A szenci gimnazisták kirándulása

A szenci gimisek SzombathelyenA szerzők felvételeA Szenczi Molnár Albert Magyar Tanítási Nyelvű Gimnázium (Szenc) az elmúlt tanévben testvérkapcsolatot kezdeményezett a szombathelyi Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnáziummal. Ez a baráti kapcsolat a szombathelyiek tavaly őszi háromnapos kirándulásával vette gyakorlati kezdetét Nyugat-Szlovákia több városában. A múlt évi látogatást mi nemrégiben viszonoztuk: egészen pontosan április 20-22-én jártunk magyar barátainknál. A látogatás első napján Sopron nevezetességeivel ismerkedtünk. Kellemes városnézés volt – a kissé zord időjárás ellenére. Megtudtunk apróbb részleteket pl. a „pannóniai végek“ mindennapjairól; a Hűségkapuról, illetve ezzel kapcsolatosan az 1921. évi népszavazás történetéről és emlékeiről. Ezt követően Nagycenkre vezetett az utunk, ahol a múzeum megtekintése után tisztelgő koszorúzáson vettünk részt a „legnagyobb magyar“, gróf Széchenyi István mauzóleumában. Az első nap zárópontjaként Szombathelyre utaztunk vendéglátogatóinkhoz, akik – diákok, tanárok és szülők egyaránt – valamennyien nagyon kedvesek, aranyosak voltak. Mi diákok viszonylag könnyen és rövid idő alatt megbarátkoztunk a szombathelyiekkel, s náluk voltunk elszállásolva is. Tanáraink másutt szálltak meg. Este egy jót buliztunk, s a rövid alvás után következhetett a második napi program. Ekkor Kőszeg városának nevezetességeit csodálhattuk meg. Szívélyes fogadtatásban részesültünk az ĺrottkő Naturpark Irodában, majd a középkori városmaggal „barátkoztunk“ egy ideig. A finom ebéd után gyalogtúrára került sor a Kálvária-dombra, majd a Trianoni kereszthez. Egész kellemesen elfáradtunk, de jót tett a túra – és az időjárás is „megemberelte“ magát, a gyönyörű napsütésben bandukoltunk… este aztán megint volt egy kis buli…

Látogatásunk befejező napján a Bolyai Gimnázium és a város nevezetességeivel ismerkedtünk. Voltunk óralátogatásokon, a városnézés folyamán pedig többek között megnéztük a Szent Márton templomot (Szent Márton, a pozsonyi Dóm névadó szentje Savariában, azaz Szombathelyen született), a helyi székesegyházat (Hefele Menyhért, a szombathelyi székesegyház és a pozsonyi Prímás templom főépítésze), valamint további jelentős emlékműveket, alkotásokat. A délutáni program A Hídember című film megtekintése volt, amelyet Bereményi Géza rendezett a „legnagyobb magyar“, Széchenyi István életének egy töredékéből. Nagyszerű alkotást láttunk, mindenkinek ajánlani tudjuk. S eltelt a három nap, a búcsú pillanatai következtek. Szép három nap volt, érdemes volt ott lenni magyar barátaink között.

Ősszel ismét ők vannak soron: reméljük, ugyanolyan jól fogják magukat érezni nálunk, Szencen (valamint annak környékén), mint mi éreztük magunkat nemrégiben Szombathelyen (és annak környékén). Sok szeretettel várjuk találkozást. (Szalay Judit, Baráth Judit, Olgyay Kinga)