Az elmélet célja lényegében a józan ész zavarba ejtése – mondta Antoine Compagnon, megismételve Az elmélet démona című könyvének egyik következtetését.
Antoine Compagnon Pozsonyban
A démon szó a nap folyamán többféleképp variálódott, utóvégre a neves teoretikus pozsonyi villámlátogatásának is ez adta az apropóját: Le Démon de la théorie (1998, Seuil, Paris) című kötetét ugyanis a Kalligram Könyvkiadó a közelmúltban két nyelven, magyarul (Az elmélet démona, 2006) és szlovákul (Démon teórie, 2006) is megjelentette. Amely kiadói tettnek vélhetően nem csak az egyedülálló pozsonyi pillanatban látszott gyakorlati haszna – ez például az előadást hallgatók kezében látott, szó szerint rongyosra olvasott és agyonjegyzetelt példányokon volt mérhető, hanem a feltett kérdések milyenségében is. Sejtetve, hogy magyar és a szlovák irodalmi köztudatban egyelőre még kevéssé ismert és helyét kereső, „antimodernnek” tartott (valójában és pontosabban inkább folyamatosan visszakérdezőnek, önmagára is rákérdezőnek nevezhető) irodalomelméleti vizsgálódás minden bizonnyal rövidesen ihlető forrása lesz a magyar és a szlovák irodalomtudományi ismereteknek és a kutatásnak.
Az elmélet démona című kötet az irodalomelmélet hét (kijelölésében esetleges, vagyis bővíthető-szűkíthető, de meghatározónak tartható) „színhelyét” járja körül, mégpedig: az irodalom, a szerző, a világ, az olvasó, a stílus, a történet és az érték. Compagnon afféle ceremóniamesterként mindezeken a színhelyeken felsorakoztatja és egymásnak ereszti a közgondolkodás, az általánosan rögzült ismeretek tárát a legkülönbözőbb (modern) elméletek tételeivel. Ebből a virtuális csatából legtöbbször nem az ütköztetett felek valamelyike, hanem ő maga kerül ki győztesen, s közben az olvasó szórakozva tekintheti át vagy ismerheti meg az irodalom legáltalánosabb (történeti, kritikai, nyelvi, gyakorlati, alkalmazási) kérdéseit. A könyv olyan köztes (az elméletek és a „józan ész” közötti), új irodalmi színteret alakít ki, melyről sorra lepattannak az elméletnek az irodalomtól eltávolodott, sémává, feltétel és kétely nélküli módszertanná, technikává fogyatkozott hónaljhajtásai, de ahol ugyanígy feloldódnak a közgondolkodásban salakszerűen lerakódott előítéletek és hagyományozódó univerzális képletek.
Jól tette, aki az előadásra a biztos helyfoglalás végett a kezdeténél bő háromnegyed órával hamarabb érkezett, a professzor (a tolmáccsal együtt) már rég a helyén volt, és készséggel válaszolgatott a már jelenlevők kérdéseire, mintegy megelőlegezve és kibővítve az előadást és az azt követő vitát. A köztes állapotról esett a legtöbb szó, arról, melyet életműve s egyben életpályája is képvisel: az amerikai és a nyugat- meg kelet-európai irodalomelméleti iskolák határmezsgyéjén. Antoine Compagnon röviden vázolta eddigi köteteinek témáját és szerkezetét, s szólt széles körű fordítottságukról; Az elmélet démona című például a francia eredeti után elsőként oroszul jelent meg, s ma tizenegy nyelven olvasható.
Az előadás ennek a köztességnek a kifejtéséből állt, különös hangsúllyal Az elmélet démona című kötetre, melyet szerzője az irodalomelméletről vallott mai felfogása szerint nagy bravúrral aktualizált s módosított több vonatkozásban. Végül is nézeteinek egyik sarkkövét igazolva ezzel, mely szerint az irodalomelméletnek a kortárs irodalomból kell kiindulnia, a korábbi teóriák „hasznának” folyamatos figyelemmel tartása mellett. Hangsúlyozva az irodalom iránti elméleti és laikus vonzalom összeegyeztethetőségének fontosságát, hasznát. Magának az irodalomnak a hasznáról úgy nyilatkozott, mint az emberek – mármint az olvasó emberek – közötti mindenkori kapcsolatteremtés nagy lehetőségéről. Eszerint az irodalom (röviden és leegyszerűsítve) arra való, hogy megismerjük, ismerjük és szeressük egymást.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.