A takarító kitörése

A kiváló szlovák rendező, Peter Bebjak legújabb alkotását, A takarítót már most, bemutatásakor nyugodtan el lehet könyvelni sikerfilmként.

A kiváló szlovák rendező, Peter Bebjak legújabb alkotását, A takarítót már most, bemutatásakor nyugodtan el lehet könyvelni sikerfilmként. Drámai sorsok hiteles bemutatásával, lélektani ábrázolásával, feszült élethelyzeteivel, hatásos fényképezésével, színészi alakításaival súlyosan belemarja magát a nézőbe. Hosszú órákra.

Peter Bebjak tehetséges alkotókat gyűjtött maga köré: nekik köszönhető, hogy a film minden rétegéből a profizmus sugároz. Ez is hozzájárul, hogy nívós fesztiválok érdeklődnek A takarító iránt. A hazai bemutatót megelőzően beválogatták a varsói filmfesztivál versenyprogramjába, de meghívták a tallinni, a luxemburgi, a cottbusi, a tbiliszi szemlére, és az indiai Chennaiba is eljut a közeljövőben. Nem véletlen a fesztiválérdeklődés: bár A takarító minden nehézség nélkül fogyasztható közönségfilm, alkotói nívósan, igényesen, magas szintű intellektuális hozzáállással, innovatív látványalkotással dolgoznak fel egy abszolút mai, kegyetlen – sőt brutális – történetet mindennapi megélhetésért küzdő, létbizonytalanságban tengődő figurákról.

Tomáš (Noël Czuczor) introvertált harmincas fiatalember. Egy temetkezési vállalatnál segédmunkás, megrendelésre az elhunytak után takarítja a lakásokat. Őt „tálalja” a film izgalmas lélektani boncolásban. Mindennapi tevékenységét lesi ki a kamera. Ahogy újabb és újabb titok tárul fel a személyiségéről, egyre többet sejtünk, tudunk meg a múltjából is. Fura viselkedése, nehezen érthető és értelmezhető, betegesnek tűnő tettei negatív gyerekkori élményekből fakadnak. A lakásokban, ahol takarít, előszeretettel bújik be a szekrénybe vagy lapul meg az ágy alatt, és kilesi a lakókat. A fiú szürke mindennapjaiban fordulatot, érzelmi életében kitörést jelent, amikor egy testvérpár, Kristína (Rebeka Poláková) és Adam (Kamil Kollárik) elhunyt hozzátartozója után kell takarítania. A testvérpárt is kilesi és kihallgatja. Megtudja, hogy Adam játékgépez, Kristína pedig egy perverz praktikákat kedvelő kliensének árulja a testét, hogy testvérének pénzt szerezzen. A lány megkísérli eldobni az életét, de Tomáš megmenti. Később az ágy alól, titokban ápolja a mozdulatlan lányt, s közben beleszeret.

Tomáš hiányosan berendezett panellakásban él, egyedül. Életterének központi tárgya a konyhaasztalon elhelyezett vezetékes telefon. Kiderül, a készülék az anyjával (Bandor Éva) való kapcsolatot jelenti számára. Személyesen a film vége felé találkoznak, egy beszélőn, a börtönben. Párbeszédükből, múltra utaló elejtett szavaikból kezd kikerekedni egy régi történet, amely magyarázatot ad a jelenre is. Tomáš zűrös családból származik. Apjához nem jár a temetőbe, mert miatta bújt, hogy ne legyen szem előtt, ha veszekedtek a szülei. Amikor magára maradt, feltakarította a tetthelyet, felmosta a vért, remélve, hogy elkerülheti a gyerekotthonban való elhelyezést.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?