Váczi Eszter és a Quartet: Eszter kertje

<p>Engem nem érintett a hírolvasó figyelmeztetése a nagy ködről, légszennyezettségről. Én olyan helyen jártam, ahol ezek a fogalmak ismeretlenek, ott süt a nap, langyos szellő fújdogál, és minden tökéletes harmóniában van egymással.</p>

A meghatározó pontjait már ismertem, és most minden zegzugát felfedeztem. Csodás volt! Egész nap elidőztem benne.

Még mielőtt végigvezetném Olvasóinkat Eszter kertjében, tegyünk egy kitérőt! Egy egyenes utat, pályafutást veszünk górcső alá.

Geszti Péter – elmondása szerint – eredetileg egy énekesnővel számolt, amikor 1998-ban a Jazz+Azt verbuválta. A meghallgatásokon azonban három kimagasló tehetséget ismert meg, akik közül képtelen volt választani. Így az egykori Rapülők szövegmondó kisiparosa három hölggyel vágott bele karrierje következő zenei sikertörténetébe. Az énekesnők Péterrel bivalyerős formációt alkottak. A két stúdiólemez erejéig működött Jazz+Az 2000-es feloszlása után egyikük sem tűnt el, máig mindhárman a magyar zenei élet jeles képviselői. Bár a rádiók által fémjelzett élvonalba csak Váczi Eszter került be, ő is „véletlenül”, mivel nem a populáris stílusokban tevékenykednek, vagy legalábbis más a fő vonaluk. Eszter Beryvel sikerre vitte a rádiók által az új évezred eddigi legtöbbet sugárzott magyar dalát, az Egyedül címűt, ami kirándulás volt az életében, ő akkor már a dzsessz világában mozgott. Sőt a Jazz+Az idején is, azzal párhuzamosan az acid jazzt játszó Szörpben, és Geszti együttese is – a nevéhez hűen – táplálkozott a dzsesszből.

A Váczi Eszter Quartet 2009 februárjában kiadott első albuma, a Vissza hozzád változatos, mégis egységes, sallangoktól mentes hangulatlemez, amin az elsőtől az utolsó hangig minden rendben van. Az énekesnő a zenésztársaival a saját kiegyensúlyozott, édesbús mikrovilágába kalauzol el, és szövegíróként úgy ad betekintést az életébe, hogy mindvégig titokzatos marad. Elegánsan, csöppnyi humorral és csöppnyi iróniával fűszerezve. A kvartett zeneileg mindenből csak annyit adagol, hogy az összkép tökéletes legyen. A hozzávalókat bensőséges, megfoghatatlan erő köti össze, ami nyilván Eszter habitusában rejlik. Hangja bársonyos, könnyed, mégis száz színben pompázik, Sadét idézi. Nézőpont kérdése, hogy a Vissza hozzád dzsessz- vagy popalbum-e. A szerzemények a dzsessz és a pop határán egyensúlyoznak, dzsesszelemekre épülnek, és a pop ad sajátos arculatot, hangulatot nekik, miközben más stílusokból is merítenek.

A zenekar második CD-je már Váczi Eszter és a Quartet néven jelent meg, mivel az eredetileg négytagú, az énekesnő mellett Gátos Iván billentyűs hangszerek megszólaltatója, Gátos Bálint basszusgitáros és Mike Zsolt dobos alkotta formáció bővült, állandó tag lett Schneider Zoltán gitáros, aki a zeneszerzésből is kivette a részét. Több vendégzenész is közreműködik a lemezen, a co-produceri és vezető hangmérnöki teendőket Helik Hadar látta el.

Most már végre beléphetünk Eszter kertjébe, ahol minden a helyén van, a fű, a fák, a bokrok, a virágok, az állatkák. Tökéletes az összhang a zene és a szöveg között. Ez az album is hangulatlemez, az első nyomdokaiban halad. A zeneszámok melankolikusak, de nem szomorúak, nyugalmat sugároznak. Az elmélkedésre késztető szövegeket ezúttal is Eszter írta, a zeneszerzést pedig felosztották egymás között, az énekesnő és Zoltán három-három, Iván négy, Bálint egy dalt komponált. Kiemelhetjük az érzelemmel teli Emlékezz rám szerelmi mementót, a nosztalgiázó, két gyerekkori barát újbóli egymásra találását előrevetítő Anna és én című felvételt, egy kapcsolatból kettős érzelmekkel távozott hölgy további őrlődéséről szóló Isten veled címűt és az Edouard Baer francia színésszel francia nyelven előadott Körhinta (Carrousel) című duettet, amely a kertből Párizsba repít, lelki szemünk előtt megjelenik a francia főváros.

Újra megmutatkozik Eszter egyedi szövegírói tehetsége: úgy mesél a legalapvetőbb emberi érzelmekről, saját világáról, hogy nem tárulkozik ki, csak érzékeltet, és a tizedik szerzeményig titokzatos marad. Ebből eredően mindenki más-más üzenetet szűrhet le a zeneszámokból, attól függően, milyen hangulatban hallgatja. Az utolsó, tizenegyedik, Se rossz, se jó című dalban az énekesnő váratlanul megnyílik a hallgató előtt, vagy legalábbis a felvétel személyesebb a többitől. „Azt hiszem, nem vagyok se rossz, se jó, halhatatlanok közé nem való, mégis hadd kérjek sorsomtól kegyet, hogy lássam az igazán kék eget” – énekli Eszter. Biztosan megkapja! Mi pedig a Váczi Eszter és a Quartettől kaptunk csodásan szép kék eget, olyat, amilyen idén egyetlen magyar hanghordozó felett sem fénylett. Eszter karrierje egy álomszép kertbe torkolló mérföldkőhöz ért, ahonnan nyilván megint egyenes út vezet a következő állomáshoz.

Eszter kertje tehát nyitva áll, a zenebarátok nagy-nagy örömére.

Hozzászólások

Kérjük a kommentelőket, hogy tartózkodjanak az olyan kommentek megírásától, melyek mások személyiségi jogait sérthetik.

Kedves olvasó!

Valószínűleg reklámblokkolót használ a böngészőjében. Weboldalunkon a tartalmat ön ingyenesen olvassa, pénzt nem kérünk érte. Ám mivel minden munka pénzbe kerül, a weboldalon futó reklámok némi bevételt biztosítanak számunkra. Ezért arra kérjük, hogy ha tovább szeretné olvasni a híreket az oldalunkon, kapcsolja ki a reklámblokkolót.

Ennek módját az “ENGEDÉLYEZEM A REKLÁMOKAT” linkre kattintva olvashatja el.

Engedélyezem a reklámokat

Azzal, hogy nem blokkolja a reklámokat az oldalunkon, az újságírók munkáját támogatja! Köszönjük!

18+ kép

Figyelem! Felnőtt tartalom!

Kérjük, nyilatkozzon arról, hogy elmúlt-e már 18 éves.

Támogassa az ujszo.com-ot

A támogatásoknak köszönhetöen számos projektet tudtunk indítani az utóbbi években, cikkeink pedig továbbra is ingyenesen olvashatóak. Támogass minket, hogy továbbra is függetlenek maradhassunk!

Ezt olvasta már?