Kirándulás az „utak városába”, Strasbourgba

A Dunaszerdahelyi Sportgimnázium harmadikos tanulói, Derzsi Eleonóra, Nagy Orsolya, valamint felkészítő tanáruk, Tóth Erika 2013. június 9. és 13. között Mészáros Alajos Európa parlamenti képviselő úr meghívására ellátogattunk az Elzászi régió szívébe, Strasbourg történelmi városába.

Látogatásunk jutalomkirándulás volt a TUDOK Tudományos Diákkörök XIII. Országos Konferenciáján való részvételért, valamint a felvidéki fordulón elért első helyezésért.

A vasárnap esti indulást nagy izgalommal vártuk. Több mint tízórás buszozás várt ránk. Átutaztunk Ausztrián, Németországon, érintettük Franciaország keleti részét, és a délutáni órákban végre megérkeztünk Strasbourgba, az utak városába.

A világörökség részeként emlegetett várost, mely az Ill folyó szigetén fekszik, négy irányban gyönyörű csatornarendszer szeli át, számtalan kis híd ível a víz felett. Hangulatos csatornákon hajózva csodáltuk meg a régi németalföldi stílusban épült szebbnél szebb házakat, és közelről láthattuk, hogyan emelkedik a hajó zsilipeléskor. Ellátogattunk az Orangerie parkba, amely a város egyik legnagyobb zöldövezetének számít, és sétáltunk a Petit France negyed bájos, favázas házai között.

A városban több európai közösségi intézménynek is székhelye van, amelyek hatalmas üvegkomplexumokként emelkednek ki Strasbourg hagyományos óvárosi épületei közül. A három épület közül az Európa Tanács és az Emberi Jogok Európai Bíróságának épületét kívülről nézhettük meg, viszont az Európa Parlament épületébe meghívást kaptunk.

A parlamentben bennünket főként a hihetetlen nyelvi kavalkád fogott meg. Amerre mentünk, mindenhol más nyelven beszéltek egymással az emberek. A vendégek részére fenntartott hatalmas ebédlőben asztalunk egyik végén franciául, másik végén angolul, szemben velünk olaszul, hátunk mögött magyarul beszéltek.

Ebéd után találkoztunk vendéglátónkkal, Mészáros Alajos képviselő úrral. A jelenlévők kérdéseket tehettek fel neki munkájával és az Európai Unióval kapcsolatban. A beszélgetés után bemehettünk a hatalmas ülésterem látogatói részére, az erkélyre. Minden látogató fülhallgatót kapott, amin keresztül szinkrontolmácsok fordításában hallgathattuk az éppen folyó felszólalásokat.

Látogatásunk utolsó napján ellátogattunk a Modern Művészetek Múzeumába, és megcsodáltuk a Notre Dame katedrálist, amely a világ hatodik legmagasabb temploma.

A katedrális érdekessége, hogy a XI. században kezdték építeni, de csak a XV. századra készült el, így az eközben megjelenő összes építészeti stílus jegyeit magán viseli. Jól megkülönböztethető, hogy az oltárrész még román stílusban épült, különleges freskókkal és aranydíszítéssel. Itt találhatók a legrégebbi, keresztény templomban található festett üvegablakok is.

A templomban található világóra a maga nemében egyedülálló, egyszerre mutatja a hold állását, a csillagok helyzetét és az égi jegyeket. Érdekessége, hogy mindennap 12 órakor 12 apostol vonul el Jézus előtt, s bárki számára megtekinthető. Minden órában előjön a Halál alakja, és kaszájával üti el az órát.

Élményekkel gazdagodva és a visszatérés reményében hagytuk el Strasbourgot.