Általában kevés írásos emlék marad fenn egy-egy falusi vagy kisvárosi templom eredetéről, múltjáról, keletkezéséről. Így sokszor csak becslésekre lehet hagyatkozni azok keletkezéséről, mert építészettörténeti, művészettörténeti, netán régészeti feltárás kevés helyen történik.
Egy felújítás jegyzőkönyvének tanulságai
Így van ez tornaljai református templom esetében is, itt azonban létezik a szakrális épület múltját feltáró, 1938-ban keletkezett, a templom akkori nagy felújításáról szóló szikár jegyzőkönyv. Amely számos felvetésre választ ad, de még több kérdést is feltesz.
A tatárjárás utáni időktől
Szinte biztos, hogy a hely, mint a gömöri várispáni várhoz közel eső terület, a honfoglaláskor már lakott volt, de a tatárdúlás elpusztította. 1291-ben bizonyos Boluk, a Tornallyay család őse kapott arra engedélyt, hogy egy, a mocsaras folyóvölgyből kiemelkedő mészkősziklán – amely nem más, mint a Szepes–Gömöri-karszt eróziós folyamatok által kipreparálódott mészkőlencséje – erődítést emeljen. Ennek a később elpusztult várkastélynak a nyomait 1992-en egy régészeti feltárás fel is fedte. A település, Tornalja erről az erődített toronyról kapta nevét. Arról írásos emlék nincs, hogy a várkastély építésével párhuzamosan szakrális épületet is emelt volna Boluk, de ezt sem tarthatjuk kizártnak. Az lehet a legvalószínűbb, hogy a sziklára épített várkastélyból valamikor a 14. és a 15. század fordulóján egy kényelmesebb udvarházba költözött át a család, amelyet a Dobogó nevű kiemelkedés nyugati részén, vizek és mocsarak védte területen építettek fel. Ebből az udvarházból fejlődött ki később a Tornallyay család kastélya, valamikor a gótika végén, a reneszánsz kezdetén. 1427-ben már jelentős település lehetett, az adóösszeíráskor 46 jobbágyportát jegyeztek fel. Amikor Rommer Flóris Tornalján járt, arra a következtetésre jutott, hogy a hely ma is álló temploma Corvin Mátyás uralkodásakor épült. Pontos dátum ugyan nem maradt fenn, de a tornaljai templom építésének legvaló-színűbb ideje a 15. század első harmadára tehető, éppen az adóívekben szereplő népességszám miatt is. A Tornallyay család ebben a korban már jelentős szerepet töltött be a vidék életében, így a család súlyát templomalapítással is jelezni kívánta. Ez az időszak a gótika végét jelenti az akkori Magyar Királyságban. Arra a néphagyományban fennmaradt bizonytalan adatra viszont semmi nem utal, hogy husziták építették volna ezt a templomot. A kelyhesek biztosan jártak ezen a vidéken, de ittlétükkor inkább erődítések építésével foglalkoztak, nem templomépítéssel. Látva a templomot, amely a késő gótikára is jellemzően templom nyugat–keleti tájolású, sokszögzáródású szentélyes, a szentélyen kör alakú ablakok nyílásai maradtak fen, a szentély és a hajó egy része támpillérekkel megerősített, ami boltíves belső boltozatra utal. Egykor északi oldalán sekrestyéje is volt, ezt a 18. században lebontották.
A felújítás jegyzőkönyve
A felújítás történetét Kövér Árpád lelkész jegyezte fel. 1935-ben Tornallyay Zoltán építészmérnök, mint az egykori templomalapítók leszármazottja, a gyülekezet világi gondnoka, részben saját forrásaiból, részben közadakozásból felmérte, majd 1937-ben elkezdte a templom teljes felújítását az épület leromlott állaga miatt. A felújításkor rengeteg érdekességre bukkantak. A vakolat leverése után a templombelsőben nagyon sok helyen már korábbi építkezésekkor megkárosodott, csak részleteikben és rossz állapotban fennmaradt freskótöredékeket, sőt a karzatoknál a plafon alatt „gót” betűs feliratokat találtak. A déli oldalon két, körben elhelyezett, festett görög keresztet azonosítottak, ezek valószínűleg a templom konszekrációs, azaz felszentelési keresztjei lehettek. Az északi oldalon megtalálták az 1768-as felújítás, átalakítás idején befalazott szentségtartót is, ezt kitisztították és láthatóvá tették. Ezek a belső díszítések arra utalnak, még a reformáció előtt épült a templom. Az itt élők azonban viszonylag hamar felvették az új vallást, mert 1598-ban már itt szolgált lelkészének a nevét is tudjuk, Szegedi Balázsnak hívták. A templombelső legrégebbi darabja az 1606-os szószék. Hogy donátori, azaz urasági alapítású volt a templom, annak következő bizonyítéka az, hogy két családi sírboltot is megtaláltak a padlózata alatt. A Tornallyay és az Ivocs családokét. Az 1937–1938-ban elvégzett felújításkor a donátori családok sírköveit a szentély mögött helyezték el. Ma is itt találhatók, felirat nem azonosítható rajtuk. Egy olyan részlet is olvasható a jegyzőkönyvben, hogy egy, a felújításkor kiemelt kőkoporsót illetéktelenek a tervezett felnyitás előtt megrongáltak, így a hivatalos felnyitáskor abban már csak csontokat és színes ruhafoszlányokat találtak. Kié lehetett ez a kőkoporsó, sajnos nem tudni. A templomot máig védőfal veszi körül, melyet az oszmán hódításkor emeltek. A nyugati belső bejáratnál olyan üregeket is találtak, melyek a templomajtót erősítő gerendák elhelyezésére szolgáltak. A tornaljai templom érdekessége az is, hogy a padlónak van egy enyhe lejtése, az úrasztala felé, így aki kifelé halad, annak kissé nehezebb elhagyni a hit házát. Amely számos titkot őriz még most is. Fehér vakolat alatt a múltat.
Köszönet a tornaljai egyházközségnek a jegyzőkönyvekhez való hozzáférésért!
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.