<p>Hátborzongató kiállítás vámpírokról és a túlvilágról visszatérő szellemek elleni praktikákról. Az emberek leleményessége a túlvilági élettel kapcsolatban nem ismert határokat. Ezt bizonyítja az a kiállítás, melyet július 31-ig láthatnak a megyei fenntartású Thain János Múzeumban, Te félj tőlem, ne én tőled! címmel.</p>
Lidércnyomás ellen lidércláb pentagram
A halott kedvenc tárgyait tették a koporsóba, hogy ne legyen oka visszatérni, és alaposan ügyeltek arra is, hogy a felravatalozottat a szigorúan megszabott szokások szerint vigyék ki a házból. Nem szabadott a koporsónak a küszöbbe ütközni. Akadtak régiók, ahol mákot vagy zabot szórtak szét a sír körül, majd elégették az elhunyt ruháit -- állítólag addig nem jön vissza, míg az apró szemeket, vagy a füstöt össze nem gyűjti. Másutt a halott szemeit bekötötték kendővel, kezébe imakönyvet vagy keresztet raktak, a kezére piros madzagot kötöttek. Olykor az elhunyt lábujjait is összekötözték, hogy még véletlenül se mozduljon meg a koporsóban, vagy szögeket vertek a talpába, esetleg a körme alá. A halottakkal kapcsolatos népi hiedelmeknek se szeri, se száma. A Thain János Múzeumban bemutatják azokat a gyógynövényeket, melyekkel elődeink védekeztek a vámpírok és a lidércek ellen. Kovács Eszter régész és Pavol Rusnák történész két tematikus részre osztotta a kiállítást. Az első részben a halottak titokzatos visszatérésére utaló hiedelmekkel foglalkoznak. A kiállítás második részében érdekes régészeti feltárások eredményeivel ismerkedhetnek meg az érdeklődők. Első alkalommal mutatják be a nyilvánosságnak az Érsekújvárhoz közeli Nyárhíd település régészeti kutatásainak témához kapcsolódó eredményeit. További részletek lapunk nyomtatott kiadásában.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.