat a pilisi hegyekbe, különösen Dobogókő felé.
Igen, gyakran látogatunk el erre a vidékre, ahol a Föld szívcsakrája, vagy magyarul mondva szívcsokra található. Mint Dobogókő neve is mutatja, Földünk szíve itt dobog, itt van a szívcsokor energiáinak legerősebb kisugárzási helye. De nem csak a Dobogókőtől tizenöt percnyi sétára levő szívcsokor bír ezzel az erővel, a kilépési helyétől tölcsérszerűen terjedő energia a Rám hegynél, a Rám szakadéknál, a Holdvilág ároknál, a Prédikálószéknél és a Vadálló köveknél is ugyanúgy érzékelhetők. Kirándulásaink alkalmával szívünkben bolygónknak kijáró tisztelettel, belsőnkben elcsendesedve, dobjaink hangjának közvetítésével próbálunk a Föld rezgésére hangolódni, hétköznapjainkhoz erőt meríteni.
Talán botor kérdés, de mit szokott még sok táltos együtt végezni?
A közös dobolások, táncok, az ősök ünnepe mellett engem leginkább a névadó szertartás érint meg. Ezt természeti környezetben, a Tündérkert Naptemplomban szoktuk végezni. Az épület fából készült, oltárát egy szkíta szarvas jelképezi. Őseink honfoglaláskor körüli ruházatát viseljük, csizmát, köpenyt, nemezből készült süveget. A szertartáson résztvevők is hasonló, vagy fehér, nyersszínű ruhákban jelennek meg. Mielőtt a névadás ceremóniája megkezdődne, a gyermek szüleivel beszélgetek. Utána a helyszínen tértisztítást végzek füstöléssel, majd erjesztett lótejet, kumiszt, vagy bort locsolok a földre a negatív erők távoltartására. Az oltárnál levő agancs, mécsesek segítségével a négy világtáj, ég és föld felé fordulva ősi imákkal, énekekkel kérem a szellemeket, hogy a gyermeket védelmezzék, segítsék. A gyermek bal csuklójára őt az ártó bajoktól megvédelmező piros szalagot kötök. Ilyenkor mindig bízom abban, hogy sikerült útjára terelni, csillagjáró ösvénye megtalálásában segíteni a kicsi embert.
Nézem az éterbe lágyan simuló hosszú haját, szemében csillagok nyugodt fényei gyúlnak. Hazafelé tartó, úton járó ember. S ahány lélek, annyi út van megrajzolva, melyeket magunk járunk görnyedt háttal, könnyes szemmel. De mindanynyiunkban ott rejtőzik a lehetőség, hogy léptünkkel ne sötét rengetegben tévelyegjünk, hanem lelkünk lámpását a magasba emelve hazataláljunk magunkhoz, akár sámán, táltos módszerekkel.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.