Mundruczó és Frenák Pozsonyban

<p>A tíz éves fennállását ünneplő pozsonyi Új dráma / Nová dráma kortárs drámafesztivál díszvendége idén Magyarország.&nbsp;</p>

A kortárs magyar drámát bemutató fókusz-program keretében két magyarországi színházi előadást láthat a közönség: Mundruczó Kornél Demencia c. darabját a Proton Színház előadásában, valamint a Frenák Pál Társulat x&y – battement de coeur c. táncelőadását Frenák rendezésében.  Az elsősorban filmrendezőként ismert Mundruczó Kornél Demencia című darabját május 15-én, csütörtökön, 19.00 órakor mutatják be a Szlovák Nemzeti Színházban. A Mundruczó Kornél és Wéber Kata által írt Demencia helyszíne egy magyar pszichiátriai intézet, ahol demenciában, azaz időskori elbutulásban szenvedő betegeket kezelnek. Az Ágh Márton díszlet- és jelmeztervező által megidézett elmegyógyintézetet azonban bezárják, ami a paciensekre nézve súlyos következményekkel jár. Az előadásban olyan neves színművészek szerepelnek, mint Nagy Ervin, Rába Roland, Wéber Kata, Monori Lili, Temesvári Balázs, Tóth Orsi, Bánki Gergő, Katona László. A Demencia premierje tavaly a Trafó Kortárs Művészetek Házában volt, amely egy kortárs művészeteket befogadó központ Budapesten. Itt játsszák a Mundruczó Kornél által 2009-ben alapított, jelenleg független színházként működő Proton Színház többi előadását is.A Demencia egy Mundruczó által rendezett, az öngyilkosság témakörét boncolgató trilógia második része. Az első részt, a Denevért Mundruczó Lengyelországban lengyel nyelven állított színpadra. A Strauss-operát idéző Denevér címet viselő darab az eutanázia témakörét tárgyalja. A második rész, a Demencia a kollektív öngyilkossággal foglalkozik, amelyet az egyéni szabadság elérésének egyik utolsó módjaként jelenít meg. A trilógia tervezett harmadik része egy német nyelvű előadás lesz majd, amelynek bemutatója előreláthatólag 2014 őszén lesz.  Míg Mundruczó Kornél elsősorban a különféle negatív társadalmi jelenségekre mutat rá a rendezéseiben, addig a koreográfus és táncművész Frenák Pál koreográfiái az alapvető emberi kapcsolatok mibenlétét térképezik fel, testi, érzelmi és szellemi szinten egyaránt. Munkáiban nem egy konkrét, aktuális problémára, hanem az emberi lét alapvető kérdéseire reflektál. Az Új dráma / Nová dráma kortárs drámafesztivál záróelőadása május 17-én, szombaton, 19.00 órakor a Frenák Pál Társulat x&y – battement de coeur című, a párkapcsolati viszonyokat feldolgozó táncelőadása lesz a Pavol Országh Hviezdoslav Városi Színházban, amelynek keretében kihirdetik a színházfesztivál versenyprogramjának győzteseit is. Az előadás címében szereplő battement de coeur, azaz szívverés, valamint a színlapon szereplő versrészlet Nemes Z. Márió tollából: „Az emberi szív szomorú / a test boríték” is jelzi az előadás fő témáját: az x és y kromoszómára csupaszított Ádám és Éva történetét, nő és férfi összefonódását, függési rendszerét. A színpad központi eleme egy képzőművészeti installációt idéző, a térben több pontban kifeszített fehér háló, amely komoly tánctechnikai kihívást jelent a táncosok, és látványos előadást a nézők számára. A színpadkép érdekessége, hogy Zoltai György alpesi sportmászó alpintechnika alkalmazásával szereli fel a színpadteret uraló hálót. A majd egy órás darab, amelynek premierje tavaly áprilisában volt a Trafóban, koreográfiáját és szcenográfiáját is Frenák Pál jegyzi. Az előadás háromszereplős: Marie-Julie Debeaulieu, Franciaországban született táncos, aki már négy éve a társulat tagja, ahol elsőként az InTimE darabban mutatkozott be. Társa a még csak huszonnégy éves nagykanizsai születésű Holoda Péter, aki a Pécsi Művészeti Gimnázium és Szakközépiskola tánctagozatán végzett. Harmadik szereplőként maga Frenák Pál is feltűnik a színpadon.Frenák Pál 1989-ben alapította meg a Frenák Pál Társulatot Franciaországban, tíz évvel később pedig Magyarországon is hivatalosan létrejött az immár francia-magyar társulat, amelynek egyik ismertetője a társművészetek elemeinek beemelése az egyes táncelőadásokba, valamint a mimika és a gesztusok hangsúlyos alkalmazása. Frenákról köztudott, hogy táncművészeti formanyelvét nagyban befolyásolta, hogy szülei siketek és nagyothallók voltak, ennek köszönhetően különösen fogékonnyá vált a testi kifejezési módok iránt.     
Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?