Reklamálna? Nem mindegy, hogyan teszi!

Az utazásaink során előfordul, hogy egy-egy szolgáltatással elégedetlenek vagyunk, úgy érezzük, nem azt kaptuk a pénzünkért, amit szerettünk volna, vagy amit ígértek. Az sem ritka, főleg a főszezonban, hogy a repülőjáratok jelentős késéssel érkeznek csak meg a célállomásra, vagy ami még ennél is rosszabb, törlik azokat.

De mit tehet a turista az ilyen esetekben? Például panaszkodhat – de nem mindegy, hogyan. Néhány tapasztalatot, tippet megosztva segítünk olvasóinknak abban, hogy adott esetben sikeres legyen a reklamáció, hogy valamilyen formában megoldódjon a probléma, kártalanítsák az utast.

Hotelek

Kezdjük előbb a szállodákkal. Ha megérkezünk a szobába, akkor még mielőtt kipakolnánk, érdemes megnézni a szobát, minden működik-e, nincs-e valami gond vele (pl. nem működik a klíma, adott esetben nincs benn az extra ágy, valami meghibásodott stb.), mert így azonnal kérhetünk új szobát. Később is van erre lehetőség, ha nincs telt ház a hotelben, de akkor már kicsit macerás és időigényes is – mindent újra bepakolni, költözni.

Fontos, hogy mindig tájékoztassuk a recepciót azonnal, amint észrevesszük a bajt, és lehetőség szerint legyünk megértőek (mindenhol előfordulhat hiba), kedvesek, de határozottak. Ilyen esetben a személyzet is a legtöbbször azon van, hogy megoldást találjon. Ha mégsem sikerül, vagy úgy érezzük, hogy nem azt kapjuk, amit szeretnénk, akkor kérjük a felettesét, a szolgálatban lévő menedzsert. Nekik sokszor több lehetőségük van, nagyobb a mozgásterük, így hamarabb talál mindenki számára megfelelő megoldást. Néha még akkor is ad valamit, ha egyébként az utasnak nincs igaza, hiszen mindenkinek az az érdeke, hogy a vendég elégedetten távozzon. Amit semmiképp sem ajánlunk, hogy ha valami nem működik, vagy egyéb gond van a szobával (kilátás, zajos stb.), akkor csak puffogunk az ottlét alatt, majd a végén az interneten tesszük közzé azt, miért távoztunk elégedetlenül – ez a magatartás semmiképp sem fair a szállodával szemben, és tegyük hozzá, magunkkal is kiszúrunk, hiszen elég lett volna néhány kedves szó, és lehet, azonnal megoldást találtak volna a problémánkra, sőt, még extra kiengesztelést is bezsebelhettünk volna.

Légitársaságok

A légitársaságoknál teljesen más a helyzet, itt általában csak utólag tudunk reklamálni, legyen szó járattörlésről, késésről. Bár az utasok már a repülőtéren igényt tarthatnak a segítségre, erről az uniós szabály is rendelkezik, de ez csak a tűzoltás része, és ez sem automatikus, ahogy korábban is írtunk róla. A hosszú késésnél vagy akár a járattörlésnél ezen felül jogunk van kártérítésre – de ez csak az unióból induló, illetve hazaúton az EU-ban bejegyzett légitársaságokra vonatkozik.

Ha panaszkodnánk, akkor fontos, hogy az első levélben mindig legyünk rövidek, tárgyszerűek, kedvesek, de határozottak. És minden esetben írjuk le, mi volt a gond, és azt is, hogy mire tartunk igényt. Például ha semmit nem jelölünk meg, akkor biztosak lehetünk benne, hogy a légitársaságtól egy sajnáljuk a történteket, de… kezdetű levelet kapunk, mely végén megköszönik a megértést. És ennyi. Ha meg is írjuk, mire tartunk igényt, és akár jogos is lehet a panasz, akkor is számíthatunk arra, hogy az első körben elutasító választ kapunk – így akár egy-két érvet mindig érdemes tartogatni a másik levélre. Ha kitartóak vagyunk, akkor két-három levél után elérhetjük, hogy a légitársaság végül elismeri a panaszt, és megadja azt, ami jár a szabályok szerint.

Mindkét esetre igaz, hogy előfordulhatnak esetek, amikor ugyan nincs igazunk, vagy valamilyen váratlan esemény miatt kellett módosítani az utazási terven (de a biztosító ezt nem ismeri el), az ilyen esetekben pedig érdemes méltányosságot kérni – ez is szokott működni, ha életszerű a helyzet. De legfeljebb arra számíthatunk, hogy utalványban visszakapjuk a befizetett összeg árát, vagy egy másik dátumra módosíthatjuk a szállást, jegyet.