Képzeljék el a tanmesékből ismert klasszikus felállást: a dolgos hangyák egész nyáron éjt nappallá téve gyűjtögetnek, míg a tücsök a városközpontban vígan kéreget. Aztán, amikor eljön a tél, s a tücsöknek nincs hová behúzódnia, a hangyák tanácsot ülnek, aminek eredménye egy fullextrás sátortábor... S a végén mindenki derül.
Homeless-blues, vagy a hangya esete a sátortáborral
Láttam olyan kéregető hajléktalant a bécsi metróban, aki mobiltelefonon egyeztette kollégájával a napi bevételt, majd a rendőrök közeledtével csonkának álcázott lábain úgy viharzott el, mint a szélvész. A prágai Károly-híd közelében találkoztam olyannal, aki a cseh koronát meg sem köszönte, Budapesten meg olyannal, aki öt nyelven tudott válaszolni a kérdésre, hogy mit óhajt tőlem... Ugyanakkor ismertem Ferót (nevezzük így), a tolókocsis pozsonyi fiatalembert, aki az alkoholista szülők által hátrahagyott üvegszilánkokba lépve szerzett halálos fertőzést háromévesen, s majd három évtizedig húzta. A belvárosi kultúrközpont előtti „placca” tavalyelőtt üresedett meg végleg; újabban egy öreg harmonikás szokta ott belezenélni a világba, hogy ihaj-csuhaj, sose halunk meg!
Két eset, egy sors
Kerouac óta tudjuk, hogy Úton lenni boldogság, Orwell óta pedig azt, hogy a hajléktalan csavargó élete még Párizsban és Londonban sem fenékig tejfel.
A szociológia különbséget tesz a hajléktalan létformát önként, tudatosan vállaló, a társadalomba beilleszkedni egyáltalán nem hajlandó egyének, valamint a hajlékukat valóban elveszített, az utcán élni kényszerülő indivíduumok között. A tudomány mai állása szerint ugyanis senki nem születik hajléktalannak, az utcára kitett újszülöttnek is kijár az állami nevelés.
Hogy miért jobb mégis az utcán? A pozsonyi hajléktalanok között veteránnak számító, amúgy Besztercebánya mellől származó Ján V. pontosan felmérte az előnyöket és hátrányokat, mielőtt ezt az utat választotta.
„Induljunk ki abból – kezdi fejtegetni a negyvenes évei derekán járó, bevallása szerint majdnem főiskolát végzett úriember, akit társai Bégyoként emlegetnek –, hogy a normális élet jóformán csak megkötésekkel jár. Anyámék például elvárták, hogy szófogadó fiuk legyek. A feleségem, hogy hazaadjam a fizetésemet, a munkáltatóm, hogy minden reggel megjelenjek a munkahelyemen, a bank, a biztosító, a villanyosok és a gázosok pedig, hogy fizessem a tartozásaimat. Az egész életed tehát elmegy azzal, hogy megfelelj valakinek, és ennek nincs semmi értelme. Mert az ember szabadnak születik. Amúgy meg: ma már senkit nem hagynak éhen halni, megfagyni az utcán; akivel ilyesmi megesik, az vagy totál részeg, vagy nem normális. Tarhálással, gyűjtögetéssel vígan meg lehet keresni annyit, hogy fenntartsd magad – főképp a fővárosban. Ezért élek az utcán, holott hazamehetnék, volna hová. De ez már nem a feudalizmus, én elutasítom a röghözkötöttséget.”
Szívesen kötődne a röghöz – vagy bármihez, ami viszonylag biztos – J. Béla, egy Kassához közeli kisfalu szülötte. Története (mint megannyi hajléktalansztori, mellesleg pedig emberi sors) a szülőföld elhagyásáról, házasságról, válásról, asszony és bíróság általi kisemmizésről, az elharapódzó versenypiaci feltételek miatt megszűnő nyomdabeli munkáról, majd albérletek soráról, alkalmi munkáról, fizetésképtelenségről – végül pedig az utcáról és a hajléktalanszállásról szól. Nem bánná, ha már véget érne – de túl mélyen oltották bele a hitet ahhoz, hogy megtegye... Élni kell – más választás nincs.
Nos, ilyenekből körülbelül hatszáz él ma a fővárosban.
Tél volt, hó esett...
Miért hozom fel mindezt most, nyárutón? Azért, mert a jól bevett szokáshoz híven az ősz után ismét tél lesz majd, s ha hihetünk az időjósoknak, csikorgó lesz, kemény. Olyan, mint az év legelején volt, amely az akkori belügyminisztert, Vladimír Palko urat arra ösztönözte, hogy sátortábort építtessen a pozsonyi hajléktalanoknak. Két ember fagyott halálra az utcákon, ami a moszkvai viszonyokhoz képest „jó arány”, ám mindenképp azt jelzi: a többségi társadalom elmulasztott valamit a perifériára szorultakkal szemben. Pedig a civil védelem és a nonprofit szervezetek munkatársai jó formájukat hozták.
Martin Párik életének egyik alapelve, hogy nem vár köszönetet a segítségért. Ritka faj; egy civil szervezet önkénteseként abszolválta az említett téli sátortábort, s mint mondja: belső, szociális érzékenységmérőjének mutatója nem igazán lengett ki semmilyen irányba.
„A sátortáborban töltött éjszakák hatására nem kaptam sokkot, s nem vesztettem el illúzióimat – mondja. – Viszont egy életre szóló tapasztalattal lettem gazdagabb; ez pedig arról szól, hogy az ember kivétel nélkül mindennel vissza tud élni. Tanúja voltam annak, hogy a hajléktalanok nem a többségi társadalom részéről tanúsított jóindulat jeleként fogadták a tábort, hanem olyan szolgáltatásként, mely megilleti őket. Az elszállásolt százötven hajléktalan egy része például kifogásolta a kényelmetlen tábori fekhelyeket, mások pedig az étel-ital miatt emeltek panaszt. Teljesen természetes módon, gátlások nélkül vetették bele magukat farkastörvényeik érvényesítésébe, gyakoriak voltak a lopások, a verekedések, végezetül pedig néhányan fegyvereket csempésztek be a táborba. Nagyra értékelem, hogy egy jobboldali kormány képes volt kezelni ezt a szociális problémát, s hogy a keresztény együttérzést a gyakorlatban is meg tudták valósítani, de úgy vélem, a jövőre nézve a helyzet ilyen módon történő kezelésének inkább negatív, mint pozitív hozadékai lesznek.”
Álljon itt még egy fontos adalék: a téli pozsonyi esetet követően a politikai elit, valamint a sajtó magát szociálisan érzékenynek nevező része kollektív felelősségvállalásról, a szociális háló réseinek szűkítéséről kezdett szajkózni. Jó lesz tudatosítaniuk, hogy az országnak nincs olyan törvénye, mely meghatározná a hajléktalan fogalmát, a hatalmas – szerintem fölösleges – apparátussal dolgozó szociális hivatalok nem vezetnek nyilvántartást az utcákon élő emberekről, s tudomásom szerint a rendszerváltás óta az országban csak egyetlen hivatalos felmérés irányult a hajléktalanok számának meghatározására.
Mint látjuk, a probléma a kőkorszaktól fogva adott – ideje lenne tehát találni egy hosszú távra szóló megoldást.
Támogassa az ujszo.com-ot
A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!
Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.